Olenko moraaliton jos menen päivystykseen koska epäilen itselläni olevan vakava masennus?
En ole koskaan käyttänyt mitään tällaisia julkisia palveluita. Eikö jotkut ole vuosikausia näissä kaikenlaisissa palveluissa? Kuulemma terveydenhoito ruuhkautunut, mutta kait minunkin täytyy joskus olla itsekäs?
Kommentit (22)
Ei ole päivystysasia ellet ole itsetuhoinen.
Ei ole päivystysasia. Ota yhteys arkena terveyskeskukseen, sitä kautta asiat lähtevät rullaamaan.
Päivystys on kriisissä just sen takia, kun ei haeta (tai saada) apua terkkarista vaan odotetaan ja odotetaan ja sit mennään päivystykseen. Kun itse olin päivystyksessä verenmyrkytysepöilyn takia, niin samassa huoneessa oli mummeli, jota oli huimannut jo 4kk ajan. Ei ollut halunnut vaivata terveyskeskusta kun epäili sen olevan ruuhkautunut vaan ajatteli oireen menevän ohi itsestään. Eipä mennyt vaan tuli sit päivystykseen ambulanssilla kun oli pyörtynyt kadulle.
Ei näin!
Vierailija kirjoitti:
No jos et ole akuutisti itsetuhoinen, niin sua ei päästetä sinne. Varaat ajan terveyskeskukseen, liiottelet vaikka vähän oireita, että on kiiretapaus
Jotenkin todella hankala löytää mitään ajanvarausta tuolta viidakosta. Ymmärtämäni mukaan viikonloppuisin ei mitään aikaa saa edes varattua?
Miksi et varaa aikaa mielenterveyspalveluihin. Päivystys on hätätapauksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos et ole akuutisti itsetuhoinen, niin sua ei päästetä sinne. Varaat ajan terveyskeskukseen, liiottelet vaikka vähän oireita, että on kiiretapaus
Jotenkin todella hankala löytää mitään ajanvarausta tuolta viidakosta. Ymmärtämäni mukaan viikonloppuisin ei mitään aikaa saa edes varattua?
No jos oot vaikeasti masentunut, niin et silloin edes hae apua.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole päivystysasia ellet ole itsetuhoinen.
En ole vuosikausiin ollut itsetuhoinen, mutta kohta saatan taas olla. Siinä menee 5 minuuttia toteuttaa itsemurha kun ne ajatukset tulee. Itsemurhat ovat todella hätäisiä päätöksiä.
Soita päivystysavun numeroon
sieltä vastataan ympäri vuorokauden ja annetaan neuvoja, mitä sinun pitää tehdä. Itse olen huomannut palvelun hyödylliseksi.
Jos on itsetuhoisia ajatuksia niin voi mennä päivystykseen. Minä menin kerran, ottivat osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko hengenvaarassa niin, että asia ei voi odottaa maanantaihin? Jos et, niin odotat maanantaihin ja soitat omalle terveysasemalle, he auttavat eteenpäin. Päivystys on oikeasti kriisitapauksia varten, eikä paikka jonne mennään koska se vaikuttaa kätevältä. Lisaksi päivystyksestä ei saa sen paremmin apua kuin terveyskeskuksesta, vaan sieltä ohjataan jatkamaan asian selvittelyä terveyskeskuksessa.
Päivystyksessä ei myöskään ole hauskaa. Jouduin itse odottamaan jalka risana ilman ruokaa 9 tuntia (ei eväitä koska onnettomuus). Mene jos oikeasti tuntuu että olet kotona vaarassa, älä muuten. Mutta soita heti maanantaina terveysasemalle.
On myös yksityisiä nettikonsultoijia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et varaa aikaa mielenterveyspalveluihin. Päivystys on hätätapauksille.
Meillä päin somaattiselta puolelta saa paremmin "varattua ajan" kuin mielenterveyspuolelta. Vaikka jälkimmäiseen voi itse olla yhteydessä, sinne ei hyväksytä kaikkia vaan asia on heidän päätösvltansa alla. Somaattiselle pääsee aina mieenterveyssyistä kun vain jaksaa yrittää tarpeeksi sitkeästi.
Ilman hoitokontaktia vähän hankalaa. Sinut TUNTEVA lääkäri voi tehdä arvion jonka perusteella toimia.
Tietysti jos saat jonkun soittamaan huoliviranomaiselle, saatat edetä asiassasi.
Äääh, ei sulla ole masennusta. Kuvittelet vain että se on tarttunut sinuun kun se on nyt niin muodissa.
Et ole itsetuhoinen joten varaa lääkäriaika terveyskeskuksestasi lähetteen tekoa varten psykiatriselle polille. Päivystys on akuuteille sairaustapauksille jotka ei voi odottaa seuraavaan päivään eikä millekään masennuksille jotka voi kestää vuosikymmeniä vaikeana.
Miten se masennus oireilee? Ainakin ensin kannattaa lopettaa kaikki alkoholi ja tupakka. Toisena korjata ruokavalio ja ulkoilla. Ei niillä terveyskeskuksessa ole mitään taikasauvaa millä vaivat katoaa. Joku ilmainen terapiakin voi auttaa alkuun.
Hae katukaupasta pössyä pisseä ja pyssyä. Vakava masennus on vuosien kaltoinkohtelun tulosta. Siinä ihminen vaipuu mindanaon hautaan.
Jos on kala, on mahdollisuudet päästä kirkkaammille vesille.
Kyllä sinne päivystykseen voi mennä ihan koska vaan. Tietäen terv. huollon tason Suomessa suosittelisin, että et mene ollenkaan.
Masennus varmaan otetaan tosissaan, koska ovat tuputtamassa sitä ihan sellaisillekin, jotka eivät omasta mielestään ole masentuneita tai jotka eivät edes harkitse mihinkään vastaanotolle menemistä. Ja kuten tiedetään ihan sama minkä vaivan takia menet, vaikka ilkeän näköinen silmätulehdus, se on sitten vaan stressistä ja masennuksesta ja samalla saat luennon kuinka pitäisi välttää alkoholia ja syödä terveellisesti. Ja simsalabim. Tervehdyt heti katsos terveelliset elämäntavat on kaiken a ja o. Muilla ei niin väliä. Kysy vaikka alan professoreilta.