Kertokaa, miten toimitte
Jos on niin, että näette usein ystäväänne. Joskus tuotte jotain leivosta tai karkkia mukana, tässä sinulle jne. Haluan siis aluksi selventää, että nähdään aika usein kaverin kanssa (ei siis kyse kerran vuodessa kyläilystä, jolloin lahjan jättäminen on enemmän kohdillaan) ja toiseksi, olen tuonut suklaata jne mukanani, en siis ole semmoinen joka ei koskaan tuo mitään tai jaa mitään.
Mutta entä jos olette taas menossa ystävänne luokse kylään ja otatte mukaan ei-lahjaksi tarkoitetun (vaan maistiin ja sitten kotiin takaisin) viinipullon, josta on tarkoitus ottaa lasilliset illan aikana ja sitten kotiin lähdön aikaan haluatte ottaa oman viinipullonne mukaan?
Siis en halua jättää viinipulloa, vaan haluan sen takaisin mukaani. Niin ystävä ymmärsi ehkä väärin viime kerralla ja ottikin sen viinipullon kaappiinsa lasillisten jälkeen. En saanut pulloa kotiini.
Miten toimia? Miten te toimitte?
Ajattelin jatkossa sanoa suoraan, että hei vien tämän sitten mukanani, kun siinä on vielä juotavaa ja haluan juoda kotona sen lopun jossain vaiheessa.
Vai ovatko ihmiset niin avarakätisiä että yleensä pullo jätetään? Jätetään vai otetaan mukaan? Nyt kyse ei ole siideri/oluttölkistä vaan pullosta.
Ei ole alkoholiongelmaa. Mietin vaan miten yleensä toimitaan ja että joka tapauksessa en ole niin varakas, että olisin jees jees jättämään 3/4 pulloa minnekään hetsiltään.
Kommentit (58)
Wau. En ollut tähän asti osannut edes kuvitella, että joku voisi viedä kyläpaikkaan ruokaa tai juomaa ja sitten viedä pois lähtiessään. Aivan tajunnanräjäyttävää.
Ja aivan varmasti vain Suomessa mahdollista tulla edes mieleenkään tämmöinen.
Jos otan ns. oman viinipullon kylään. Jätän sen myös sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Toin viiniä, josta haluaisin antaa maistiaiset kaikille. Sopiiko?"
Pullo on sinun ja teet sillä mitä tykkäät.
Hyvä ehdotus. Jatkossa toimin paremmin, niin ei tule väärinkäsityksiä.
Kuten sanottua, en ole kitsas mutta en ole rikaskaan, enkä aio luovuttaa pulloa joka kerran kun nähdään, ei sillä että joka kerran olisi mukana, mutta kuitenkin. Ystävällisyys on ok ja kiva on kivaa, mutta tolkku kaikella.
Mikset sä tauno tarjonnut sitä maistiaista omassa kodissasi? Olisit pyytänyt ystävän sinne käymään.
Mikä ongelma sinulla on siinä, että haluat omia toisen omaisuutta? Ei minulla ole sellaista itsekkyyttä ja omimisen halua. Jos ystävä haluaa pullonsa mukaan, sanon ilman muuta ja kiitos kun tarjosit, oli muuten tosi hyvää! :)
Ihmetellä täytyy tämän palstan joitain "kotiin päin vetäjiä".
Mikä ongelma sulla on lukea ja ymmärtää toisten tekstiä? Sä oot tosi harhainen, jos kuvittelet mua sun ystäväksesi, joka omii toisten omaisuutta (ja jolle et edes sanonut haluavasi viedä sitä pulloa mukanasi kotiin).
Sitä paitsi ei tuossa ekassakaan tämän ketjun kommentissa sanota, että haluaa loput mukaansa. Miksi ei voi sanoa suoraan tai jos kerta on noin helkutin vaikeaa, niin tarjota sitten sitä lasillista suosiolla siellä omassa kodissaan?! Sen sijaan, että sitten kitistään täällä, kun joku ei ole lukenut oikein rivien välistä ja ymmärtänyt epämääräisiä vihjailuja.
