Kevytyrittäjyys vai toiminimi?
Pienimuotoista toimintaa, pari vakkariasiakasta ja muutama satunnainen pikkuhomma. Teen päivätyötä neljä päivää viikossa ja tätä toista omaan tahtiin. Oon tehnyt verokortilla ja työkorvauksilla, mutta on työlästä toimittaa verokorttia sinne tänne. Olen käynyt kaupallisen koulutuksen ja hallitsen tilinpäätöksen. Olen tehnyt kirjanpitoa vapaaehtoisena parille pikkuyhdistykselle. Varsinainen työni ja tämä sivuhomna on eri alaa. Työnantajan lupa sivutyöhön on.
Kommentit (9)
Kevytyrittäjyys kuulostaa paremmalta, vaikka menee verot. Toiminimi on maksullinen byrokratiaviidakko josta kaikki eivät taida edes selvitä, ellei raha juokse.
Vierailija kirjoitti:
Kevytyrittäjyys kuulostaa paremmalta, vaikka menee verot. Toiminimi on maksullinen byrokratiaviidakko josta kaikki eivät taida edes selvitä, ellei raha juokse.
Ja toiminimikö ei maksa veroja?
Hittolainen, tuon kun olisit tiennyt 35v sitten! Olisin varmaan nyt miljonääri
On myös yhdistelmä olemassa, esimerkkeinä:
OP Kevytyrittäjyys (veloitus 5% tuloista)
Ukko.fi - toiminimi (kk-maksullinen, 20-80€ kuukausi riippuen liikevaihdosta)
Nää molemmat sisältää samantapaisen alustan kuin kevytyrittäjä-palvelut mutta kyse on kuitenkin toiminimestä (myös tossa osuuspankin tapauksessa vaikka palvelun nimi harhaan johtaakin). Näissä saa siis molempien hyvät puolet käyttöönsä: vähäisen paperityön + alustan jonka kautta kaikki hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Toiminimellä on helpompi mainostaa omia palveluja.
Samalla tavalla voi mainostaa vaikka olisi kevytyrittäjä.
Vierailija kirjoitti:
No saako kevyt yrittäjä työttömyyskorvausta?
Saa soviteltua päivärahaa. Minä ainakin. Jokainen saatu duuni pitää ilmoittaa te-toimistolle.
Vierailija kirjoitti:
No saako kevyt yrittäjä työttömyyskorvausta?
Joo saa.
Monella alalla työntantajat edellyttää laskutuspalvelujen käyttöä (esim. media-ala ja tv/elokuva). Eihän näillä aloilla työtön voisi koskaan tehdä mitään lyhyttä työpätkää jos tuet katkeis keikkaa tehdessä.
Kevytyrittäjyys simppelimpi, vähän kalliimpi ku tmi mutta ei niin merkitystä kun lv on varmaan aika pieni.