Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko kysyä, että miten te, joilla on

Vierailija
22.11.2006 |

5-20 lasta (tai enemmän;) pärjäätte? Mitä tuloja saatte, missä asutte?

Miten jaksatte henkisesti/ fyysisesti niin monen lapsen kanssa. Kuinka suuri on lasten ikäero, minkä ikäisiä lapsenne ovat ja entä te??

Olisi todella kiva tietää. Itsellä kaksi pientä lasta ja välillä tuntuu, että JO NYT loppuu kädet kesken:)

Kertokaa esim. päivärutiineistanne, kuka teillä siivoaa, oletteko ikinä kuoleman väsyneitä??

Ja KIITOS, REHELLISESTI:)

Haluaisin vielä kolmannen lapsen tähän suht. pian, mutta niin kyllä pelottaa!!..

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jää meidän viimeiseksi lapseksi.

Hyvin pärjätään, vaikka itse olenkin kotona lasten kanssa ja mies on ammatiltaan palomies.

Teen kaikki ruuat itse (myös pullat, kuivakakut, sämpylät ym. joskus myös teen itse leipää). Eineksiä ostetaan harvoin; nakkeja ostetaan silloin, kun tehdään nakkisoppaa ja -kastiketta. Kaupassa katsotaan halvimmat kilohinnat ja saatetaan käydä esim. ostamassa toisesta kaupasta banaanit ja omput ja toisesta taas muut tuotteet.

Meillä on suht " kiinteä" päivärytmi, mutta emme tuijota koko aikaa kelloon ja esim. lasten nukkumaanmeno ajoissa joustetaan.

Lasten vaatteet ostetaan kirppareilta, huutiksesta, ebaystä, saadaan kavereilta ym. Haalarit ym. kulkevat lapselta toiselle kakkoshaalarina, ykköshaalarit ostetaan uusina (ja nekin on esim. Lassie ym. halvempaa merkkiä). Luistimet, sukset, pyörät ym. kulkevat myöskin lapselta toiselle tai hankitaan käytettyinä.

Meidän päivärytmistä vähän (lasten iät ovat 2X1v10kk, 3v, 4v11kk, paria päivää vaille 6v ja 2X7v10kk.)

Isompien herätys + pisut + hampaiden pesut + aamupala klo 8-9, riippuen koulun alkamisajasta, kuusivuotiaan herätys klo 8.

Pienemmät heräävät itsestään klo 8-9.30.

Pienempien aamupalat ym. Ja laitan ekan koneellisen pyörimään.

Ulos lähdetään klo 11-12 (riippuen heräämisajasta). Ja ollaan ulkona parisen tuntia säästä riippuen. Jos ulkoillaan omassa pihassa, niin sitten laitan päivän toisen pyykkikoneellisen pyörimään + uuniin ruuan hautumaan.

Ulkoilun jälkeen syödään ja sen jälkeen kaikki muut paitsi isoin menee päiväunille + eskarilainen + koululaiset tulevat kotiin.

Unien aikana isommat leikkivät keskenään ja tekevät läksyt. Itse siivoan, roikun netissä, luen, lepään, laitan pyykit narulle jne.

Päivällinen on n. klo 17-18, riippuen illan ohjelmasta. Laitan myös kaksi vikaa koneellista pyörimään.

Lapset menevät nukkumaan klo 21-22. Ja iltapuuhat alkavat klo 20.30.

Tuo on meidän päivä ohjelma silloin, kun mies on töissä. Miehen vapailla mies ulkoilee lasten kanssa (tai sitten ulkoillaan koko porukka) ja saatetaan olla kauemmin ulkona ja käydä pyörälenkillä ym. Mies myös siivoaa ja laittaa ruokaa siinä missä minäkin.

Käydään lasten kanssa kerran viikossa perhekahvilassa (meillä on vuorottelusysteemi, minä käyn tällä viikolla, mies ensi viikolla jollei hänellä ole työvuoroa). Käydään myös kirjastossa kerran viikossa koko perhe, samoin uimassa.

Lasten harrastukset:

Kaikki lapset harrastavat kansantanssia (tulleet vanhempiinsa). Kuopukset aloittivat tänä syksynä.

Koululaiset soittavat viulua ja heillä on soittotunti kerran viikossa.

Sen lisäksi he käyvät lasten kuvataidekoulussa.

Eskarilainen käy myöskin lasten kuvataidekoulussa + hän soittaa kannelta.

