Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakas yritti ostaa itsehoitolääkettä väärin perustein Farmaseutti puuttui peliin

Vierailija
06.03.2023 |

Kaunaisten apteekin farmaseutin neuvo esti asiakasta ostamasta itsehoitolääkettä väärin perustein.

https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000009430738.html

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narkit saa ruiskunsa maksutta. Meikäläinen ei saa omalla rahalla ostettua.

Voishan ne hakea sieltä neulanvaihtopisteestä, itse olen tätä harkinnut. Apteekista ostaminen on hankalaa.

Vierailija
22/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kaliumkloridi on samaaainetta mitä Yhdysvalloissa käytetään myrkkyruisketeloituksissa :D ihan hyvä vaan ettei sitä saa ostaa ilman neuvontaa

Tuotteen kauppanimi on maantiesuola, ja jos on myrkytysaikeissa liikkeellä niin kyllä sitä etsivä löytää muualtakin kuin apteekeista.

Samaa tavaraa muuten pistettiin satojen tuhansien suomalaisten lihaksiin tässä viime vuosina osana erästä hetkellisesti sangen suosittua suuren lääkeyhtiön tuotetta. Itse epäilen, että osa niistä pumppuongelmista johtui ihan siitä että tavaraa päätyi lihaksen sijasta vahingossa suoneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä ikinä törmännyt siihen, että apteekissa kyseltäisiin lääkeruiskun perään :D

Oletko joskus ostanut irtonaisena lääkeneulaa? Voin kertoa, että huumori on aika kaukana silloin, kun sitä tarvitsee asialliseen tarpeeseen ja ei meinata suostua myymään.

Olen ostanut ruiskuja eläimille ja sitä oikeaa yskänlääkettä, jota pitää erikseen pyytää. Aina on sujunut ilman mitään ongelmaa. Ehkä en vaan näytä nistiltä.

Vierailija
24/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimille määrätyt ihmisten lääkkeet tuntuu olevan ongelmallisia apteekille.

Meidän koiralta poistettiin useita hampaita ja se sai paperisen reseptin ihmisten opiaattisärkylääkkeille. Siinä oli joku parikymmentä tablettia, mutta kun menin niitä hakemaan, en saanut apteekista kuin viisi. Tarvitsin koko määrän, koska oli joulun pyhät tulossa ja oltiin lähdössä toiselle paikkakunnalle sukuloimaan missä ei apteekkia ole kovin lähellä eikä varsinkaan pyhinä aukiolevaa. Pyysin, että soittaisivat sille eläinlääkärille joka voisi vahvistaa että koira todellakin tarvitsee kaikki ne lääkkeet. Eivät soittaneet vaan takavarikoivat reseptin ja sanoivat että tule pyhien jälkeen hakemaan täältä lisää. Muuten hyvä mutta en ole silloin paikkakunnalla.

Soitin tuon jälkeen eläinlääkärille ja hän soitti sitten vielä puhelinreseptin toiseen apteekkiin josta sain loput pillerit.

Vierailija
25/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut useissa apteekeissa töissä, eikä missään kukaan henkilökunnasta ole kysellyt ruiskujen ja neulojen käyttötarkoitusta. Ainoastaan silloin kun asiakas ei tiedä, minkälaista neulaa tarvitsee, saatan kysyä käyttötarkoitusta.

Vierailija
26/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekit epäilee että kaikki asiakkaat on. petentiaalisia rikollisia. Mulla on useampi isokokoinen koira ja aina saa selitellä kun hakee niille lääkkeitä/tarvikkeita. Ostan esim matolääkkeet niin, että madotan koko lauman kerralla ja aina saa apteekin kassalla selvittää miksi ostan niin monta pakettia kerralla.

Yhdellä koiralla on lääkitys jossa lääke on nestemäistä ja se pitää antaa tyhjään vatsaan. Helpointa on mitata neste piikittömään ruiskuun ja ruutata siitä suoraan koiran suuhun. Päivittäinen lääkitys tarkoittaa sitä, että kertakäyttöruiskuja kuluu paljon ja joka kerta on niidenkin ostamista selitettävä apteekin henkilökunnalle.

Vastaavia esimerkkejä olisi vaikka kuinka monta.

Ohis, mutta aivan älytöntä muoviroskaamosta käyttää joka päivä uusi ruisku. Suunkautta annosteltavat ei vaadi mitään steriiliä antotapaa. Sen kun peset ja silloin tällöin desinfioit ruiskun käytön jälkeen, niin voit käyttää samaa ruiskua vuositolkulla.

Vierailija
27/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kyllä ikinä törmännyt siihen, että apteekissa kyseltäisiin lääkeruiskun perään :D

Oletko joskus ostanut irtonaisena lääkeneulaa? Voin kertoa, että huumori on aika kaukana silloin, kun sitä tarvitsee asialliseen tarpeeseen ja ei meinata suostua myymään.

Olen ostanut ruiskuja eläimille ja sitä oikeaa yskänlääkettä, jota pitää erikseen pyytää. Aina on sujunut ilman mitään ongelmaa. Ehkä en vaan näytä nistiltä.

Me asutaan kahden kaupungin puolivälissä.. Toisessa kaupungissa Katapekt pitää erikseen pyytää ja perustella tarve mutta toisen kaupungin apteekissa sitä on suoraan hyllyssä eikä kukaan kysy mitään kassalla kun sitä ostaa. Ihan yhtä rumalta näytän molemmissa paikoissa. Riippuu siis apteekista eikä ihmisestä.

Vierailija
28/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruisku on kaiketi eri kuin ihoon pistettävä neula. En minäkään näytä nistiltä todellakaan. Yliopiston apteekki Turun keskustassa oli tämä paikka, siitä on aikaa jo vuosia.

Vierailija
29/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin ao.ainetta kemiankokeisiin. Ei myyty. Ei ole myyty myöskään ruiskuja ja neuloja yms. On pitänyt tilata netistä.

Multa on kysytty ruiskuja ostaessani, että mihin tarkoitukseen ne ovat menossa. Tarpeeni ei liittynyt huumeiden käyttöön, mutta mitä sitten jos olisi liittynyt? Eikö se nyt olisi turvallisempaa ostaa puhtaita ruiskuja apteekista, kuin käyttää jotain vanhoja? Ihan en ymmärrä mitä tällä kysymyksellä haettiin.

Vierailija
30/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain tapaa vajaaälyinen täytyy olla jos pitää lisäravinteena ostaa tuota. Melkeinpä kaikista ruoista pitäisi löytyä.

Minä ostan apteekista kaliumia, kun kärsin sen vajauksesta. Vajaaälyinen en ole eikä ole myöskään lääkäri, joka sitä määräsi.

Vierailija
31/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hyvä yskänlääke Recipect on apteekissa piilossa. Huomasin käyttäessäni ettei tässä mikään koukuta.

Samoin se nenäsuihke. Kuivatti kyllä nenän.

Kummatkin kuitenkin oiva apu kun hillitsee nuhaa ja yskää joka kesti 2 viikkoa.

Vierailija
32/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekit epäilee että kaikki asiakkaat on. petentiaalisia rikollisia. Mulla on useampi isokokoinen koira ja aina saa selitellä kun hakee niille lääkkeitä/tarvikkeita. Ostan esim matolääkkeet niin, että madotan koko lauman kerralla ja aina saa apteekin kassalla selvittää miksi ostan niin monta pakettia kerralla.

Yhdellä koiralla on lääkitys jossa lääke on nestemäistä ja se pitää antaa tyhjään vatsaan. Helpointa on mitata neste piikittömään ruiskuun ja ruutata siitä suoraan koiran suuhun. Päivittäinen lääkitys tarkoittaa sitä, että kertakäyttöruiskuja kuluu paljon ja joka kerta on niidenkin ostamista selitettävä apteekin henkilökunnalle.

Ohis, mutta aivan älytöntä muoviroskaamosta käyttää joka päivä uusi ruisku. Suunkautta annosteltavat ei vaadi mitään steriiliä antotapaa. Sen kun peset ja silloin tällöin desinfioit ruiskun käytön jälkeen, niin voit käyttää samaa ruiskua vuositolkulla.

Mulle on eläinlääkäristä sanottu, että pitää käyttää kertakäyttöruiskuja. Uskon mieluummin omaa eläinlääkäriä kuin jotain random nettikirjoittajaa.

Vierailija
33/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut useissa apteekeissa töissä, eikä missään kukaan henkilökunnasta ole kysellyt ruiskujen ja neulojen käyttötarkoitusta. Ainoastaan silloin kun asiakas ei tiedä, minkälaista neulaa tarvitsee, saatan kysyä käyttötarkoitusta.

Minä tarvitsin kerran ruiskuja askarteluun, mm. liiman levitykseen. Ajattelin että niitä myydään apteekeissa ihan normitavarana hyllystä. No kiertelin ja farmaseutti tuli kysymään mitä tarvitsen, kysyin onko teillä ruiskuja. Askartelu ei ilmeisesti vakuuttanut syynä kun tämä apteekkari vaikutti jotenkin panikoivalta ja alkoi tyrkyttää sitä jotain huumeidenkäyttäjälle tarkoitettua neulasettiä. "Joo ei... ei meillä ole ruiskuja tai neuloja, mutta tällaisia löytyy jos on pakko saada. Oletko varma ettet tarvitse puhtaita neuloja?"

Kaiken lisäksi olin töissä samassa rakennuksessa missä tuo apteekki sijaitsi :D kiersin töihin eri kautta aika pitkään.

Vierailija
34/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekki toimi ihan oikein. Kaliumkloridia ei pitäisi syödä kuin lääkärin ohjeella ja vain jos sen käyttöön on oikea tarve.

Vierailija
35/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä hain kans koiralle ruiskuja. Yrittivät väkisin tunkea piikkejä mukaan ja sanoin, että olen piikkikammoinen, älkää helkkarissa tuoko lähelleni piikkejä.

Vierailija
36/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole edes uskaltanut kysellä, kun olen varma että saa selitellä ja suostutella mikäli aikoo ruiskunsa saada. Kuulin nimittäin vinkin että polkupyörän ketjut kannattaa öljytä huumeruiskulla, jolla saa öljyä sinne minne pitääkin ja lahkeet säilyvät puhtaampina. Pitää varmaan hakea neulanvaihtopisteestä, vaikka sieltä tuleekin koko muovikassillinen kerralla, mutta minä tarvitsen vain yhden.

Vierailija
37/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tarvitsin kerran ruiskuja askarteluun, mm. liiman levitykseen. Ajattelin että niitä myydään apteekeissa ihan normitavarana hyllystä. No kiertelin ja farmaseutti tuli kysymään mitä tarvitsen, kysyin onko teillä ruiskuja. Askartelu ei ilmeisesti vakuuttanut syynä kun tämä apteekkari vaikutti jotenkin panikoivalta ja alkoi tyrkyttää sitä jotain huumeidenkäyttäjälle tarkoitettua neulasettiä. "Joo ei... ei meillä ole ruiskuja tai neuloja, mutta tällaisia löytyy jos on pakko saada. Oletko varma ettet tarvitse puhtaita neuloja?"

Kaiken lisäksi olin töissä samassa rakennuksessa missä tuo apteekki sijaitsi :D kiersin töihin eri kautta aika pitkään.

Mulla on samanlainen tilanne parhaillaan, tarvitsisin yhden neulallisen ruiskun erään esineen korjaamiseen. Pelottaa mennä apteekkiin kun tiedän joutuvani kuulusteltavaksi. Olen etsinyt saisiko ohuella neulalla olevia ruiskuja ostettua yksittäin jostain muualta, esim rautakaupasta, mutta en ole vielä löytänyt. Yhdestä sairaalatarvikkeiden nettikaupasta voi myös yksityinen tilata, mutta se tulisi taas postikuluineen suhteettoman kalliiksi jollen keksi muuta tilattavaa samalla.

Vierailija
38/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä apteekkien tuotteet ovat siis esim. Englannissa ihan tavallisissa ruokakaupoissa myynnissä. Ihme, kun siellä ihmiset pärjäävät eikä tapahdu yhtään enempää haavereita...

Vierailija
39/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin viikko sitten ostamassa apteekista Buranaa. Farmaseutti pelmahti paikalle, työnsi naamansa kiinni omaani, ja alkoi tentata, ostanko itselleni, onko tuttu lääke, olenko perusterve, olenko varmasti ennenkin käyttänyt. Ymmärrän kyllä, että ruiskujen ja vaarallisempien lääkkeiden perään kysellään, mutta burana?! Ajattelin että onpas nykyään ahdistavaa käydä apteekissa.

Vierailija
40/43 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo apteekkien ylitiukka kontrolli tulee kääntymään heitä itseään vastaan. Yhä suurempi osa ihmisistä tulee kannattamaan itsehoitolääkkeiden vapauttamista ruokakauppoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi seitsemän