Onko Suomessa mahdollista ostaa vauvaperheelle yöhoitajapalveluja?
Usassa saa ostaa vauvaperheelle hoitajan kotiin yöksi. Koko perheen hyvinvointia ajatellen loistava palvelu. Onko Suomessa mitään sellaista?
Olen somessa seurannut yhtä yöhoitajaa, joka kertoo työstään. Perhe ja hoitaja sopivat yhdessä, miten yösyötöt hoidetaan. Joskus hoitaja syöttää vauvan pullolla (vastike tai pumpattu äidinmaito), joskus hoitaja tuo vauvan imetettäväksi.
Usassa tämän palvelun tarpeen ymmärtää, sillä siellä äiti joutuu palaamaan töihin muutama viikko synnytyksestä.
Uskon, että tällainen palvelu auttaisi Suomessakin esim synnytysmasennuksesta kärsiviä jne.
Olisi myös valtavan hieno lahja antaa vauvaperheelle.
Kommentit (32)
Se avusta maksettu hinta varmaan "maksaa itsensä takaisin" jos perhe voi sen takia paremmin tulevina vuosina.
Viikko- tai kuukausihinta olisi varmaan järkevämpi.
Vierailija kirjoitti:
Idea on sinänsä hyvä, hyvin vanha. Jos äiti ei lainkaan imetä (suoraan)... Muuten kahta erilaista ruokintatapaa, rintaa ja tuttipulloa, voi olla vaikea saada niin onnistuneiksi, että molemmat sopii vauvalle ilman, että se tuottaa vauvalle ensin psyykkistä ongelmaa.
Lisäksi Suomessa avunsaanti on käytännössä mahdotonta sen korkean hinnan vuoksi. Todella rikas voi toki tehdä mitä vain.
Vastasyntyneen eristäminen toiseen makuuhuoneeseen on järjetöntä, ellei joku kuorsaa ja häiritse vauvan unta tms. Eli se että vauva pitäisi kantaa jostain imettäjän luo, on lähtökohtaisesti outo.
Psyykkinen ongelma pullo- ja rintaruokinnan yhdistämisestä? Tuota tehty satoja vuosia, ei ihme, että mielisairaudet yleistyy.
Vierailija kirjoitti:
Olisin kans palkannut, mutta yhteen yöhön ois palanut noin parisataa euroa. Nyt nuo ajat ovat jo takana päin. Olen samaa mieltä siitä, että yksikin hyvin nukuttu yö tekee ihmeitä jaksamiselle.
Rahastusta tuollainen hinta.
Suomi on enemmän kyykytys/rahastusyhteiskunta kuin palveluyhteiskunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idea on sinänsä hyvä, hyvin vanha. Jos äiti ei lainkaan imetä (suoraan)... Muuten kahta erilaista ruokintatapaa, rintaa ja tuttipulloa, voi olla vaikea saada niin onnistuneiksi, että molemmat sopii vauvalle ilman, että se tuottaa vauvalle ensin psyykkistä ongelmaa.
Lisäksi Suomessa avunsaanti on käytännössä mahdotonta sen korkean hinnan vuoksi. Todella rikas voi toki tehdä mitä vain.
Vastasyntyneen eristäminen toiseen makuuhuoneeseen on järjetöntä, ellei joku kuorsaa ja häiritse vauvan unta tms. Eli se että vauva pitäisi kantaa jostain imettäjän luo, on lähtökohtaisesti outo.
Psyykkinen ongelma pullo- ja rintaruokinnan yhdistämisestä? Tuota tehty satoja vuosia, ei ihme, että mielisairaudet yleistyy.
Jos vauva sitä kerrankin vastustaa äärimmäisen voimakkaasti, ts. fyysinen pakottaminen (väkivalta) jatkuu, niin aivan varmasti.
Tietysti on mahdollista. Hoida työnantajan velvollisuudet ja ilmoita paikka auki äläkä kitsastele palkassa, niin varmaan löydät yöhoitajan vauvalle.
200 euroa vauvan traumasta ei sitten pidemmän päälle ole kivaa. Tietty vauva voi olla jo valmiiks kärsiny, kun apuakin tarvitaan, mut riski on aina ettei se apu auta vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin kans palkannut, mutta yhteen yöhön ois palanut noin parisataa euroa. Nyt nuo ajat ovat jo takana päin. Olen samaa mieltä siitä, että yksikin hyvin nukuttu yö tekee ihmeitä jaksamiselle.
Paljonko siitä jää hoitajalle, jos työnantaja maksaa lakisääteiset maksut?
Paljollako itse tekisit yön töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi mielestäsi sopiva hinta?
Kannattaa sitten työnhakijana hienovaraisesti tiedustella, miten vauva voi. Esim. onko ollut aivokohtauksia? Jotta ette joudu vahingon sattuessa syytteeseen. Olkaa varovaisia.
Meillä oli aikanaan itse palkattu kotiapu, kun oli ruuhkavuodet. Kallistahan se on pakollisine sairausvakuutuksinee ja työterveysjuttuineen ynnä muuta. Kaikki tehtiin pykälien mukaan. Mutta oli iso apu.
Moni myös ehkä pelkää - ja tämä on pelkkä arvaus - että vieraan ihmisen apu olisikin kokonaisuudessaan vain rasittavampaa. Entä, jos vauva kiintyy siihen vieraaseen, ja torjuu omaa äitiään?
Täytyy kuitenkin sanoa, että avun hakeminen olisi varmasti monille järkevää. Ja vauvan pdyykkiselle kehitykselle ehkä erittäin tärkeää.