Minä vuonna aloitit koulun? syntymävuotesi?
Olen syntynyt 1986 enkä ole yhtään varma milloin aloitin koulun tai minä vuonna peruskoulu osaltani päättyi 😨
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
1996 aloitin koulun. Synnyin 1989. Vuoden pimeimpänä päivänä. Tai ainakin se toinen niistä.
Some are born to sweet delight, some are born to endless night
Wiliam Blake sitaattiko tuo on? 😻
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Olen syntynyt 1961 ja menin kansakouluun 1968
Olen myös syntynyt 1961 ja aloitin koulun 1967.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vittua teet näillä luvuilla.. Viisastutko.
Löydän näistä salaisia merkityksiä ja ennustan maailmanlopun.
Kiitos varsinkin eka vastaaja, selvisi että minulla loppui peruskoulu 2002 👍
Toka vastaaja, millaista tuohon aikaan oli, montako vuotta kesti kansakoulu ja mitä sen jälkeen?
Ap
Kansakoulua oli ensimmäiset 4 luokkaa. Sen jälkeen joko pyrittiin oppikouluun tai sitten jatkettiin kansakoulua nk kansalaiskouluna. En muista, oliko kansalaiskoulu 5 vuotta. Sinä vuonna, kun mä pyrin oppikouluun, ei ollut enää pääsykokeita vaan oppikouluun valittiin kansakoulun neljännen luokan kevättodistuksen keskiarvon perusteella. Oppikoulu oli alunperin 8 luokkaa eli ensimmäiset 5 luokkaa keskikoulua ja 3 viimeistä luokkaa lukiota. Kun mä olin oppikoulun viidennellä, peruskoulu tuli myös pääkaupunkiseudulle eli mä menin oppikoulun viidenneltä luokalta lukion ensimmäiselle.
Ei välttämättä. Menin kansakoulun ekalle 1967, tokalla luokalla olin jo peruskoulussa.
Synnyin 1960 ja aloitin kansakoulun maanantaina syyskuun 1., vuonna 1967. Kansakoulua kesti neljä vuotta (tai neljä luokkaa, jotkuthan jäivät silloin luokalle).
Keväällä 1970 pyrin oppikouluun, sinne siis oli pääsykokeet. Jos ei hakenut oppikouluun, niin sitten jatkettiin kaksivuotiseen kansalaiskouluun.
Oppikoulua tai sitä sanottiin myös keskikouluksi ensimmäisten viiden luokan osalta, kesti siis viisi vuotta, ellei jäänyt luokalle. Sen jälkeen lähdettiin pois koulusta, mentiin töihin tai haettiin ammattikouluun tai -opistoon, tai haettiin keskikoulutodistuksella lukioon. Lukio kesti kolme vuotta. Itse pääsin ylioppilaaksi keväällä 1979.
Koska kävin kouluni enimmäkseen Helsingissä olin omassa koulussani viimeistä sukupolvea, joka kävi vielä kansa- ja oppikoulua. Minun ikäluokkani jälkeen koko koulu oli siirtynyt peruskouluun, ilmeisesti näin koko Suomessa. Peruskoulu-uudistus aloitettiin pohjoisesta, joten pk-seutu jäi siksi viimeiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1961 ja menin kansakouluun 1968
Olen myös syntynyt 1961 ja aloitin koulun 1967.
Minä myös syntynyt 1961 ja aloitin koulun 1967. Muuten me ollaan vielä jonkun aikaa 61 v. ja synt. -61
Syntymävuosi 1954, kansakoulun aloitin 1960 ( vuoden etuajassa). Kaksi ensimmäistä luokkaa viikot oppilasasuntolassa. Tämä tapahtui Kainuussa.
Vielä 70-luvulla kouluhaluttomia, lintsaajia yms. peloteltiin, että poliisi hakee kotoa ja vie väkisin kouluun oppivelvollisuuden loppuun asti. Meillä ei jostain syystä ollut lintsareita :)
Vierailija kirjoitti:
Vielä 70-luvulla kouluhaluttomia, lintsaajia yms. peloteltiin, että poliisi hakee kotoa ja vie väkisin kouluun oppivelvollisuuden loppuun asti. Meillä ei jostain syystä ollut lintsareita :)
Niin siis olen synt. 1961 ja koulun aloitin 1967.
Mielenkiintoisia ovat tarinanne, te minua hiukan vanhemmat 😊 tulee mieleen Tiina-kirjat, ainakin jossain Tiina aloitti oppikoulun. Aika heikot lähteet minulla 😅
Olisi mukavaa lukea tiivistelmiä elämästä aikavälillä koulutiestä työelämään eri aikoina. Pitäisi varmaan joskus aloittaa sellainen ketju. Ap
ei sillon ollut "ylä-astetta".