Iso isä kuolemassa
Hirveen paha olla, kun on lopetettu lääkkeet ja on saattohoidossa ja itse 300km päässä hänestä. Ei joka päivä voi ajaa häntä katsomaan. Tänää kävin häntä katsomassa ja kamala ajokeli ja oli jo luuta ja nahkaa ja oli ihan yksin. Yli 90 vuotias , mutta jotenkin niin kauheaa kun toinen vaan nukkuu ja laihtuu ja ketään ei missään. Eihän hän enää kartalla ole , mutta se tunne kun yksin hiipuu pois. Kamala tunne vaarin , papan puolesta.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin iso varmaan enää, jos on vain luuta ja nahkaa?
On ihan luonnollista, että tunnet kamalia tunteita, kun sinulle rakas ihminen tekee kuolemaa, etkä voi olla hänen lähellään.
Ja sinä osoitat empatiaasi aukomalla päätäsi?
Hoivakodeissa näännytetään ja kuivatetaan vanhuksia kuoliaaksi.
Otan osaa. Jos sinua yhtään loduttaa, niin hänellä on lääkeet ja parhaan nykyisen tiedon mukainen hoito. Varmaan mielelläsi pitäisit häntä kädestä kiinni lähdö hetkellä. Ainakin voit lähettää hänelle rakastavat ja siunaavat ajatuksesi.
Vierailija kirjoitti:
Hoivakodeissa näännytetään ja kuivatetaan vanhuksia kuoliaaksi.
Ei näännytetä.
Se on lääkärin päätös lopettaa nesteytys ja siirtää potilas saattohoitoon.
Enää ei laiteta edes tiputusta.
Sitä se saattohoito iäkkäillä ihmisillä tarkoittaa.
Tämänkään isoisän kohdalla ei enää mitään muuta mahdollisuutta ole.
Ei jaksa enää selviytyä tulehduksista, voimat ei riitä.
Pääsisikö joku muu sukulainen seuraavaksi katsomaan? Onhan tuo pitkä matka ajella monta kertaa viikossa.
Voimia sinulle.
Pystyisitkö pitämään muutaman päivän vapaata, että voisit olla hänen lähellään ja pitää kädestä kiinni? (Jotkut hoitokodit antavat omaisen jopa yöpyä kuolevan läheisen luona, jos ei ole muuta majoitusta)
Voimia sinulle!
Se on kyllä kurja tilanne. Olisi hyvä, jos voisit keskustella hoitohenkilökunnan kanssa. Et voi sinne ajaa päivittäin toki. Eikö kukaan muu käy?
Tekee pahaa nähdä, kun vahva ihminen kuihtuu
No jos voisin niin olisin hänen vierellään 24/7, mutta kun pitää hoitaa omia arjen menoja ja perheen. V..uttaa vaan kun kunnioitan häntä paljon ja hänen tukeaan kun olin nuori ja nyt ypöyksin kuolemassa. Itseäni haittaa ajaus siittä että kuolee yksin vaikka oli minulle tärkeä. Ja on vieläkn vaikka en voi olla vieresssä kun kuolee YKSIN.
Kuolema on lahja noin vanhoille ja sairaille.
Vierailija kirjoitti:
Pystyisitkö pitämään muutaman päivän vapaata, että voisit olla hänen lähellään ja pitää kädestä kiinni? (Jotkut hoitokodit antavat omaisen jopa yöpyä kuolevan läheisen luona, jos ei ole muuta majoitusta)
Voimia sinulle!
Totta, saattohoitovaiheessa usein saa omainen yöpyä.
Vierailija kirjoitti:
No jos voisin niin olisin hänen vierellään 24/7, mutta kun pitää hoitaa omia arjen menoja ja perheen. V..uttaa vaan kun kunnioitan häntä paljon ja hänen tukeaan kun olin nuori ja nyt ypöyksin kuolemassa. Itseäni haittaa ajaus siittä että kuolee yksin vaikka oli minulle tärkeä. Ja on vieläkn vaikka en voi olla vieresssä kun kuolee YKSIN.
Kuule, kaikki kuolee yksin. Jos sä olet osoittanut hänelle kunnioitusta ja välittämistä kun hän oli elossa, se riittää. Kuoleman jokainen kohtaa yksin.
Ei ole mikään lahja kuolla yksin.
Otan osaa. Aika suuri osa suomalaisista kuolee yksin. Vaikka olisi jossain hoivalaitoksessakin, ei siellä ole hoitajilla aikaa istua kuolevan vuoteen vieressä. Surullista, mutta totta. Älä turhaan tunne syyllisyyttä asiasta. Jos isoisäsi ei ole enää "kartalla", ei hän tiedä, että kuolee yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, kaikki kuolee yksin. Jos sä olet osoittanut hänelle kunnioitusta ja välittämistä kun hän oli elossa, se riittää. Kuoleman jokainen kohtaa yksin.
Onhan nuokin lohdutuksen sanoja, mutta on se oikeasti eri asia, jos on läheinen ihminen vieressä, tai että olet yksin. Mutta noin sairas ihminen tarvitsee myös paljon lepoa ja ei tarvitse koko ajan olla joku vieressä, Sairaus ja lääkkeet väsyttävät ja on vähän muualla.
Vierailija kirjoitti:
Kuolema on lahja noin vanhoille ja sairaille.
Ja mitä nopeammin sen parempi. Vähän kärsimystä kaikessa.
Ei mitään hätää, jos olet ollut hänen lähellään myös hänen hyvinä päivinään ja se on tärkeintä. Tuo kuolema vaan kuuluu nyt elämään jo tuon ikäisellä..
Miettikää itse haluatteko kuolla YKSIN.
Vierailija kirjoitti:
Saattohoito ei yleensä kestä kuin muutaman päivän. Sinuna ottaisin vapaata, jos suinkin mahdollista ja olisin hänen luonaan. Jos kotipaikkakunnallasi on kotisairaalatoimintaa, voisit ottaa isoisän kotiisi kuolemaan, mutta jos sulla on pieniä lapsia, niin ei ehkä kannata. Noin pitkän matkan ajaminen edes takaisin ei onnistu pidemmän päälle, jos vielä kelikin on huono.
Jaksamista vaikeaan tilanteeseen!
Oma isoisäni nukkui pois hoitokodissa 94v iässä. Kävin muutama päivä aiemmin moikkamassa ja kaikki oli ok.
Oikeasti oli odottanut poismenoa jo isoäidin kuolemasta asti.
Vihdoin sai veteraani iltahuutonsa.
-m
Ei kovin iso varmaan enää, jos on vain luuta ja nahkaa?
On ihan luonnollista, että tunnet kamalia tunteita, kun sinulle rakas ihminen tekee kuolemaa, etkä voi olla hänen lähellään.