Ulosotto, miten se toimii? Mulla on maata jonka omistan, plus siinä olevat mökit
Mulle tuli siis kirje ulosotosta 555,43e laskusta. Haluavat ulosmitata mökkini ja maan sen alta.
Onko mun siis pakko myydä sekä mökki että maa tämän laskun takia?
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai noin pienestä laskusta lähdetä mihinkään mökkikauppoihin? Maksa pois niin ei tarvitse ulosmitata mitään
Minulta loppuivat työt ja putosin kaikkien tukiverkkojen läpi. Kun yksi kolmensadan euron lasku päätyi perintätoimistoon, otin yhteyttä ulosottoon ja kysyin, mitä on tapahtumassa, kun perintätoimistoa ei kiinnostanut yhtään. Ulosottomies sanoi, että minun on myytävä asuntoni tuon 300 euron vuoksi. Maksusuunnitelmaa ei voinut tehdä, koska en saanut mitään tukia, vaan olin kokonaan tuloton, pitkään.
Nyt muutaman vuoden kuluttua ei ole asuntoa, työtä, rahaa, terveyttä eikä mitään muutakaan, paitsi ulosottovelat loppuiäkseni - töihin en pääse, ja jos pääsisin, en enää tässä iässä pystyisi koskaan maksamaan niitä pois edes isosta palkasta. Velkajärjestelyynkään en päässyt. Kunhan saan kävelykykyni takaisin, joka ikinen minun kotini myymiseen osallistunut ihminen ostajaa myöten pääsee terveydestään ja ihmisarvostaan loppuiäkseen.
Kulutusluottoja, päihdeongelmia, pikavippejä, osamaksuostoja yms. minulla ei koskaan ollut, eikä yritykselläni ollut koskaan velkaa. Näin voi käydä, kun joutuu yksin koneistoa vastaan. Sosiaaliviranomaiset tulevat kyllä paikalle sitten, kun mitään ei enää ole jäljellä.
Nyt sitten riemusta kiljuen ilkkumaan vahingonilosta ja arvailemaan, miten näin voi käydä, vai mitä?
Nyt on niin naurettavaa ja valheellista tarinaa. Huomio 1. tukia saa, kun on työtön työnhakija ja laittaa Kelaan työttömyyspäivärahahakemuksen. Odotellessa voi saada toimeentulotukea, jos on näyttää ettei tilillä ole rahaa ollut pitkiin aikoihin, kovinkaan paljoa.
Ulosotto ei ota kantaa siihen mitä perintätoimistot tekevät. Ne ovat kaksi eri lafkaa. Jos saatavat päätyvät ulosottoon, niin sitten ulosotto voi antaa kommenttia siitä, miten saatavien maksaminen hoidetaan.
Perintätoimistot hyvin usein suostuvat maksujärjestelyyn, koska heille on kannattavampaa saada edes vähän pois kuin ei ollenkaan. Nykyään voi jopa kirjautua perintätoimiston sivulle ns. omille sivuille ja siellä tehdä maksusuunnitelman, mutta itse olen suosinut soittamista. Perintäfirmat yleensä aika kauan pyörittävät laskua itsellään ennen kuin laittavat eteenpäin ulosottoon. Ulosottoon kun saatava tulee, niin sieltä yrittävät periä asiakkaan palkasta, ansiopäivärahasta tai muusta sellaisesta mihin heillä on oikeus. Kelan maksamasta päivärahasta ei voi ulosottoa suorittaa, eikä asumistuesta ja tt-tuesta. Uskoisin, että jonkin mökin tai auton periminen on sen verran raskasta puuhaa, etteivät pidä sitä ensisijaisena vaihtoehtona.
Juu, ja todellakin tiedän nämä jutut, koska omien möhläilyjen takia olen ollut pitkään perintätoimistojen ja ulosoton asiakas. Onneksi ei enää ulosotto ovia kolkuttele ja velat ihan kohta kaikkinensa maksettu perintätoimistolle.
Jos tarinassa on edes 20% totta, olisit voinut sopia perintätoimiston kanssa, että maksat vaikka 10e/kk velkaa pois, koska enempää ei ole rahaa sillä hetkellä, ja uskon että olisivat hyväksyneet ehdotuksen. Itse maksan nyt pienimmillään 8e/kk yhtä laskua ja toinen 10e/kk. Eihän velkani nopeasti maksettuja ole, mutta mikäs tässä odotellessa. Ja juu, 300 euroa on iso raha silloin, kun rahaa ei ole, mutta ehkä olisin yrittänyt lainata summaa luotettavalta läheiseltä, sukulaiselta tai jopa ystävältä, jos perintäfirma on nihkeä sopimaan. 300 e takia koko elämä kannattaa laittaa sekaisin? Kirjallinen sopimus lainasta ja takaisinmaksusuunnitelma, niin ei kumpaakaan höynäytetä. Ei tuo kai mikään virallinen paperi olisi, mutta tuo turvaa jollain tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai noin pienestä laskusta lähdetä mihinkään mökkikauppoihin? Maksa pois niin ei tarvitse ulosmitata mitään
Minulta loppuivat työt ja putosin kaikkien tukiverkkojen läpi. Kun yksi kolmensadan euron lasku päätyi perintätoimistoon, otin yhteyttä ulosottoon ja kysyin, mitä on tapahtumassa, kun perintätoimistoa ei kiinnostanut yhtään. Ulosottomies sanoi, että minun on myytävä asuntoni tuon 300 euron vuoksi. Maksusuunnitelmaa ei voinut tehdä, koska en saanut mitään tukia, vaan olin kokonaan tuloton, pitkään.
Nyt muutaman vuoden kuluttua ei ole asuntoa, työtä, rahaa, terveyttä eikä mitään muutakaan, paitsi ulosottovelat loppuiäkseni - töihin en pääse, ja jos pääsisin, en enää tässä iässä pystyisi koskaan maksamaan niitä pois edes isosta palkasta. Velkajärjestelyynkään en päässyt. Kunhan saan kävelykykyni takaisin, joka ikinen minun kotini myymiseen osallistunut ihminen ostajaa myöten pääsee terveydestään ja ihmisarvostaan loppuiäkseen.
Kulutusluottoja, päihdeongelmia, pikavippejä, osamaksuostoja yms. minulla ei koskaan ollut, eikä yritykselläni ollut koskaan velkaa. Näin voi käydä, kun joutuu yksin koneistoa vastaan. Sosiaaliviranomaiset tulevat kyllä paikalle sitten, kun mitään ei enää ole jäljellä.
Nyt sitten riemusta kiljuen ilkkumaan vahingonilosta ja arvailemaan, miten näin voi käydä, vai mitä?
Nyt on niin naurettavaa ja valheellista tarinaa. Huomio 1. tukia saa, kun on työtön työnhakija ja laittaa Kelaan työttömyyspäivärahahakemuksen. Odotellessa voi saada toimeentulotukea, jos on näyttää ettei tilillä ole rahaa ollut pitkiin aikoihin, kovinkaan paljoa.
Ulosotto ei ota kantaa siihen mitä perintätoimistot tekevät. Ne ovat kaksi eri lafkaa. Jos saatavat päätyvät ulosottoon, niin sitten ulosotto voi antaa kommenttia siitä, miten saatavien maksaminen hoidetaan.
Perintätoimistot hyvin usein suostuvat maksujärjestelyyn, koska heille on kannattavampaa saada edes vähän pois kuin ei ollenkaan. Nykyään voi jopa kirjautua perintätoimiston sivulle ns. omille sivuille ja siellä tehdä maksusuunnitelman, mutta itse olen suosinut soittamista. Perintäfirmat yleensä aika kauan pyörittävät laskua itsellään ennen kuin laittavat eteenpäin ulosottoon. Ulosottoon kun saatava tulee, niin sieltä yrittävät periä asiakkaan palkasta, ansiopäivärahasta tai muusta sellaisesta mihin heillä on oikeus. Kelan maksamasta päivärahasta ei voi ulosottoa suorittaa, eikä asumistuesta ja tt-tuesta. Uskoisin, että jonkin mökin tai auton periminen on sen verran raskasta puuhaa, etteivät pidä sitä ensisijaisena vaihtoehtona.
Juu, ja todellakin tiedän nämä jutut, koska omien möhläilyjen takia olen ollut pitkään perintätoimistojen ja ulosoton asiakas. Onneksi ei enää ulosotto ovia kolkuttele ja velat ihan kohta kaikkinensa maksettu perintätoimistolle.
Jos tarinassa on edes 20% totta, olisit voinut sopia perintätoimiston kanssa, että maksat vaikka 10e/kk velkaa pois, koska enempää ei ole rahaa sillä hetkellä, ja uskon että olisivat hyväksyneet ehdotuksen. Itse maksan nyt pienimmillään 8e/kk yhtä laskua ja toinen 10e/kk. Eihän velkani nopeasti maksettuja ole, mutta mikäs tässä odotellessa. Ja juu, 300 euroa on iso raha silloin, kun rahaa ei ole, mutta ehkä olisin yrittänyt lainata summaa luotettavalta läheiseltä, sukulaiselta tai jopa ystävältä, jos perintäfirma on nihkeä sopimaan. 300 e takia koko elämä kannattaa laittaa sekaisin? Kirjallinen sopimus lainasta ja takaisinmaksusuunnitelma, niin ei kumpaakaan höynäytetä. Ei tuo kai mikään virallinen paperi olisi, mutta tuo turvaa jollain tasolla.
Tämä on täyttä asiaa, lukekaa huolellisesti ja ittakaa opiksi.
Itse olen myös maksanut muutaman kerran vuosia sitten verovelkoja ulosoton kautta ja kerran vaadittavaa summaa ei tililtä löytynyt eräpäivään mennessä. Soitin viranomaiselle ja kerroin tilanteeni, eli rahaa on tulossa kyllä, mutta hieman myöhemmin kyllä ja silloin maksan laskun ensimmäiseksi.
En muista minkä niminen maksusuunnitelma oli, mutta joku oma nimitys sillä oli kuitenkin. Viranomainen oli erittäin asiallinen, mutta kysyi esimerkiksi minkälainen auto minulla on, eli merkki, vuosimalli, ajetut kilometrit jne. Kotiin tuli sitten vinopino papereita asiasta ja suunnitelmasta. Maksoin velat pois ja sen jälkeen myös pari muuta velkaa, mutta asian myötä ryhdistäydyin ja tuo aika on tylsää historiaa enää. Luottotiedot ovat kunnossa ja minä olen oppinut läksyni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 300e peritään tuloista, ei tarvi myydä mökkiä ja maita sen takia. Moni on täällä neuvonut soittamaan ulosottoon ja tekemään maksusuunnitelman. Sehän ei ole mahdollista. Siinä vaiheessa kun lasku on jo ulosotossa, on ollut monta tilaisuutta hoitaa maksusuunnitelma kuntoon alkuperäisen laskuttajan ja perintätoimiston kanssa. Mutta tuo 300e peritään tuloista, ja voit sen kyllä maksaa ulosoton sivuilla osittain tai kokonaan pois.
Ulosoton kanssa voi tehdä helposti maksusuunnitelman.
Mä en saanut tehdä masusuunnitelmaa, kun muutama vuosi sitten yritin. Tilanne oli se, että olin juuri saanut töitä ja alkoivat heti palkasta ulosmitata. Soitin ja yritin sopia pienempää summaa, koska olen sinkku ja jo elämisenkustannuksiin meni nettopalkasta lähes puolet, joten kun palkasta otettiin n. 650 euroa ja sitten verot sun muut, niin eipä jäljelle jäävästä summasta saanut maksettua kuin vuokran just ja just.
Ulosotosta sanoi vaan, että ei onnistu, vaan haet Kelan tukia palkan päälle. Kiitos soitosta, näkemiin. Kyseessä Itä- ja Keski-Uudenmaan ulosottovirasto. Toki joku muu ulosotto saattaakin sopia, mutta tuo em. ei kuulemani mukaan muillekaan suostu soppareita tekemään. Nyt tulee tietty useampi sanomaan että kyllä he onnistuivat, kivat heille, mutta harvinaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Ota lainaa - varmaan sitä kiinteää omaisuutta vastaan saat lainan. Käänny siis pankkisi puoleen ja ota vaikka kulutusluottoa, jos et keksi jotain remonttitarinaa. Tulee paljon halvemmaksi kuin kierrättää laskuja ulosoton kautta. Yritä saada talous kuntoon ja maksaa laskut ajallaan. Toinen vaihtoehto on, että ulosotto vie kiinteän omaisuutesi, jos vitkuttelet...
No ei ainakaan vapailta markkinoilta ulosotossa oleville ole lainaa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 300e peritään tuloista, ei tarvi myydä mökkiä ja maita sen takia. Moni on täällä neuvonut soittamaan ulosottoon ja tekemään maksusuunnitelman. Sehän ei ole mahdollista. Siinä vaiheessa kun lasku on jo ulosotossa, on ollut monta tilaisuutta hoitaa maksusuunnitelma kuntoon alkuperäisen laskuttajan ja perintätoimiston kanssa. Mutta tuo 300e peritään tuloista, ja voit sen kyllä maksaa ulosoton sivuilla osittain tai kokonaan pois.
Mä en saanut tehdä masusuunnitelmaa, kun muutama vuosi sitten yritin. Tilanne oli se, että olin juuri saanut töitä ja alkoivat heti palkasta ulosmitata. Soitin ja yritin sopia pienempää summaa, koska olen sinkku ja jo elämisenkustannuksiin meni nettopalkasta lähes puolet, joten kun palkasta otettiin n. 650 euroa ja sitten verot sun muut, niin eipä jäljelle jäävästä summasta saanut maksettua kuin vuokran just ja just.
Ulosotosta sanoi vaan, että ei onnistu, vaan haet Kelan tukia palkan päälle. Kiitos soitosta, näkemiin. Kyseessä Itä- ja Keski-Uudenmaan ulosottovirasto. Toki joku muu ulosotto saattaakin sopia, mutta tuo em. ei kuulemani mukaan muillekaan suostu soppareita tekemään. Nyt tulee tietty useampi sanomaan että kyllä he onnistuivat, kivat heille, mutta harvinaista se on.
No olisit miettinyt ENNEN kuin velkaannuit.
Netissä löytyy jotain mestoja, jotka lupaavat lainaa luottotiedottomallekin.
Pankista et ulosoton asiakkaana saa lainaa (ellei maaomaisuus ole huikea). Soita ulosottomiehelle ja tiedustele miten asia hoidetaan. Eikö sinulla ole tuloja joista ulosmitata?
Siinä tapauksessa omaisuuden realisointi tulee luultavasti kyseeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No haitko kelan tukia? Kuinka iso velkasi oli ja minkä takia? Silläkin asialla saattaa olla merkitystä.
Ei mulla muuta kirjoitti:
Jos velkaa olevalla on ulosmitattavaa omaisuutta niin ulosotto voi ottaa haltuun vaikka tontin ja mökin. Pieni tai iso velka ihan sama. Kannattaa hankkia se 500 euroa koska kyllä ne sen velan periin vaikka myymällä tonttisi.
Ei ole ihan sama. Tämä on fakta jos jossakin ulosotto toimii muuten, siitä voi tehdä oikaisuvaatimuksen.
Jos jossakin tässä maassa 500 euron takia ulosotto ottaisi omaisuutta haltuun, siitä olisi hirmuiset lööpit iltapäivälehdissä. Mutta eihän noita juttuja usko edes pöljimmät hömppälehtien juttujen kirjoittajat.
Noin pienistä veloista tehdään maksusopimus velkojan kanssa. Varma tieto, tein yhden sellaisen juuri viime viikolla, 20€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet tällä palstalla, jossa on oikeasti ulosotossa olevia enemmän kuin keskikokoisessa kirkonkylässä asukkaita? Ja velkajärjestelyssä oleviakin aivan riittävästi.
Millä perusteella väität mitä valheeksi?
"Ulosottomies sanoi, että minun on myytävä asuntoni tuon 300 euron vuoksi."
Ei sanonut ainakaan kolmenSADAN euron vuoksi. Valehtelitko siinä, että sinulla olikin ulosotossa jo muutaman satatonnia ennestään ja tuo oli se ns. viimeinen pisara? Oikeasti velkojalle olisi vaan ilmoitettu varattomuuseste ja sillä selvä.
Juuri noin tapahtui, ja kyse oli 300 eurosta. En tuossa vaiheessa vielä ollut ulosoton "asiakas", vaan soitin sinne pyytääkseni neuvoja, kun kukaan tai mikään muu ei niitä minulle antanut. Perintätoimisto teki suunnitelman 50 euron kuukausimaksuille ja perui sen saman puhelun aikana, kun selvisi, ettei minulla ollut mitään tuloja, ei edes tukia. Tuo oli se pitkän ketjun viimeinen tapahtumien suma, jonka jälkeen ei paluuta normaalielämään ja veronmaksajaksi enää ollut.
On varmasti vaikea ymmärtää, miten huonosti voi käydä, kun tavanomaisiin ongelmiin yhdistyy epäonnisia sattumia. Ensi näkemältä tämäkin vyöry näyttää korjaamiskelpoiselta, mutta eipä ole vielä näkynyt ammattilaista, joka ei olisi nostanut käsiään pystyyn ja antanut periksi.
Oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvoja on se ammattilainen, ja jos tämä olisi oikeasti tapahtunut viime vuosikymmenellä, se ammattilainen olisi ollut kunnassa.
Tässä tarinassa voi olla hyvinkin totta tuo 300€, mutta hän jättää kertomatta ne 300 000€, jotka olivat samassa paketissa, tai ainakin 30 000€. Sitä pienemmistä summista ei yleensä omaisuutta ulosmitata, koska ulosotto ei saa siitä edes pientä tuntipalkkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No haitko kelan tukia? Kuinka iso velkasi oli ja minkä takia? Silläkin asialla saattaa olla merkitystä.
Hain Kelan tuet, ja sain asumistukea ja toimeentulotukea.
Velka oli jotain hieman reilut 3000 euroa ja joitain vanhoja maksamattomia lehti- ja postimyyntimaksuja. Olin ollut pitkään työtön erinäisistä syistä ja minulle lopulta tarjottiin mahdollisuutta työhön, johon rahkeeni riittivät sillä hetkellä. Työ oli valitettavasti vain määräaikainen, mutta sen myötä sain uuden alun elämälleni, ja uusia suunnitelmia ja mahdollisuuksia tuli eteeni. Nyt asiat ovat ihan hyvällä mallilla, ja tulevaisuus näyttää hyvältä.
En kritisoi sitä, että piti maksaa ulosotolle velat pois, totta kai ja tiesinkin sen silloin kun työn otin vastaan, mutta näin yksinasuvalle ulosoton summat ovat vaan liian suuret. ja se tuli yllätyksenä. En ymmärrä miksi eivät voineet kohtuullistaa.
