Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa, miten toimitte

Vierailija
08.03.2023 |

Jos on niin, että näette usein ystäväänne. Joskus tuotte jotain leivosta tai karkkia mukana, tässä sinulle jne. Haluan siis aluksi selventää, että nähdään aika usein kaverin kanssa (ei siis kyse kerran vuodessa kyläilystä, jolloin lahjan jättäminen on enemmän kohdillaan) ja toiseksi, olen tuonut suklaata jne mukanani, en siis ole semmoinen joka ei koskaan tuo mitään tai jaa mitään.

Mutta entä jos olette taas menossa ystävänne luokse kylään ja otatte mukaan ei-lahjaksi tarkoitetun (vaan maistiin ja sitten kotiin takaisin) viinipullon, josta on tarkoitus ottaa lasilliset illan aikana ja sitten kotiin lähdön aikaan haluatte ottaa oman viinipullonne mukaan?

Siis en halua jättää viinipulloa, vaan haluan sen takaisin mukaani. Niin ystävä ymmärsi ehkä väärin viime kerralla ja ottikin sen viinipullon kaappiinsa lasillisten jälkeen. En saanut pulloa kotiini.

Miten toimia? Miten te toimitte?

Ajattelin jatkossa sanoa suoraan, että hei vien tämän sitten mukanani, kun siinä on vielä juotavaa ja haluan juoda kotona sen lopun jossain vaiheessa.

Vai ovatko ihmiset niin avarakätisiä että yleensä pullo jätetään? Jätetään vai otetaan mukaan? Nyt kyse ei ole siideri/oluttölkistä vaan pullosta.

Ei ole alkoholiongelmaa. Mietin vaan miten yleensä toimitaan ja että joka tapauksessa en ole niin varakas, että olisin jees jees jättämään 3/4 pulloa minnekään hetsiltään.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pullo viedään kyläpaikkaan ja se avataan, niin yleensä oletus on se, että pullo jää sinne. Mutta mikään ei estä sanomasta ihan normaalisti toiselle hei, otetaan maistiaiset tästä mutta vien loput mukanani sitten. Ei se sen kummempaa ole. Et siis ole mitenkään "velkaa" sitä pulloa kaverillesi.

Vierailija
42/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pullo viedään kyläpaikkaan ja se avataan, niin yleensä oletus on se, että pullo jää sinne. Mutta mikään ei estä sanomasta ihan normaalisti toiselle hei, otetaan maistiaiset tästä mutta vien loput mukanani sitten. Ei se sen kummempaa ole. Et siis ole mitenkään "velkaa" sitä pulloa kaverillesi.

Paitsi jos kaveri sillä välin kun olet vessassa, vie sen pullon jemmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin pullon ja sanoisin, että toin tällaista uutta viiniä, jota voidaan maistaa ja jos sitä jää, niin vien loput kotiin.

Ei ole kyllä koskaan tuollaista tilannetta ollut, vaan kaikki jämät jää sille, kenen luona ollaan. Joskus olen itse meillä oltuamme kuitenkin työntänyt jonkun vajaan viinapullon kaverille takaisin, että tämä ei meillä mene, vie mukanas.

Vierailija
44/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ikinä ole kuullut/ nähnyt mitään noin omituista. Että joku toisi kylään viinipullon, siitä otettaisiin huikat, ja pullon tuonut veisi loput takaisin mennessään. Onko hän juoppo?

Vierailija
45/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wau. En ollut tähän asti osannut edes kuvitella, että joku voisi viedä kyläpaikkaan ruokaa tai juomaa ja sitten viedä pois lähtiessään. Aivan tajunnanräjäyttävää.

Ja aivan varmasti vain Suomessa mahdollista tulla edes mieleenkään tämmöinen.

Onkohan sellaisiakin kaveruksia, jotka kutsuvat kylään ja pöytä notkuu kaikkea, mistä kutsuttu kovasti pitää. Sitten kutsuja sanoo, et ihan vähän saat ottaa siis korkeintaan lusikallisen/haarukallisen kaikkea, koska pidän itsekin näistä niin paljon, että lähdettyäsi pois haluan itse syödä ne, olenhan minä ne maksanutkin 🤭

Vierailija
46/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On täällä kyllä väkeä. Yksi haluaa jakaa vähästään, niin haukutaan että anna kaikki. Ei olisi tarvinnut jakaa ollenkaan, kun oli tärkeä juoma, niin siitä jakaminen on enemmän.  Rasismia huudetaan perään. 

Kertoo sekin jotain, jos jollekin on ongelma, että ei saakaan kaikkea kotiinsa ystävän jäljiltä. Ei siinä ole mitään ongelmaa, jos kaveri haluaa ottaa oman pullonsa mukaan tai oman syömisensä mukaan, jotka hänellä oli mukana kun hän tuli käymään. Jos kaverilla on tuliaisia, niin kiitosta vaan. 

Jos minun luo tulee kaveri ja hän on ostanut itselleen ruoka-annoksen jota syö ja samalla antaa suklaarasian minulle, niin ymmärrän että kiitos suklaasta, ja syö vaan oma ruokasi. Jos kaveri kysyy, haluatko maistaa anjoviksia, joo kiitti vaan, mutta en anasta lautasta häneltä ja vie sitä salamana jääkaappiini. 

Kun kaveri sanoo, toin että voidaan maistaa, sanon kiitos, tosi kiva idea. Jos kaveri sanoo, toin sinulle pullon, ole hyvä, niin ymmärrän hän antaa sen minulle. 

En tee oletuksia, tämä on minun, jos asiaa ei ole minulle annettu. Mutta alan nähdä, että moni tekee oletuksia ja menee kotiin päin vetämisen linjalla. On erilaisia käytäntöjä.

Parempi olla selkeä.

Onko jotkut todellakin niin huonotapaisia, että menee kaverin kotiin syömään ITSELLE ostetun annoksen ja tuliaisena halpa suklaalevy??? Tuollaisesta en ole koskaan ennen kuullutkaan. Vaikuttaa hyvin itsekkäältä tyypiltä. Minä veisin annoksen meille kummallekin tietenki etukäteen kysyen, haluatko annoksen ja jos ei halua, en vie itsellekään vaan syön sen jossain muualla. Ruoka kuuluu jakaa!!

Vierailija
47/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyse ei ole mistään formaalista kyläilystä vaan rennosta poikkeamisesta/hengailusta kaverilla, minkä helvetin takia sinne viedään yhtään mitään? Vastaavassa tilanteessa kaveri keittää kahvit tai avaa sen oman viinipullonsa (tai sitten ei) ja toisin päin vieraillessa toisin päin.

En tykkäisi jos viikoittain täällä ramppaavat kaverit toisivat jotain karkkia ja omia eväitään mukanaan. Saa meillä ruokaa ja kahvia jos näihin aikoihin on paikalla (ja kahvia muutenkin), leipomuksia tai herkkuja jos sattuu olemaan. Mutta en odota tuliaisia ja omia eväitä pheksuisin.

Ap sinä olet kaverin näkökulmasta se moukka.

Juuri näin, ei lisättävää!

Vierailija
48/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi tuollainen kaveri, niin en koskaan reagoisi tuomisiinsa mitenkään eli en maistelisi suklaata tai viiniä, vaan toteaisin kaverille, että kiva, sulla on omat eväät, mä tarjoan kahvit. Silloin kaveri voisi viedä pöytään tuomansa tarjoomukset mennessään.

Avatusta viinipullosta olisi jo kotona voinut kaataa 2 lasillista toiseen pulloon ja ottaa sen mukanaan.