Jos viet mitään nautintoaineita kylään, on hyvän maun mukaista jättää ne sinne tuliaisena. Viedään yleensä siis korkkaamattomana, junttimaista avata ennen kyläilyä.
Vierailija kirjoitti:
Wau. En ollut tähän asti osannut edes kuvitella, että joku voisi viedä kyläpaikkaan ruokaa tai juomaa ja sitten viedä pois lähtiessään. Aivan tajunnanräjäyttävää.
Oletko 78 vuotias? Tämä ei ole formaali kyläilypaikka vaan nyt puhutaan tavanomaisesta näkemisestä ja piipahtamisesta.
Kyllä vain. Ihminen voi mennä kaverillä käymään ja antaa tälle vaikka kiinalaisen annosruuan, sitten sanoa että hei mulla on mukana yksi pullo, maistetaan mutta vien sen mukanani, koska ostin sen itselle.
Että näin.
Vierailija kirjoitti:
Jos viet mitään nautintoaineita kylään, on hyvän maun mukaista jättää ne sinne tuliaisena. Viedään yleensä siis korkkaamattomana, junttimaista avata ennen kyläilyä.
Vielä kerran. Tässä EI ole kyse formaalista kyläilemisestä. Katso muut viestit, olen selittänyt asian. Tässä on kyse piipahtamisesta ja kaverin kanssa olemisesta, nähdään usein, ihan verkkarit päällä jne.
Hän on saanut tuliaisia. Mutta KAIKKI ei ole tuliaista, ja jatkossa olen selvempi kommunikaatiossa, niin ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko 78 vuotias? Tämä ei ole formaali kyläilypaikka vaan nyt puhutaan tavanomaisesta näkemisestä ja piipahtamisesta.
Kyllä vain. Ihminen voi mennä kaverillä käymään ja antaa tälle vaikka kiinalaisen annosruuan, sitten sanoa että hei mulla on mukana yksi pullo, maistetaan mutta vien sen mukanani, koska ostin sen itselle.
Että näin.
Jos se pullo on sinulle niin tärkeä, mikset kutsu ystävääsi sinun luoksesi? Sitten saat tyylipuhtaasti loput viinakset itsellesi, kun se on sinulle niin välttämätöntä.
Asiaton rasistinen viesti ilmiannettu poistoon. Jaan mielelläni ystävien kanssa asioita ja olen avarasydäminen. Kaikki ei silti ole off limits. :D
Kertoo vain sanojastaan, mitä itse on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että näin.
Jos se pullo on sinulle niin tärkeä, mikset kutsu ystävääsi sinun luoksesi? Sitten saat tyylipuhtaasti loput viinakset itsellesi, kun se on sinulle niin välttämätöntä.
Käyn enemmän hänen luona, koska on yksi projekti, jossa autan häntä.
Törkykommentista, niin olisipa kiva nähdä millainen vihapuhuja kaljankittaaja ja riehuaja siellä puhuu ja haukkuu ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin ystävä ymmärsi ehkä väärin viime kerralla ja ottikin sen viinipullon kaappiinsa lasillisten jälkeen. En saanut pulloa kotiini."
Ystävä ymmärsi väärin etkä saanut pulloa kotiisi vaikka pyysit sitä?
En ymmärrä näitä vastauksia joiden perusteella pitäisi päätellä ja vetää jotain johtopäätöksiä siitä, että ojentaako ystävä pullon suoraan käteen vai ei 🙄. Hei haloo... jos on tarkoitus viedä se pullo mukanaan kotiin, niin SANO SE. Ei kukaan ole ajatusten lukija, et edes sinä itse!
On myös tyyppejä jotka ottaa pullon heti ja vie sen kaappiinsa jemmaan vaikka kuinka sanoisi että VIEN SEN MUKANANI KUN LÄHDEN.
No tällaisten tyyppien luo ei viedä pulloja jotka on tarkoitus ottaa lähtiessä kotiin. Kai opit tän kerrasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että näin.
Minulla ei ole tapana piipahtaa kylässä viini- tai viinapullon kanssa. Menen käymään, ja isäntäväki tarjoaa, jos se heille sopii (ajankäytön, fiiliksen tms. puolesta)
Kutsun kotiini maistajaisiin jos haluan jakaa jonkun viinikokemuksen muiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kerran. Tässä EI ole kyse formaalista kyläilemisestä. Katso muut viestit, olen selittänyt asian. Tässä on kyse piipahtamisesta ja kaverin kanssa olemisesta, nähdään usein, ihan verkkarit päällä jne.
Hän on saanut tuliaisia. Mutta KAIKKI ei ole tuliaista, ja jatkossa olen selvempi kommunikaatiossa, niin ok.
Pullo mukana naapurissa piipahtavat vain juopot. Näin se on.
Aivan käsittämätön toimintatapa viedä tuominen takaisin kotiin.
On täällä kyllä väkeä. Yksi haluaa jakaa vähästään, niin haukutaan että anna kaikki. Ei olisi tarvinnut jakaa ollenkaan, kun oli tärkeä juoma, niin siitä jakaminen on enemmän. Rasismia huudetaan perään.
Kertoo sekin jotain, jos jollekin on ongelma, että ei saakaan kaikkea kotiinsa ystävän jäljiltä. Ei siinä ole mitään ongelmaa, jos kaveri haluaa ottaa oman pullonsa mukaan tai oman syömisensä mukaan, jotka hänellä oli mukana kun hän tuli käymään. Jos kaverilla on tuliaisia, niin kiitosta vaan.
Jos minun luo tulee kaveri ja hän on ostanut itselleen ruoka-annoksen jota syö ja samalla antaa suklaarasian minulle, niin ymmärrän että kiitos suklaasta, ja syö vaan oma ruokasi. Jos kaveri kysyy, haluatko maistaa anjoviksia, joo kiitti vaan, mutta en anasta lautasta häneltä ja vie sitä salamana jääkaappiini.
Kun kaveri sanoo, toin että voidaan maistaa, sanon kiitos, tosi kiva idea. Jos kaveri sanoo, toin sinulle pullon, ole hyvä, niin ymmärrän hän antaa sen minulle.
En tee oletuksia, tämä on minun, jos asiaa ei ole minulle annettu. Mutta alan nähdä, että moni tekee oletuksia ja menee kotiin päin vetämisen linjalla. On erilaisia käytäntöjä.
Parempi olla selkeä.
Vierailija kirjoitti:
Aivan käsittämätön toimintatapa viedä tuominen takaisin kotiin.
Ei ole "tuominen", sitä EI ANNETA tuomisena, sitä ei ojenneta. Se on mukana, otetaan maistit.
Tuliainen on eri. Se ojennetaan, "toin tämän SINULLE", ole hyvä.
Jos kyse ei ole mistään formaalista kyläilystä vaan rennosta poikkeamisesta/hengailusta kaverilla, minkä helvetin takia sinne viedään yhtään mitään? Vastaavassa tilanteessa kaveri keittää kahvit tai avaa sen oman viinipullonsa (tai sitten ei) ja toisin päin vieraillessa toisin päin.
En tykkäisi jos viikoittain täällä ramppaavat kaverit toisivat jotain karkkia ja omia eväitään mukanaan. Saa meillä ruokaa ja kahvia jos näihin aikoihin on paikalla (ja kahvia muutenkin), leipomuksia tai herkkuja jos sattuu olemaan. Mutta en odota tuliaisia ja omia eväitä pheksuisin.
Ap sinä olet kaverin näkökulmasta se moukka.
Parempi, kun et vie viinipulloa kyläilemään mennessäsi.
Ihana ap mainitsee, et kuulosta ollenkaan siltä, että viiniä olisi pakko saada. Voit olla koska vain ilman jos vain haluat olla. Ja sitä päivää odotellessa. 😂