Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys kiinteistöverosta

Vierailija
08.03.2023 |

Vanhan talon katto uusittiin muutama vuosi sitten. En silloin huomannut ilmoittaa asiaa kiinteistöverotuksessa. Jos ilmoitan asian nyt, seuraako jotain takautuvaa veronkorotusta?

Jotenkin itselleni on jäänyt vähän hämäräksi kiinteistöveron määräytyminen ja se, mitkä kaikki asiat pitäisi ilmoittaa.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan hellan vaihtoa, saunankiukaanvaihtoa, ruohonleikkausta, oven maalausta ... eikä katon korjausta.

Vierailija
2/4 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistöveron perusteet näet Kiinteistöveropäätöksestäsi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitettavat asiat verottaja kyllä ihan vapaaehtoisesti kertoo sivuillaan. Osoite on kieltämättä vaikea: vero.fi. Eihän tuollaista osaa edes kirjoittaa. Vai?

Vierailija
4/4 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luin jostain sieltä verottajan sivuilta niitä tarkempia ohjeita. Jouduin opettelemaan näitä asioita mökinomistajana.

Ensimmäistä kiinteistöveropäätöstä en katsonut niin tarkkaan. Siinä oli jostain syystä väärät omistussuhteet ja sen korjasin. Toisella kertaa satuin lukemaan tarkemmin mitä kaikkea siinä lukee ja verottajan sivua tavailtuani havaitsin, että mökin edellinen omistaja oli jättänyt jotain ilmoittamatta. Minä korjasin tämän tiedon ilmoitukseen ja sen seurauksena kiinteistövero nousi noin kymmenellä eurolla.

Tietenkin lainkuuliaisena kansalaisena tiesin, että olisi pitänyt tehdä oikaisupyyntö siihen edellisen vuoden veroilmoitukseen. Mutta kun olin nähnyt, että vero nousi vain kympillä, niin tuntui älyttömältä ryhtyä sellaiseen rumbaan. Etsin sitten netistä kyseisen kunnan jonkun tilinumeron, laitoin sinne sen 10€ ja viestiksi "kiinteistöveron oikaisu ilman byrokratiaa". Sain omalletunnolleni rauhan ja verottajan resurssit säästyivät parempaan käyttöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän