Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako edellisen suhteen aikaisista asioista puhua?

Vierailija
04.03.2023 |

Hyviin tapoihin kai kuuluu, että uudessa suhteessa ei existä puhuta eikä ex-suhdetta muistella. Mutta mites kun tapasin exäni lukion ekalla ja olimme yhdessä yli 30-vuotiaiksi. Olen nyt 35. Eli koko nuoruuteni ja melkein koko aikuisuuteni on kulunut tuossa suhteessa, jossa harrastettiin yhdessä, tietenkin asuttiin yhdessä yli 10 vuotta, rakennettiin talo, kaikki matkustelu tehtiin yhdessä jne. Eli melkein kaikki mitä olen kokenut koin yhdessä exäni kanssa. Lopulta kasvettiin erilleen ja tuli ero ilman draamaa. Pari vuotta olin sinkku ja nyt uudessa suhteessa. En tunne tarvetta puhua exästäni, mutta miten puhua menneestä elämästään, vaikka ulkomaanmatkoista tms puhumatta hänestä mitään kun selvää on, että hän oli kaikessa aina mukana?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu äänensävystä, miten siitä exästä puhutaan.

Vierailija
2/9 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia puhua on omasta menneisyydestä omana itsenään kuin että puhuu tehneensä yhdessä exän kanssa. Esim me exän kanssa käytiin siellä ja me exän kanssa sukellettiin ja exän kanssa oli kivaa.... Ex sitä ja ex tätä....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kerran selvää että hän oli kaikessa mukana niin tarvitseeko häntä erikseen mainita? Jos puhuu vaikka matkasta nii tyylillä "kun olin siellä ja siellä näin sitä ja sitä", ei kai tarvi selostaa mitä se ex siellä teki.

Vierailija
4/9 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai aiemmassa suhteessa tapahtuneista asioista voi puhua. Sehän on ihan eri asia kuin puhua esim. tyyliin "Exäni kyllä oli/osasi/huomioi/teki.. "

Vierailija
5/9 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki saa keskustella myös existä etenkin, jos kokemukset vaikuttavat nykyiseen suhteeseen. Riippuu sävystä jolla puhutaan ja mielellään ei vertaillen nykyistä kumppania entisiin. Riippuu toki iästä, mutta useimmilla on exiä. Miksi siis pitäisi vaieta, jos on syy keskustella heistä tai menneisyydessä tapahtuneesta. Kuitenkin, jos vaikuttaa siltä, että exästä puhuminen liittyy siihen ettei hänestä ole vielä päässyt yli, niin miettisin onko oikea aika ryhtyä suhteeseen uuden kumppanin kanssa.

Vierailija
6/9 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäloppu kirjoitti:

Riippuu äänensävystä, miten siitä exästä puhutaan.

En minä häntä ikävöi. Mutta parhaat asiat mitä olen kokenut elämässäni olen kokenut hänen kanssaan. Tai siis hän on ollut kaikissa hetkissä mukana. Joten tietenkin äänensävyni on lämmin, jos niistä helistä puhun.

Sanon esimerkin. Jos olisin vaikka hypännyt laskuvarjolla kerran elämässä yhteishypyn hänen kanssaan ja se olisi yksi elämäni parhaista ja ikinuistoisimmista kokemuksista. Niin pitäisikö minun olla mainitsematta uudessa suhteessa sanallakaan koko laskuvarjohyppyä? Vai kertoa siitä niin kuin olisin muka hypännyt yksin? Vai yrittää vähätellä kokemukseni hienoutta? Vai miten, että äänensävyäni tulkittaisi väärin?

Ap

Vierailija
7/9 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta exää ei saa mainita. Paitsi tietenkin jos varta vasten puhutaan vaikka aiheesta mihin edelliset suhteet on loppuneet. Parempi olla puhumatta mitään matkoista ja muista mitä on exien kanssa tehnyt.

Vierailija
8/9 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta exää ei saa mainita. Paitsi tietenkin jos varta vasten puhutaan vaikka aiheesta mihin edelliset suhteet on loppuneet. Parempi olla puhumatta mitään matkoista ja muista mitä on exien kanssa tehnyt.

Samaa mieltä tästä. Menneisyyden asiat jääköön sinne menneisyyteen, ei niistä ole ok puhua, jos niihin on joku eksä liittynyt.

Vierailija
9/9 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudessa suhteessa on riittävällä tasolla hyvä ymmärtää uuden kumppanin taustoja ihan lapsuudesta saakka.

Sellainen ihminen joka kieltäytyy menneisyydestään puhumisesta voi olla ainakin henkisesti jopa vaarallinen kumppani. Kaikenlainen salaaminen on iso varoitusmerkki ja punainen lippu.

Kannattaa luottaa myös vaistoihinsa tuossa vaiheessa. Jos joku asia ei tunnu hyvältä vaan epämääräiseltä tai jopa pahalta niin se yleensä myös on sitä.