Äiti ei suostu hyväksymään sitä että isänsä oli muistisairas
Isoisäni kuoli siis viime vuonna ja oli pahasti muistisairas. Äiti ei usko tätä edelleenkään, vaan syyttää palvelutalon henkilökuntaa väärästä lääkityksestä, joka aiheutti oireet. Isoisäni oli sekava ja väkivaltainen jo vuosia ennen sinne joutumista. Äiti raivostuu joka kerta, kun joku uskaltaa tuoda esille sen, että isoisäni ei ollut viimeisinä vuosinaan mikään mukava mies. Äiti on kuoleman jälkeen katkonut välejä sukulaisiin tämän vuoksi ja nyt eilen haukkui myös minut valehtelijaksi, kun sanoin ettei pappa minuakaan muistanut enää kymmeneen vuoteen.
Mitä tehdä? Vaihtoehtona ei oikein ole olla isoisää mainitsematta, koska äiti itse jauhaa tästä vähän väliä niin minulle kuin muillekin. Äidin mielestä isoisä oli niin kiltti ja ihana eikä kukaan muu suvusta kykene tätä mielikuvaa hänestä jakamaan... Ennen sairastumistaankin oli aika erikoinen tapaus.
Mitenhän tuota äitiään voisi parhaiten auttaa, kun defenssit on edelleen tuota luokkaa?
Kommentit (4)
Ehkä äiti on itsekin sairastumassa. Jos hän on sairaudentunnoton, kuten useimmat muistisairaat ovat, ei hänen kanssaan kannata riidellä, vaan kääntää puhe muihin asioihin - "katsopas, tuolla puussa on talitiainen" tai "keitettäisiinkös välillä kahvit?"
Isoisästä voi puhua sillä tavalla, ettei ota puheeksi muistisairautta. Voitte vaikka muistella, millainen isoisä oli terveenä. Puhukaa hyvistä asioista ja jättäkää huonot käsittelemättä, jos äitisi ei kykene niitä käsittelemään.
Tämän neuvon annan kahden muistisairaan läheisenä, 7 vuoden kokemuksella.
Pitääkö sitä isoisän epämiellyttävyyttä ottaa puheeksi? Jos äitisi puhuu hänestä, vastaa jotain ympäripyöreää ja vaihda puheenaihetta muihin asioihin.
Onko äitisi näitä salaliittoihin uskovia? Heidän mielestään jokainen huonokuntoinen vanhus kuoli viime vuosina rokotuksiin. He eivät hyväksy huonokuntoisten vanhojen menehtymistä.
Sama nyt on kuollut harjanne, se elokuvamies bagh? Ja
joitakin muita urheilu jne tunnettuja n 80 vuoden iässä. Siellä he sivuillaan syyttelevät heitä "kansanmurhan uhreiksi".
Niinpä.Minkään ikäisenä emme näe lähelle.On ihan yleistä ainakin minun suvussa Helsingissä tuo asia, mistä kirjoitat kuin ystävä piirissä, Totean sivulisena.