VAUVANVAUNUJEN säilytysongelma!!
Moikka, olen saamassa vauvan piakkoin. Asumme kaksikerroksisen pienkerrostalon TOISESSA kerroksessa - EI hissiä. Ongelmana on se, mihin ihmeeseen pistän vauvanvaunut??? Palo- ja muiden turvallisuusmääräysten mukaan rapussa eli meillä ekassa kerroksessa ei saa vaunuja säilyttää. Olen varautunut päiväunirumbaan pitämällä ns parvekevaunut erikseen omalla parvekkeella/sisällä. Meillä on myös kolmevuotias, jonka kanssa liikun. Autotalli on kuolmakunnan yhteinen, erittäin kaukana ja vieläpä epähygieeninen paikka vauvanvaunujen säilytykselle. Onko mitään tehtävissä?? Miten pärjään? Onko taloyhtiö esim velvollinen osoittamaan sopivan paikan vaunuille (aika huono tilanne tosin)?
Kommentit (11)
Eli meidän talossa on pyörävarasto johon voisin tietysti viedä vaunut,tuskin niitä kukaan sieltä veisi.Mutta ennemmin vien kotiin sisälle vaunut kun helposti hissillä pääsen.Samat vaunut toimivat myös parveke vaunuina,joten jos ne olisivat varastossa ne pitäisi aina mennä hakemaan sieltä sisälle.
Nyt vaunut ovat usein parvekkeen oven edessä odottamassa sisällä tai sitten olohuoneen nurkassa.Voisin tietysti tehdä toiseen vaatehuoneeseen tilaa ja laittaa vaunut sinne,mutta kun käytän vaunuja useasti päivittäin en viitsi laittaa niitä kasaan ja komeroon.Sitten kun vaunut ovat vähemmällä käytöllä laitan ne pois silmistä,mutta en nyt kun syynä on pelkkä esteettisyys.
asumme 4. kerroksessa ja ei hissiä. tällä hetkellä vauva on 9,5kk ja painaa about 10 kg, olen nyt rv 12, enkä saa kantaa mitään painavaa... ennen kannoin kärryt kotiin ja säilytettiin ne eteisessä.
sittemmin me talon äidit pommitimme taloyhtiötä saadaksemme vaunuvaraston, sen saimme mutta minun rapun äitejä se ei palvele, se kun on toisessa talossa. eli kärryt toiseen taloon ja raahaisit esim.ostokset ja vauvan omaan taloon..
nyt me jätämmekin rattaat surutta oman talon pyörävajaan, lukolla vaan kiinni sellaseen väliseinään, ei oo kukaan vielä valittanut enkä usko et valittaakaan.
Ongelma onkin sitten kun uusi vauva syntyy, toinen on 1,4 v ja vauva kopassa ja rapakuntoinen äiti...mihinkäs kaksosten rattaat!!!
mulla on ostettuna valmiiksi Gesleinen komipyöräset yhdistelmät, joten se kasaamis-kantamisjuttu on raskaampi vaihtoehto kun rynkytys. Ja koska kyseessä on talvivauva, en voi käytää päivittäin matkarattaita, (olen ajatellut ostaa Graco Vivo - matkavaunut) keväällä ja kesällä voin siirtyä niihin. Silloin olisi 1)parvekevaunut 2)matkavaunut 3)yhdistelmät EIKÄ meillä nyt niin iso kämppä ole, että siellä voisi kaikkia sailytellä. Eli pitänee vielä käydä naapurikierros, josko saisin kuitenkin vaunuille paikan rapusta - tämä on kielletty isännöitsijän puolelta. Ja sitten kun otan matkavaunut käyttöön säilytän kulmakunnan yhteisessä pyörä/autotallissa yhdistlemiä pitempien matkojen varalle...jaa onpa hankalaa kertakaikkiaan....
Ei sekään nyt kovin hyvä paikka ole mutta..:)
olis ihan samanlainen rynkytyskuvio, kuin jos raahasisin ne ylös ja alas omaan kerrokseen...
Asuimme 2. kerroksessa, ei hissiä. Rynkyttelin sitten vaunujen kanssa, kunne samassa rapussa asuva taloyhtiön hallituksen pj. sanoi, että voisin jättää kärryt rappuaulaan vaikkei se ohjeiden mukaista olekaan. Meillä taloyhtiössä lähes jokaisessa rapussa säilytettiin kärryjä rappuaulassa - kanssa-asukit olivat siis sangen suvaitsevaista ja lapsiystävällistä porukkaa.
olen joutunut tyytymään siihen,että rynkytän vaunut aina edestakaisin alas ja ylös. Ja vaunut on eteisessä tai ruokailutilassa parvekkeen oven edessä...Olenkin aina yrittänyt tähdätä tuloni niin,että mies on tullut töistä kotiin ja kantaa vaunut ylös =).
Täällä meilläpäin (suurin osa taloista ennen jotain vuotta 1930 rakennettuja) lähes kaikki säilyttävät rattaat rapussa ja syynä on se, ettei kerrostaloissa ole mitään varastoa rattaille (tai edes pyörille) ja niissä taloissa, joissa on hissi, on hissi niin pieni, ettei sinne mahdu pienimmätkään rattaat sisälle. Tietty johonkin ekaan kerrokseen (tai tokaan, riippuu miten ne määritellään) saa rattaat rynkytettyä, mutta esim. johonkin viidenteen tekee jo aika tiukkaa. Ja onko lapsi silloin kyydissä vai missä? Lisäksi meidän rattaissa on se nivel-aisa (tai mikä onkaan) ja olen kuullut, että se menee tosi herkästi rikki, jos rattaita rynkyttää. Eli itse en missään nimessä rynkyttäisi rattaita edes yhtä kerrosta ylöspäin paitsi poikkeustilanteessa.
juttua vähän aikaa sitten, joku kyseli samaa. (Mahtaiskohan artikkeli löytyä hesarin netti sivuilta?) Ohjeeksi annettiin että saa säilyttää rappukäytävässä mikäli eivät ole muiden tiellä (tai palon sattuessa) vaikka tämä onkin paloturvallisuusmääräysten vastaista jos ei taloyhtiöllä ole muuta paikkaa, johonkinhan ne vaunut on saatava. Neuvoksi annettiin ottaa yhteyttä naapureihin ja sopia asiasta ja olisiko pitänyt vielä isännöitsijältä varmistaa, nyt en muista ihan tarkkaan. Tunnetko mahd. taloyhtion hallituksen puheenjohtajaa? Häneltä voisit kysäistä ettei tule sanomista.
Äitini asuu kerrostalossa jossa ei ole vaunuille säilytyspaikkaa. Naapuriperhe pitää vaunuja rappukäytävässä, ne eivät ole kenenkään tiellä mutta kummasti vaunuihin ilmestyy aina lappusia joissa ne kehotetaan siirtämään. Juuri sen vuoksi olisi varmaan hyvä sopia muiden asukkaiden kanssa asiasta.
lastentarvikeliikkeessä pitämään rappusissa nivelen alapuolelta kiinni,ettei nivel löysty ja lopulta petä...ja ikinä ei lasta pidä pitää kyydissä rapuissa!!!
Eli miksi " rynkyttää" , kun voisi nätisti kantaa? Itse tekisin niin, tietty hieman haba kasvaa, ja baby pitää jättää minuutiksi itsekseen turvalliseen paikkaan. Hommasin kevyet vaunut (~12kg muistaakseni, Teutonia Mistral) ihan siksi, et ovat helpot nosteltavat esim. autonperään ja ettei tarvitsisi siirtyä ainakaan heti sateenvarjorattaisiin.