Maria36 ja muutkin:
Mita kautta anoit NHS:lta sita maksamaasi elaketta takaisin???
Leaving UK kaavakkeet mulla jo on kainalossa, mutta Inland Revenuen rouva oli vakaasti sita mielta ettei elaketta voi saada kateisena, vaan etta se vain siirretaan perassani uuteen kotimaahan koska muutan EU:n sisalla.
Kauheeta tama paperisota. Samaan syssyyn Suomen tyokkari on sita mielta ettemme tosta vaan voi kuulua Suomen sosiaaliturvan piiriin, vaikka olisimmekin Suomen kansalaisia ja asuisimme Suomessa... menee kohta HERRMO!
Kommentit (4)
luojan kiitos meilla on viela paljon aikaa, muuttaisimme vasta ensi loppukesasta/ syksysta...
IR kaavake??? Mikas se sitten on?
*huokaa ja kiittaa*
siella on yleensa pension lady, kuka hoitaa asioita ja lahettaa sulle hakemuksen, joka tietysti laitetaan eteenpain. Ja aikaa taas kuluu vastausta odotellessa....
Mutta mieti tarkkaan, haluatko varmasti maksetut elakkeet takaisin, koska saattaa tulla tilanne, etta oletkin muuttamassa tanne takaisin. Samoin on myos pankkitilin, NI-numberin kanssa. Tiedat varmaan kuinka vaikeaa asioiden hoitaminen saattaa olla taalla.
Itse olen nimittain muuttanut muutaman kerran edestakaisin Suomen ja Englannin valia, kun en ole osannut paattaa mihin asettuisin. Mutta nyt nayttaa silta, etta tanne jaadaan ja Suomessa kaydaan kerran vuodessa lomilla.
Niiltä tuli joku kaavake mihin kirjoitettiin lähtöpäivät ja muuta tietoa, sitten muistaakseni ne lähettivät kelalle jotain tietoa lapsilisän maksamisesta, eli maksetaanko sieltä vielä jotain vai ei. Varmaan auttaa jos on lausunto Englannnista jossa sanotaan että mitään child benefitiä ei teille enää makseta, ei tartte kelan ruveta sitä sitten sieltä erikseen kyselemään.
Kaikki kelan kaavakkeet löytyvät nettisivuilta ja ne voi sitten täyttää ja lähettää vaikka sen asuinpaikan kelaan, jos tiedät jo mihin muutatte. tollanen 8-10 viikkoa on varmaan sellainen realistinen käsittely aika pääkaupunkiseudulla, vaikkakin kuulemma kaikki hakemukset skannataan ja kuka tahansa käsittelijä voi hakea hakemuksen tietokannasta, auttaa ruuhkien purkamisessa. Mutta en tiedä onko se maanlaajuinen systeemi, vaikka vain esim kaupunkikohtainen.
Eli Hakemus suomen sosiaaliturvan piiriin pääsemisestä, lapsilisä hakemus, kotihoidon tuki ja hoitoraha jos on alle 3v lapsia, eipä nyt muita tule mieleen. Ja jos hakee esim kaupungin asuntoa, täytyy ainakin tuo sos turv piirissä olemis päätös olla, ja hyvä olla nuomuutkin, ne vaikuttavat perheen tulotasoon.
Itse jätin eläkkeet & verot englantiin, jos nyt joskus tulee vielä mielenhäiriö että sinne muuttaa :-)
Suomen työkkäri ei tee sitä sosiaaliturvan piiriin kuulumisesta päätöstä, vaan kela. Ja ennenkuin kelan päätöstä ei ole, ei toimi mikään ettekä kuulu mihinkään. Vaikka itse laitoin hakemukset kelaan 8 viikkoa ennen muuttoa, sain niitä odottaa suomessa vielä muutaman viikon. kelan päätöksien jälkeen voi ruveta hakemaan valtion tukia. Laitoin tosin kaikki tukihakemuksetkin 8 viikkoa etukäteen että olivat sitä päätöstä odottamassa. Sainkin muuten jo suomesta taas lähdettyäni n 8kk jälkikäteen joitain haettuja mutta ei koskaan maksettuja tukia ... Muista laittaa teidän NI numerot ja IR:n lauselma mukaan hakemukseen, että olette lähteneen pois UKsta ettekä saa sieltä enää mitään Child benefitiä x pöivästä lähtien.