Asiakas yritti ostaa itsehoitolääkettä väärin perustein Farmaseutti puuttui peliin
Kaunaisten apteekin farmaseutin neuvo esti asiakasta ostamasta itsehoitolääkettä väärin perustein.
Kommentit (43)
Olen töissä apteekissa jossa myydään ruiskuja eikä tentata asiakkailta mitään ihmeellisiä, mutta moni kyllä käyttää väärin kodeiiniyskänlääkkeitä, avaavia nenäsuihkeita, tulehduskipulääkkeitä jne. ja apteekeilla on lakisääteinen velvollisuus tähän puuttua (ja sitä myös valvotaan). Ei henkilökohtaisesti kyttäämisen ilosta kiinnosta jos joku haluaa vaikka koukuttautua laksatiiveihin, mutta kuuluu työnkuvaan antaa se neuvonta.
Reseptilääkkeiden saatavuusongelmat ei muuten riipu apteekeista vaan lääkkeen valmistajasta/maahantuojasta, joten farmaseutille asiasta huutaminen on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekit epäilee että kaikki asiakkaat on. petentiaalisia rikollisia. Mulla on useampi isokokoinen koira ja aina saa selitellä kun hakee niille lääkkeitä/tarvikkeita. Ostan esim matolääkkeet niin, että madotan koko lauman kerralla ja aina saa apteekin kassalla selvittää miksi ostan niin monta pakettia kerralla.
Yhdellä koiralla on lääkitys jossa lääke on nestemäistä ja se pitää antaa tyhjään vatsaan. Helpointa on mitata neste piikittömään ruiskuun ja ruutata siitä suoraan koiran suuhun. Päivittäinen lääkitys tarkoittaa sitä, että kertakäyttöruiskuja kuluu paljon ja joka kerta on niidenkin ostamista selitettävä apteekin henkilökunnalle.
Vastaavia esimerkkejä olisi vaikka kuinka monta.
Ohis, mutta aivan älytöntä muoviroskaamosta käyttää joka päivä uusi ruisku. Suunkautta annosteltavat ei vaadi mitään steriiliä antotapaa. Sen kun peset ja silloin tällöin desinfioit ruiskun käytön jälkeen, niin voit käyttää samaa ruiskua vuositolkulla.
Mulle on eläinlääkäristä sanottu, että pitää käyttää kertakäyttöruiskuja. Uskon mieluummin omaa eläinlääkäriä kuin jotain random nettikirjoittajaa.
No kerrohan miksi steriili ruisku joka kerta? Sun koira varmaan kollaa tienpenkkojakin, eikä ne kovin puhtaita ole. Joskus voisi käyttää omaa maalaisjärkeä.
Ootko kokeillut vaihtaa apteekkia? Yhdessä apteekissa olen selittänyt, että sen parafiiniöljyn, jota sen saman farmaseutin kanssa sieltä apteekista etsin ensin eläintenhoito hyllystä, lisäksi tarvitsen ruiskun, että saan annettua sitä kanille. Ihan huolella sain perustella, mihin kani sitä tarvitsee ja miksi juuri ruiskulla annosteltuna. Toisessa apteekissa kysyttiin vain, minkä kokoisia ja kuinka monta, kun samanlaisia neulattomia ruiskuja tarvitsin. Koiran opiaattikipulääkkeetkin sain tästä toisesta apteekista ongelmitta, vaikka lääkäri olikin kirjoittanut niitä reseptiin reilusti yli tarpeen. Tietysti mahdollista, että niitä lääkkeitä ei vain myydä pienemmissä pakkauksissa.