Vierailija
49/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sopisi siihen oudot kylävieraat ketjuun

Vierailija
50/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokaa pullo tyhjäksi niin ei tarvi miettiä tälläsia

Vierailija
51/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vain sen parin lasillisen verran mukaan. Eikö se ole ole puolet viinipullosta?

Minusta on kyllä erikoista, että joku vie kyläpaikassa aloitetun pullon mukanaan. Ilman muuta minäkin olettaisin, että pullo jää meille, jos joku sellaisen meille toisi ja se meillä aloitettaisiin.

Vierailija
52/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluan itse pitää loput niin en vie sitä pulloa kaverille.

Vierailija
53/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vien viinipullon kyläpaikkaan niin ei tulisi mieleenikään ottaa sitä lähtiessäni mukaan.

Tässä ei ole kyse kyläpaikassa vierailusta (jolloin tuodaan lahja), vaan nähdään usein ja kyse on tavanomaisesta rennosta näkemisestä. 

Kun on rentoa yhdessäoloa, niin asaista voi varmaan sanoa suoraan miten tarkoittaa. 

Vierailija
54/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kaveri toisi meille avatun viinipullon, niin en todellakaan maistelisi sitä lainkaan!

Vierailija
55/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä juuri tullaan erilaisiin käytäntöihin, ilmeisesti. Minun mielestä ei ole selvää, että jos ystävä tuo pullon mukanaan, niin että hän aikoisi sen jättää minulle, ellei ystävä OJENNA pulloa minulle ja sano että tässä tuliaisia. Jos siis joku tulisi mun luokse pullo mukana, niin kysyisin illan lopuksi haluaako pullon mukaan vai miten, jos en olisi varma asiasta. 

Kun tämä ei ole selvää, että ihmisillä on eri käytäntöjä, niin jatkossa tuon esim karkkia jonka annan, tässä sinulle, ja sitten pidän pullosta kiinni ja sanon otin mukaan että voidaan ottaa lasillisia mutta otan pullon mukaani. Olisi eri homma jos kyse olisi jostain oluttölkeistä, kummallekin oma siinä sulle, tässä mulle. Mutta pullosta riittää juotavaa ja en ole niin varakas että luovuttaisin pullon joka kerran menemään. Ei sillä että joka kerran otettaisiin! :) 

No, jotta elämäsi helpottuisi tämän tiimoilta, voisitkin jättää pullon vastaisuudessa kotiin. Näin ei pääse ko. ongelmaa syntymään. Vastaisuudessa, kun vierailet ystäväsi luona, huomaa hän, että mikäli viiniä tekee mieli, on talon tarjottava. Sama toisinpäin, kun sinun luona vieraillaan. Tadaa🤷 pullo jää aina ostajalle.

Vierailija
56/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinipullon kanssa on sama kylässä kuin kukkakimpun , ei sitä viedä takaisin kotiin mennessään . Älä jatkossa vie mitään kyläpaikkaan minkä haluat itsellesi . Jos itselläsi on jaettavaa niin kutsu luoksesi maistelemaan .

Vierailija
57/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa on viedä tuotu pullo mukanaan, mutta yhtä outoa on laittaa se kaappiin kesken vierailun

Vierailija
58/58 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tarkoitus viedä seuraavan kerran siskolleni ja hänen miehelleen mennessämme Marskin ryyppy ja baileys pullo sekä kahvipaketti, josta keitetään kahvit ja lorautetaan baileys pullosta makua. Viemme myös suolaista ja makeaa syötävää. Emme ole näitä viemisiä ottamassa mukaan, vaan jää sinne.

No, se mitä heistä tiedämme, säästävät he ne pullot seuraavaan kertaan, josta taas yhdessä maistelemme. Emme kuitenkaan odota, että näin tekisivät. Yleensä kun meillä on sinne juomia jäänyt, odottaa ne meitä siellä, vaikka olemme sanoneet, että saa juoda.

Syömiset ei odota😅

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi