Miksi ruokaohjeisiin tarvitsee yleensä hankkia jotain erikoisia aineita, joita ei normaalisti ole kotona?
Harvassa ovat ohjeet, jotka voi tehdä kotoa jo valmiiksi löytyvillä aineilla. Esimerkiksi maitorahka sellainen, jota ei normaaliarjessa mene, mutta sitä tarvitaee moneen kuivakakkuun.
Kommentit (30)
Kai teillä nyt sumacia ja pitkiä mustapippureita on kotona?
Vierailija kirjoitti:
Niinhän noihin tungetaan kaikenlaista, mutta tosiaan taitaa taustalla olla se että saadaan ihmiset ostamaan kaikkea turhaa K-kauppiaalta...
*Lidlistä
Vierailija kirjoitti:
Tee vain sellaisia ruokia mihin sinulla on tarpeet kotona jos on noin vaikeaa.
Asioita voi soveltaa. Jos ei ole rahkaa, käytä jugurttia tai vaikka kermaviiliä.
Esim jos teen ruokaa mihin pitää käyttä ndujaa eikä mulla ole sitä tai kaupasta ei löydy käytän vaikka chorizoa. Mikään ei estä eikä kiellä tekemästä näin.
Tuossa toki täytyy ymmärtää vähän, mitä voi korvata jollain muulla.
Mutta teen tuota itsekin. Jugurttia mulla on aina, joten sillä pystyn korvaamaan leivonnassa tarvittaessa kerman, kermaviilin, maitorahkan, piimän. Fariinisokerin voi korvata siirapilla ja sokerilla jne.
Vierailija kirjoitti:
Voisit linkata tähän muutaman kuivakakun ohjeen, joihin tulee maitorahkaa. Leivon paljon ja en ole ikinä sellaiseen ohjeeseen törmännyt.
Itselläni on aina laaja varasto aineksia kotona. Kokoajan löytyy jääkaapista esim kermaviiliä, creme fraichea, maitorahkaa ja turkkilaista jogurttia. Toki meillä on kolme teiniä ja kissoja, joten näitä maitotuotteita myös kuluu paljon. Sinänsä ei ole suuri vaiva suunnitella ruuanlaittonsa ja leipomisensa niin, että ostaa spessumpiakin raaka-aineita tarvitessaan.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/175853/S%C3%A4rkyneen%20Syd%C3…
https://www.etlehti.fi/artikkeli/ruoka/leivonta/suussasulavan-pehmea-ra…
Enpä ole moiseen ongelmaan törmännyt. Kokkaan päivittäin ja harrastan leivontaa. Aina olen keksinyt korvaavan ainesosan jos jotakin reseptissä mainittua ei ole löytynyt. Tai sitten etsinyt uuden reseptin. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit linkata tähän muutaman kuivakakun ohjeen, joihin tulee maitorahkaa. Leivon paljon ja en ole ikinä sellaiseen ohjeeseen törmännyt.
Itselläni on aina laaja varasto aineksia kotona. Kokoajan löytyy jääkaapista esim kermaviiliä, creme fraichea, maitorahkaa ja turkkilaista jogurttia. Toki meillä on kolme teiniä ja kissoja, joten näitä maitotuotteita myös kuluu paljon. Sinänsä ei ole suuri vaiva suunnitella ruuanlaittonsa ja leipomisensa niin, että ostaa spessumpiakin raaka-aineita tarvitessaan.
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/175853/S%C3%A4rkyneen%20Syd%C3…
https://www.etlehti.fi/artikkeli/ruoka/leivonta/suussasulavan-pehmea-ra…
Lue kommentit. Piimä käy :)
Tarkoituksena on saada aikaiseksi erimakuisia ruokia kuin mitä sinulla kotona olevista aineista tulisi.
Jos minulle tulee kaipuu saada vaikkapa karibialaista ruokaa, niin etsin yleensä jonkun reseptin sen ruuan alkuperäismaasta. Ja hyvin tavallisesti siinä reseptissä on aineksia, joista en ole kuullutkaan, mutta joskus myös sellaisia joita ei tule normaalisti mieleen ostaa tai käyttää sellaiseen ruokaan.
Kun sitten selvittää mistä noita saa ja käyttää vaikka sitruunaruohoa, tuoretta korianteria ja tietynlaisia äyriäisiä paistettujen mausteiden kanssa, se ruoka itse asiassa onkin tosi erilaista ja kiinnostavaa verrattuna siihen, että olisi vain ottanut pakastimesta katkarapuja, lorauttanut sitruunamehua ja ripotellut kuivayrttiseosta päälle.
Vierailija kirjoitti:
Kai teillä nyt sumacia ja pitkiä mustapippureita on kotona?
Älä nyt sumakkia mollaa, on muuten älyttömän hyvä ja monipuolinen mauste, aasiakaupoista tai markkinoilta ostaa hyvin edullisesti.
Mutta itse aloitukseen, olen huomannut saman, erityisesti se ärsyttää jos mainostetaan reseptiä edullisena. Tässä vähän aikaa sitten oli jossain iltapäivälehdessä joku artikkeli jossa luvattiin hyviä edullisia arkiruokia, ymmärrettävistä syistä nyt on kysyntää. Pisti ihan vihaksi kun esimerkkiruokina oli mm sosekeittoa jollain leipomoleivillä, sosekeitossa ei vikaa mutta aineslista pitkä kuin synti ja kun hintaa laskeskeli niin varmasti pitkälle toistakymmentä ellei kolmattakymmentä euroa, oli maustettua ranskankermaa päälle ynnä muuta. Varmasti hyvää mutta ei vastaa tehtävänantoa, tuli oikeastaan lukijana fiilis että mulle vitt*illaan päin naamaa, kas kun ei leivoksia suositeltu.
Edullisiin resepteihin kaipaisi sellaista tulokulmaa että millä tavalla vaikka puolivalmiita settejä voi yhdistelemällä, jatkamalla, tuunaamalla saavuttaa maukasta, ravintolaruuan veroista apetta. (Älkää sanoko ettei halvalla saa, tää on pitkälti koko ravintolabisneksen idea, tehdä hyvää mahdollisimman halvalla pl. Michelin-mestat)
Mä olen hankkinut kuivamausteita kaappiin aika kasan. Osa on jäänyt vuosiksi käyttämättä, mutta montaa tulee käytettyä säännöllisesti. Tulee kokeiltua eri reseptejä, kun kaapista löytyy "melkein kaikki" mausteet valmiiksi. Usein resepteissä on jotain maustesekoituksia tai valmiiksi maustettuja tuotteita. Katson vaan mitä niissä on mausteina, ja korvaan perustuotteilla plus suunnilleen vastaavilla mausteilla kaapista. Ei tarvitse ostaa esim. maustettua kermaa tai vaikka valmista garam masalaa, kun voi kaapista sekoittaa itse.
Kovin hyvä säästövinkki tämä ei silti välttämättä ole, koska se hyvä maustevalikoima kaapissa maksaa väkisin jonkin verran. Varsinkin kun vuosikertamausteita näyttää väkisin myös jäävän.
juuri näin. Hapanmaitotuotteet voi yleensä korvata toisillaan leivonnassa. Savupororouheen voi korvata metvurstilla jne.