Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen sana painaa? Lääkäri mieltä a, huoltaja toinen epävarma ja toinen mieltä b?

Vierailija
05.03.2023 |

Lapsen 12v lääkitysasia. Lääkäri määrää vahvaa lääkettä, toinen huoltaja epäröi ja toinen lääkettä vastaan. Lapsi halukas kokeilemaan. Miten tilanteessa toimia? Lääke ei henkeä ylläpitävä, vaan kokeiluna pitkäaikaissairauden hoitoon, jota ilman pärjäisi mutta vaivat kiusallisia ja lääke voisi tehota. Toisaalta myös voi olla kovia sivuvaikutuksia.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette tee niin kuin lääkäri määrää, hän voi tehdä teistä lasun. Eli heikoilla olette.

Vierailija
2/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelisin lasta, hänen hyvinvoinnistaan ja kehostaan kuitenkin on loppupeleissä kyse. Eli hänen päätöksensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse punnitsisin plussia ja miinuksia, ajattelisin itse tautia ja taudinkuvaa/oireita, kysyisin myös toisen lääkärin mielipidettä ja huomioisin lapsen mielipiteen joka kuitenkin "jo" 12v ja olisi se joka lääkettä ottaisi ja on se joka vaivan kanssa elää.

Äitix2

Vierailija
4/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelisin lääkäriä ja lasta.

Vierailija
5/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen lääkkeen lopetus on, jos se ei sovi? Varmaan pitää vaan löytää yhteinen sävel ja lapsen ikä vaikuttaa myös päätöksen teossa. Kukaan ei voi pakottaa.

Vierailija
6/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v lapsi ei päätä, mutta häntä pitää kuunnella. Lääkäriltä kysyisin suoraan, mitä tekisi oman lapsensa kohdalla.

Vierailija
7/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi halukas itse kokeilemaan niin kyllä jo 12 - vuotiasta pitää kuunnella hänen omaa terveyttään koskevassa asiassa.

Vierailija
8/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelette lapsen toivetta. Jos tulee sivuvaikutuksia, sitten lopetetaan lääke ja kerrotaan asia lääkärille.

Minä olen myös ollut koekaniinina, lääkäri halusi vaivaani koittaa lääkettä. Sanoin, et anna tulla vaan, otan mitä annetaan jos se saa olon paranemaan. Ja niin se parin päivän päästä parani.

Vierailija
9/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkään tällaisessa on ok miettiä, kysyä muiden mielipidettä jne?

Itsekin olen sitä mieltä, että lapsen mielipide keskeinen, toisaalta ei vielä ymmärrä minkälaisia riskitekijöitä liittyy.

(Lasu-kommenttiin: Lasun tekeminen tällaisessa olisi kovin erikoista, koska tässähän puntaroidaan miinuksia ja plusssia koko ajan, ei suinkaan laiminlyödä asiaa).

Vierailija
10/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sen lääkkeen voi lopettaa jos tulee sivuvaikutuksia?

Vierailija
11/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lähivanhemman olisi oikein toimia, jos etä on vastaan? Kuunneltsva sekä lääkäriä, lasta, toista huoltajaa.. ja yksin ratkaistava miten lopulta toimia? Mikä tässä on turvallinen ja sovelias päätös sitten?

Ap

Vierailija
12/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaivat on lapselle kiusallisia ja pitkäaikaisia, niin mitä siinä vanhemmat enää jaksaa jotain lääkärin määräämää lääkettä vastaan olla, että saadaan lapsen elämänlaatu paremmaksi!?

Käykö vanhemmat jotain keskenäistä valtataistelua ja lapsi on se riitaväline?

Sehän on mahtavaa, jos siihen vaivaan on lääke.

Kuuntele nyt itsekkin mitä kirjoitit: pitkäaikaisia kiusallisia vaivoja lapsella. Ja siihen saa apua. Auttakaa sitä, kerta lapsikin sitä haluaa!!

Vierailija
13/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain edessä tuon ikäinen saa jo määrätä omasta hoidostaan. Voihan lääkkeen lopettaa, jos se ei toimi. Lasten kohdalla lääkkeiden aloituksia seurataan tarkkaan.

Vierailija
14/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeen muut haittavaikutukset tässä huolettaa. Vahvasta lääkityksestä kyse, vaikuttaa moneen muuhunkin kuin ko. vaivaan. Ap

Vierailija
15/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeen muut haittavaikutukset tässä huolettaa. Vahvasta lääkityksestä kyse, vaikuttaa moneen muuhunkin kuin ko. vaivaan. Ap

Jos lääkkeestä tulee haittavaikutuksia, se lopetetaan.

Vierailija
16/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu on vanhemmilla. Lääkäri tekee lääkemääräyksen apteekille. Kukaan ei pakota syömään lääkkeitä. Suomessa ei myöskään korvata lääkehaittoja.

Vierailija
17/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 v päättää jo lähtökohtaisesti itse, jos on siinä määrin terve, että kykenee mielipiteensä asiassa ilmaisemaan.

Vierailija
18/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihosairaus ja kortisoni? Kokeilisin kuurin.

Vierailija
19/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teenkö väärin jos aloitan vaikka toinen huoltaja vastaan? Entä jos tulisi vakavia haittavaikutuksia, hän syyllistää minua?

Vierailija
20/47 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ette tee niin kuin lääkäri määrää, hän voi tehdä teistä lasun. Eli heikoilla olette.

Alapeukkua olet saanut vaikka kerroitkin totuuden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi