Muutettiin " hienommalle" alueelle ja ahdistaa!
Ennen asuttiin ihan hyvintoimeentulevien normialueella Helsingissä, lapset kulki muiden päiväkodin lasten kanssa suunnilleen samanlaisissa vaatteissa, meillä oli naapurien kanssa suunnilleen samanlaiset autot jne.
Muutettiin juppialueella ja perhana kun täällä tuntee ittensä köyhäksi vaikka meidän nettotulot lähentelee 6000 euroa! Melkein kaikilla on jotain ihme Jeeppejä, AMG Mersuja, ulkouima-altaita tai ainakin poresellaisia ja lapset kulkee kerhoissa Burberreissä. Osa mammoista on ihan kotirouvia ja vie lapsia aamupäivän eskarin jälkeen ratsastamaan, viulutunneille jne. Meikä paiskii töitä koko päivän ja lapset naukuu et miks en tuu hakee hoidosta jo klo 12 kun hekin haluais iltapäivisin vaan ratsastaa! Perhana kun ärsyttää.
Kommentit (42)
tosin kyseessä pienemmän paikkakunnan parempi alue, joten ei täällä kukaan ökyrikas liene (palkkatietojen mukaan kuuluisimmilla 700000e/vuodessa tulot).
No, asiaan. Se olen minä, joka dyykkaa ne kaikki uusimmat aikakausilehdet paperinkeräyspisteestä :) Pihakirppisaikaan tekee aivan mahtavia löytöjä naapuristosta.. tyyliin muumitalo (kaikkine pikkuosineen) 1e...
Mutta meidän lapset ovat kyllä päiväkodin reimateceissä ja burberryissä kulkijoita... Tämän alueen rikkaat kulkevat itse hienoissa vaatteissa ja lapset lassieissa ja lotta&lasseissa :( Minä menen töihin markettikuteissa...
Omaisuutta on varmaan enemmän kuin naapureilla ja se näkyy esim autossa. Ärsyttää, kun huomaa, että se luo jotain tyhmiä odotuksia.
Muuten kuljetaan kyllä ihan normaalikuteissa jne, talo vaan on iso (remontoidaan koko ajan) ja auto keskivertoa parempi (ei sikakallis, mutta ei mikään ooppeli)
Vierailija:
Kuvauksesi kuulosti lähinnä Espoon kultahammasrannikolta. Ei Helsingissä ole tuontapaisia alueita. Siis rikkaiden alueita on, mutta ne ovat näitä kantakaupunginosia, Eiraa, Ullanlinnaa, Kaartinkaupunkia jne. joilla ei ole omakotitaloja. Kuusisaari, Munkanranta tai Kaskisaarikin tuo tietysti voisi olla, mutta itse asun niillä seuduilla eikä täällä nyt sentään noin hienoa ole.
Ehkä me sitten ollaan niitä ökyjä, eikä itse tajuta sitä, mutta mun mielestä Hirvensalossa edelleenkin asuu ihan tavallista sakkia suurimmaksi osaksi. Vain muutama talo on mielestäni todella upea, esim. J. Hurmeen talo Pitkänsalmen rannalla, muut pääasiassa ihan tavallisia kivoja taloja. Täytyy tosin myöntää, että missään Lausteella tai Varissuolla en ole ikinä edes käynyt, joten en osaa sanoa millaisia alueita ne ovat Hirvensaloon verrattuna, juttua kyllä oon kuullut. Nykyään asun ydinkeskustassa mieheni ja poikavauvamme kanssa.
Voi olla, että MINUN käsitykseni tavallisuudesta on sitten vääristynyt. Ökyrikkaina en ole perhettäni koskaan pitänyt, isä on lääkäri ja äiti opettaja.
Vierailija:
[/quote]
Et oo siten huomannut että sinne on kaavoitettu aivan helevetisti viime vuosina, ja sinne nousee kivitaloa vieriviereen as we speak. Sun lapsuudessa (oletan että olet kuitenkin yli 10-vuotias) siellä asuikin ihan tavallista kansaa, nyt on meno vähän toinen. Itse en suostuisi sinne muuttamaan (mut se onkin jo eri juttu) mut uskon kyllä että siellä on vähän leveilevämpää kansanosaa (tonttien vuokrista ja hinnoista päätellen, 6000-8000e/vuosi tontista vuokraa taitaa olla ihan normaalia siellä). Ei mun mielestä millään tavallisella lapsiperheellä VOI OLLA VARAA maksaa tontista tuollaista vuokraa. Tai sit mun käsitys tavallisesta on pahasti vääristynyt.
Turussa on tätä nykyä muitakin " täydelliset naiset" keskittymiä, esimerkiksi pääskyvuorella se pääskynlento vai mikä lie. Käytiin yhtä taloa kattomassa siellä ja kyllä karmaisi meikäläistä :) Semmonen hevosenkengän mallinen piha tie jossa naapurit vaan kyttää toistensa automerkkejä, ettei vaan ois naapurilla uudempi volvo ku itellä... ;) En tie onko todellisuutta, mut sellanen olo mulle tuli. En usko että pystyisin viihtymään sellasessa paikassa, vaikka en nyt noin muuten paljoakaan piittää mitä muut on mieltä meikäläisestä tai mun toyotasta. Mutta koko konsepti vähän sotii mun mieltymyksiä vastaan :)
[/quote]
Mitä vikaa lassieissa ja lotta&lasseissa? Jos lapset ovat asianmukaisesti puettuja (on lämmintä ja kuivaa yllä) niin eikö se riitä? Miksi niistä vaatteista pitäisi maksaa älyttömästi? Miksi rikkaan pitäisi pukea lapsensa " hienosti" (kalliisiin merkkikuteisiin)? Jos et ole rikas, niin miksi ostelet lapsessesi burberryjä ja reimateccejä päïväkotiin?
anonyymi:
Mutta meidän lapset ovat kyllä päiväkodin reimateceissä ja burberryissä kulkijoita... Tämän alueen rikkaat kulkevat itse hienoissa vaatteissa ja lapset lassieissa ja lotta&lasseissa :( Minä menen töihin markettikuteissa...
Ei ole tilannetta, etteikö jokaiselle löytyisi aina joku rikkaampi, fiksumpi, kauniimpi, aikaansaavampi, lahjakkaampi. Mutta jos omat asiat on reilassa ja tyytyväinen siihen, niin ei se naapurin kallis avo-Bemari voisi hirveän paljon vähempää kiinnostaa. Lähinnä niin, että olisitko onnellisempi sen omistajana? - No, ehkä et. Olisiko se fiksu sijoitus? - No, ei todellakaan. Arvo laskisi samantien, kun ajat autoliikkestä ulos, joten jos rahaa olisikin, niin fiksumminkin sen voisi käyttää - ja sitä olisi vielä enemmän, eikä vähemmän. :-)
Haalari kuin haalari, pääasia että on sopivan kokoinen ja lapsella lämmin+kuiva olla. Jos haalari ei pidä vettä, sitten kurikset jalkaan. En ymmärrä tätä merkkitouhua. Mun lapsilla on kauniit, asianmukaiset vaatteet, osa merkkivaatetta mutta osa jopa ihan Lidlistä ostettua!
Enemmän säälittää ne ihmiset, jotka elävät yli varojensa kun lapsille pitää saada Reimatekkiä ettei kukaan vaan luule meitä köyhiksi ;)
Vierailija:
Mitä vikaa lassieissa ja lotta&lasseissa? Jos lapset ovat asianmukaisesti puettuja (on lämmintä ja kuivaa yllä) niin eikö se riitä? Miksi niistä vaatteista pitäisi maksaa älyttömästi? Miksi rikkaan pitäisi pukea lapsensa " hienosti" (kalliisiin merkkikuteisiin)? Jos et ole rikas, niin miksi ostelet lapsessesi burberryjä ja reimateccejä päïväkotiin?anonyymi:
Me asutaan alueella, jolla suurin osa asukkaista on juuri kuin me: akateemisia melko hyvätuloisia mutta ei ökyrikkaita. Oikeesti on ihanaa, kun lasten kaverien perheet on aika samanlaisia kuin me - vaikka siinä taitaa vaikuttaa enemmän tuo koulutus- kuin tulotaso. Tässä vieressä on vähän rikkaampien alue, ja tunnen kyllä oloni vähän vieraaksi kun siellä käyn esim. lastenvaatekaupassa. Toiset ostaa 100 euron juhlamekkoja 3-vuotiailleen ja minä kyttään alennus-Reimoja... En usko että viihtyisin siellä yhtä hyvin kuin täällä vaikka sieltä ihanampia asuntoja löytyykin.
Täällä on sikarikkaita, törkeän rikkaita ja ökyrikkaita, tavallisen rikkaita ja varakkaita, jotka on perineet.
Autoja on laidasta laitaan, lapsilla Reimateciä ja Lidlin kenkiä.
Lastenjuhlissa ja kaikissa riennoissa on järki kädessä juhlien ja lahjojen suhteen, eikä minua ainakaan ole koskaan tökkinyt tai kiinnostanut joku naapurin auto. Itselläni on ollut täällä kulpavolkkari, farmarivolvo ja toyota. Milloin mitäkin.
Aina on joku rikkaampi ja menestyvämpi. Se on maailman laki, eikä sen pidä antaa yöuniaan häiritä! Tärkeät asiat on kuitenkin muualla.
mutta se on kurjaa, jos naapurusto on ylimielistä, eikä ota piireihin vaatimattomammin elävää naapuriaan. tietty piireihin on vaikia päästä muutenkin, oli ympäristö mikä tahansa ja vaikka auto olisis identtinen naapurin auton kanssa. Eikä niitä piirejä aina edes ole, vaan jokainen elelee sitä omaa arkeaan.
( toki rahaa varmaan löytyy muiltakin kuin meiltä väkisinkin, muttei sillä ulospäin retostella). Kaikki tosin tietää ettei täältä asuntoa saa alle 400 000e:n.
Hirvensalot ym. ei ole yhtään mitään Hesan hintoihin verrattuna... Mekin ihan keskituloisena perheenä saatais Hirvensalosta hieno kämppä myymällä tää meidän tavis-rivarinpätkä helsinkiläiseltä tavisalueelta.
Takaan, että helpottaa. Kertoo juurikin tuosta ilmiöstä!
Lyöpä Etuoveen tuo katoksi, eikä tule vielä kuin kaksiota, kolmiota Ullanlinnasta ja vähän isompaa Töölöstä Runeberginkadulta. Marjaniemessä pääset nippa nappa heikohkotasoiseen pikkupihaiseen rivariin...
eivät leveile vaatteilla ja pröystäile. He pitävät halvan näköisiä vaatteita eikä lapsilla todellakaan mitään burberryä päällä. Autoilla ja vaatteilla pröystäily kuuluu wannabe rikkaille eivät rikkaista suvuista jne.
tai eihän ne nyt palkkatuloilla tienaa, vaan osingoilla. valitettavasti meidän pikku perhe ei yllä ihan tuonne top teniin =)
mieheni suku on ollut jo kauan todella rikasta. mutta, kuinkas ollakaan, käytös on myös sen mukaista. lapset opetetaan työntekoon ja itse ansaitun rahan kunnioitukseen jo pienestä pitäen. isukit ei osta pojilleen autoja, vaan se auto tienataan kesärahoilla, ja on lähinnä mallia toyota 1985.
se vaan tässä ketjussa naurattaa, että en ole koskaan tuntenut huonommuutta mieheni suvun ökyrikkaitten rinnalla. heillä on todella upeat kodit ja kesäpaikat, matkustellaan paljon ja autot on hyviä, mutta koskaan sillä rahalla ei leveillä, koska se jos joku, on TYYLITÖNTÄ!!
kenen vanhemmat ovat ehtineet tänä vuonna eniten rapukutsuille juhlimaan.Erikoista tuonikäisten ajatusmaailmaa.
Tai mieheni asui siinä, kun tapasin hänet. Kämppä oli hieno, luksusmateriaaleilla viimeistelty. Mies sanoi heti, kun vei minut sinne ensimmäisen kerran, että se ei tunnu oikein kodilta. Rahan puutteesta ei hänen kohdallaan ollut kysymys, vaan siitä että naapurit olivat aikamoisia seipään nielleitä tiukkiksia. Esim. mies ei olisi saanut käydä yöllä lenkillä, kun naapurin täti häiriintyi suihkussa käymisen äänestä (talossa superpaksut kiviseinät ja viimeisimpien standardien mukainen äänieristys - jos mitään ääniä naapurien puolelta kuuluu, ne ovat äärimmäisen vaimeita).
Totesin itsekin, että aika ahdistava fiilis oli tuossa yhtiössä. Muutimme sieltä pois, ensin Kallioon ja nyt asumme vielä sitäkin epämääräisemmällä alueella. Ja nautimme elämästä! Raha ei sovi kaikille.
Vierailija:
Et oo siten huomannut että sinne on kaavoitettu aivan helevetisti viime vuosina, ja sinne nousee kivitaloa vieriviereen as we speak. Sun lapsuudessa (oletan että olet kuitenkin yli 10-vuotias) siellä asuikin ihan tavallista kansaa, nyt on meno vähän toinen. Itse en suostuisi sinne muuttamaan (mut se onkin jo eri juttu) mut uskon kyllä että siellä on vähän leveilevämpää kansanosaa (tonttien vuokrista ja hinnoista päätellen, 6000-8000e/vuosi tontista vuokraa taitaa olla ihan normaalia siellä). Ei mun mielestä millään tavallisella lapsiperheellä VOI OLLA VARAA maksaa tontista tuollaista vuokraa. Tai sit mun käsitys tavallisesta on pahasti vääristynyt.
Turussa on tätä nykyä muitakin " täydelliset naiset" keskittymiä, esimerkiksi pääskyvuorella se pääskynlento vai mikä lie. Käytiin yhtä taloa kattomassa siellä ja kyllä karmaisi meikäläistä :) Semmonen hevosenkengän mallinen piha tie jossa naapurit vaan kyttää toistensa automerkkejä, ettei vaan ois naapurilla uudempi volvo ku itellä... ;) En tie onko todellisuutta, mut sellanen olo mulle tuli. En usko että pystyisin viihtymään sellasessa paikassa, vaikka en nyt noin muuten paljoakaan piittää mitä muut on mieltä meikäläisestä tai mun toyotasta. Mutta koko konsepti vähän sotii mun mieltymyksiä vastaan :)