Onko vuosiloma pidettävä vaikka sairaslomalla?
Sairaslomaa supistusten takia on äitiysloman alkuun asti. MInun piti pitää ennen äitiyslomaa vielä kaksi viikkoa vuosilomia sekä ylityövapaita. Nyt työpaikalla oletetaan, että pidän ne eli lopetan sairasloman yli 2 viikkoa aiemmin kuin lääkärin määräys on. Onko se vuosilomaa, että on maattava sohvalla, ei voi käydä missään eikä tehdä mitään koska on varottava ettei vauva synny ennenaikaisesti?! kaiken huipuksi teen koko ajan sairaslomalla pari tuntia töitä päivässä, koska kaikki soittelee ja viestittää työasioista ja on tehtävä vielä loppuraporttikin valmiiksi. Jos en saa tehtyä kaikkea akuuttia ennen aiottua vuosilomaa ja aloitan sairaslomalla vuosiloman, mun on kaiken lisäksi tehtävä vielä vuosilomallakin sitä hiton loppuraporttia.
Onko mielestäsi kohtuutonta jos vaan ilmoitan pomolle, että en suostu pitämään vuosilomia ja ylityövapaita sairaslomalla koska laillisesti näin ei ilmeisesti voida velvoittaa???? Tällöin voisin myös tehdä viimeiset juoksevat työasiat jaksamisen mukaan. Siihen työnantaja kyllä suostuu että työskentelen osan päivästä kotona koneella ja puhelimessa sairaslomasta välittämättä jotta saan ne työt tehtyä, mitä ei muut voi tehdä (ison projektin lopputyöt). Voisinhan jättää kaiken tekemättä ja siltikin olla pitämättä yhtään vuosilomapäivää sairaslomalla ja siihenkin mulla olisi oikeus. Mut ei, kun pitäis vaan jäädä vuosilomalle ja tehdä ne työt samalla!
Kommentit (9)
Sinua ei voida velvoittaa pitämään vuosilomaa tai ylityövapaata jos olisit ko. aikana sairauslomalla, eikä myöskään tekemään töitä millään lomalla. JOhan nyt on kumma työpaikka!
Tutustu vielä siihen, mitä työehtosopimuksessa asiasta tarkalleen ottaen sanotaan, että osaat tarvittaessa pitää puolesi/olla tiukkana.
Sinun pitää tuossa tilanteessa saada rentoutua ja olla ihan rauhassa, eikä tehdä töitä. Sinä ja syntyvä lapsi olette nyt tärkeimpiä. Rauhallista odotusta!
ne siirtyy eteenpäin jos olet sairaslomalla ja sitten pidettäväksi äitiysloman jälkeen. Pidä vain oikeuksistasi kiinni.
... jouduin esikon kans sairaslomalle 2kk ennen äitiysloman alkua eli vuodenvaihteessa 04-05. Lomia oli pitämättä 4vk ja pekkasia n viikko. Pekkaset hävis tuhkatuuleen, koska nehän pitää pitää ennen seuraavan vuoden heinäkuuta. Pidin vuosiloman vasta vanhempainvapaan lopussa eli joulu-tammikuussa 05-06. Samaan aikaan mies piti vanhempainvapaan viimeset 2vk + pidennetyn isyysvapaan 2vk. Eli saatiin olla koko jengi kotosalla joulun seutu ja vuodenvaihde. vuosiloman jälkeen jatkoin sitten hoitovapaalla. Meillä on molemmilla aika joustavat työnantajat, en tiiä onnistuisko kaikilla työpaikoilla.
terv Vilma
Missään nimessä sinun ei tarvitse pitää vuosilomaa ollessasi sairaslomalla, mutta ei vuosilomaa voi myöskään itsestäänselvästi siirtää vanhempainvapaan loppuun, vaan menettely riippuu lomanmääräytymiskauden säännöksistä. Ota selvää henkilöstöasioista vastaavalta tai palkanlaskennasta.
Oman työnantajani ilmoituksen mukaan vuosilomastani jäljellä oleva ns. talviloma on pidettävä viimeistään 30.9.2007 mennessä, jolloin olen yhä vanhempainvapaalla. Ellen siis pidä lomaa ennen äitiys-/vanhempainlomalle jäämistäni, niin työnantaja maksaa loman palkkana tuohon päivämäärään mennessä. Ymmärtääkseni tuo palkan maksu ei kuitenkaan kiinnosta Kelaa, vaan päivärahaa maksetaan aivan normaalisti. Veroprosenttia laskettaessa kannattaa kuitenkin ottaa huomioon mahdolliset vanhempainloman aikaiset " ylimääräiset" tulot.
Minä olen vähän samassa tilanteessa. Olen nyt sairaslomalla jo kolmatta viikkoa enkä palaa enää töihin ennen äitiyslomaa. Lääkäri on katsonut, että en ole enää työkykyinen liitoskipujen vuoksi. Olen sopinut, että pidän vuosilomia 4 viikkoa ennen äitiysloman alkua.
Työntekijällä on oikeus siirtää vuosilomaansa jos sairasloma alkaa ennen sovittua lomaa.
Minä en saa sairasajalta palkkaa vaan olen Kelan sairaspäivärahalla. Tästä syystä haluan silti pitää sovitun vuosilomani, ihan rahan vuoksi. Vuosilomasta saan lomapalkan ja silti voin olla sairaslomalla ja saan Kelasta päivärahaa. Näin neuvottiin Kelasta.
Tietysti lomasta olisi enemmän hyötyä vaikka äitiysloman jälkeen mutta minun osalta raha ratkaisee.
Zeldatar 24+6
Työnantaja voi määrätä sairasloman vuosiloman päälle. Itsellä kävi niin.
Säästövapaita ei hyväksytä välttämättä jos kyse äitiyslomasta.
Eli jos ei ehdi pitää lomaa lomakautena.
Näin meillä.....
Vuosilomalaki jyrää kaikkien mahdollisten muiden sopimusten, työehtosopimusten jne. edellen.
Vuosilomalaki 18.3.2005/162
25 §
Työkyvyttömyys vuosiloman alkaessa ja aikana
Jos työntekijä on vuosilomansa tai sen osan alkaessa synnytyksen, sairauden tai tapaturman vuoksi työkyvytön, loma on työntekijän pyynnöstä siirrettävä myöhempään ajankohtaan. Työntekijällä on pyynnöstään oikeus loman tai sen osan siirtämiseen myös, jos tiedetään, että työntekijä joutuu lomansa aikana sellaiseen sairaanhoitoon tai muuhun siihen rinnastettavaan hoitoon, jonka aikana hän on työkyvytön.
Jos synnytyksestä, sairaudesta tai tapaturmasta johtuva työkyvyttömyys alkaa vuosiloman tai sen osan aikana ja jatkuu yhtäjaksoisesti yli seitsemän kalenteripäivää, tämän ajan ylittävää osaa samalle vuosilomajaksolle ajoittuvasta työkyvyttömyysajasta ei pidetä vuosilomana, jos työntekijä pyytää sitä ilman aiheetonta viivytystä.
Työntekijän on työnantajan pyynnöstä esitettävä luotettava selvitys työkyvyttömyydestään.
Eihän siinä ole mitään järkeä että lopettaisit huvin vuoksi lääkärin määräämän sairasloman aikaisemmin. Lomapäivät jäävät säästöön ja voit pitää ne vaikka äitiyslomasi loputtua (näin minä tein samassa tilanteessa). Eihän tämä oikeastaan ole raskaudesta kiinni, sillä jos olet sopinut vaikka talviloman tiytylle viikolle mutta katkaiset jalkasi pari viikkoa ennen, siirtyy talviloma joko sairasloman jälkeen tai muuhun erikseen sovittavaan ajankohtaan. Itse en kyllä paria tuntia päivässä suostuisi saikulla työasioita hoitamaan, se on kyllä vähän liikaa vaadittu. Etenkin jos sinua supistelee niin eiköhän pääasia ole että et stressaa liikaa ja voit hyvin, ei ne työt.
Tipy