Mutta kaikki tuo on jo takanapäin, velat maksettu (opiksi otettu, ei enää velkoja ja maksamattomia laskuja) ja ei kun katse kohti uutta minää ja tulevaisuutta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hain Kelan tuet, ja sain asumistukea ja toimeentulotukea.
Velka oli jotain hieman reilut 3000 euroa ja joitain vanhoja maksamattomia lehti- ja postimyyntimaksuja. Olin ollut pitkään työtön erinäisistä syistä ja minulle lopulta tarjottiin mahdollisuutta työhön, johon rahkeeni riittivät sillä hetkellä. Työ oli valitettavasti vain määräaikainen, mutta sen myötä sain uuden alun elämälleni, ja uusia suunnitelmia ja mahdollisuuksia tuli eteeni. Nyt asiat ovat ihan hyvällä mallilla, ja tulevaisuus näyttää hyvältä.
En kritisoi sitä, että piti maksaa ulosotolle velat pois, totta kai ja tiesinkin sen silloin kun työn otin vastaan, mutta näin yksinasuvalle ulosoton summat ovat vaan liian suuret. ja se tuli yllätyksenä. En ymmärrä miksi eivät voineet kohtuullistaa.
Mutta kaikki tuo on jo takanapäin, velat maksettu (opiksi otettu, ei enää velkoja ja maksamattomia laskuja) ja ei kun katse kohti uutta minää ja tulevaisuutta. :)
Koska tarkoitus on, että velat maksetaan pois. Ja sinä todistit, että tähän pystyy, vaikka vaikeaa oli. Ja olet pitänyt nyt itsesi kurissa rahankäytön suhteen. Olet siis oppinut ja se on hienoa. Jos olisit saanut helpotuksia tai pidempiä maksuaikoja, et olisi välttämättä ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin vain tuota ensimmäistä kappaletta, koska siitä alamäki kääntyi pudotukseksi.
"Huomio 1. tukia saa, kun on työtön työnhakija ja laittaa Kelaan työttömyyspäivärahahakemuksen. Odotellessa voi saada toimeentulotukea, jos on näyttää ettei tilillä ole rahaa ollut pitkiin aikoihin, kovinkaan paljoa."
TE-toimisto voi katsoa, että hakija on yrittäjä, vaikka yritystoimintaa ei olisi ollut vuosiin. Kela seuraa monella tavalla TE-toimiston näkemyksiä. Tässä tapauksessa viranomainen teki virheen, jonka oikaiseminen vei kuukausia. Kun tuet pitkältä ajalta lopulta maksettiin, oli jo myöhäistä. Heti perään sattui toinen oikaisua vaativa virhe.
Moni näkyy lapsellisesti luulevan, että lainaaminen ja tavaroiden myyminen olisi ratkaisu. Kun ollaan noin pitkällä, joka ikinen kivi on jo käännetty, ja vaikeudet alkavat kasaantua.
Ihan kiva, että sinulle on tehty maksusuunnitelmia. Minulle ei tehty. Älä ole niin hölmö, että luulet, että kaikkien ongelmat ovat yhtä mutkattomia kuin sinun. Tai olethan sinä.
Ja taas, höpö höpö heijaa. Tunnetko yhtään uo-viranomaista? Et. Ja juristeja ei tarvita, vaan vain sitä, että vaivautuu hakemaan apua. Sitä apua voi kysellä eri paikoista, mutta jos haluaa rääkyä itsesäälissä räkä poskella, niin ehkä se on silloin ainoa tapa edetä.
Onneksi on uo. Miten velkojat saisivat ikinä omiaan takaisin, jos sitä ei olisi? Pitää ajatella myös heitä, eikä vain sääliä itseään. Jos on mokannut, niin pitää olla sen verran munaa, että hakee apua ja sitten maksaa velkansa pois.
Ap voi vaikka myydä osan maistaan ja kuitata sillä velkansa ja miettiä sen jälkeen tarkemmin miten rahojaan käyttää. Ap:lla on maata, joten se on helppo irrottaa myytäväksi halutessaan.