Keskimmäiset käyvät kerran viikossa muskarissa ja temppujumpassa.

Pienimmät " harrastavat" muskaria.

Eli meidän harrastuspäivät ja illat on:

ma meidän vanhempien kansantanssi treenit (mieheni on meidän ryhmän toinen pelimanni, hän soittaa viulua ja toinen pelimanni soittaa haitaria). Eskarilaisen kannel tunti on maanataisin just eskarin jälkeen (tunnit on naapuri talossa) ja tunti kestää 40 minuuttia.

Tiistaina on koululaisten soittotunti heti koulun jälkeen (kestää 45 minuuttia) + keskimmäisten muskari on tiistaisin iltapäivällä (kestää 45 minuuttia ja tuo on ennen päivällistä).

Keskiviikkona on isompien kuvataidekoulu (kestää 45 minuuttia ja tuo on myöskin ennen ruokaa) + keskimmäisten temppujumppa (ovat samassa rakennuksessa ja samaan aikaan).

Torstaina on kaikkien lasten tanhuharjoitukset (kuopuksilla tuo kestää 30 minuuttia, keskimmäisillä + eskarilaisella tuo kestää 45 minuuttia ja koululaisten harjoitukset kestävät tunnin).

Kuopusten muskari on perjantaisin aamupäivällä ja kestää 45 minuuttia ja perhekahvila on maanantaisin aamupäivällä. Maanantaisin ulkoillaan ainoastaan tunti ennen kuin lähdetään kerhoon. Kuopusten muskari hoidetaan miehen kanssa myöskin vuorottelusysteemillä.

Kaupassa käydään kerran viikossa ja kerran käydään ostamssa lisää maitoa. Kaupassa käynti hoituu lasten harrastusten aikaan.

Vierailija
2/6 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iältään 6v, 4v, 2v ja 1v kaksoset. Hyvin pärjätään. Mies käy töissä rakennúsmiehenä, mä saan kotihoidontukea. Rutiinit menee niin, että aamulla heräämisen jälkeen syödään tietty aamupala, lähdetään viemään vanhin kävellen esikouluun, sen jälkeen ulkoillaan, mennään sisälle laittamaan ruokaa. Ruoan jälkeen pienemmät nukkumaan. Sillä aikaa mä siivoan ja pistän pyykit. Sitten jälleen ulos ja taas sisälle, leikkiä, syömään. Nukkumaan, pyykkiä...siivousta, iltapesua iltapalaa nukkumaan. jne... joka päivä pyörii aikalailla samaa rataa, mutta helpotta huomattavasti elämää. Tähän mennessä en ole vielä hirveään väsymykseen törmänny... onneksi. Mutta ehkä sekin on edessäpäin, tai sitten ei. Ainakin tähän päivään mennessä on hermot kestäneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 9v, 8v, 5v, 3v ja 2v. Minä ja mies kolmivitosia.

Tuloina miehen palkka (seilu 2000 brutto), mun palkka jotain 1300 netto (epävarmaa ja vaihtelevaa eikä sen varaan voi mitään laskea) ja sitten on lapsilisät. Asutaa itserakennetussa omakotitalossa n. 200 neliöä, josta on hirveästi lainaa meidän tuloihin nähden.

Hyvin me jaksetaan. Nyt on helpompaa kuin vaikkapa pari vuotta sitten, koska vanhimmat lapset kykenee sen tekemään kotitöitä sen verran että siitä on oikeasti apua ja myös katsomaan pienempien perään.

Meillä osallistuu kaikki kotitöiden tekemiseen, kukin voimiensa ja kykyjensä mukaan. Yhdessä siivotaan.

Vierailija
4/6 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. satunnainen ohikulkija, kahden lapsen äiti :)

Vierailija
5/6 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset siis nukkuvat päivällä 1-2 tuntia, välillä intoutuvat nukkumaan 3 tuntia, mutta sitten illat menee ihan hulinaksi.

Tottahan sellaisia päiviä tulee, että ei kerta kaikkiaan jaksa. Mutta onneksi mies on niin paljon kotona ja hän tekee vapaillaan suurimman osan kotitöistä.

Minä olen 35 ja mies on 36, joten meillä olisi vielä mahdollisuus saada lisää lapsia, mutta nämä riittävät meille.

Meillä on pelkästään asuntolaina, autosta ei ole lainaa, samoin kumpikaan meistä ei ottanut opintolainaa.

Vierailija
6/6 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja KIITOS vastanneille<3

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän