Onko 21 vuotias vielä lapsi sinusta?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Asia ei ole niin mustavalkoinen.
Lain mukaan, ikänsä puolesta, hän on nuori aikuinen ja niin onkin, mutta mitä tulee aivoihin niin 21v on vielä melko raakile ja keskenkasvuinen ja se näkyy monilta osin käyttäytymisessä, ollaan esimerkiksi "kuolemattomia".
Aivot kehittyy nykytiedon mukaan 30v ikään saakka, ei enää edes 25v ikään vaan tosiaan 30v.
Se on varmaan biologisesti ihan tarkoituksellista. Esim. monilta jäis lapset hankkimatta, jos ois aivot ois kypsyneet jo 20-vuotiaana. Aivojen sopii kypsyä täyteen järkeensä vasta sitten kun lapset on jo hankittu.
Riippuu. Toinen lapsistani oli erittäin kypsä ja toinen ei niinkään. Molemmat lähtivät nuorena ulkomaille opiskelemaan ja ovat sillä tiellä. Toinen selvitti itse kaiken jo lukiossa ja hoiti opiskelupaikan, haun, opiskelija-asunnon, kaiken itsenäisesti, kun toinen taas tuli jatkuvasti hakemaan apua vanhemmilta. Yksilöitä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Asia ei ole niin mustavalkoinen.
Lain mukaan, ikänsä puolesta, hän on nuori aikuinen ja niin onkin, mutta mitä tulee aivoihin niin 21v on vielä melko raakile ja keskenkasvuinen ja se näkyy monilta osin käyttäytymisessä, ollaan esimerkiksi "kuolemattomia".
Aivot kehittyy nykytiedon mukaan 30v ikään saakka, ei enää edes 25v ikään vaan tosiaan 30v.
Nykytieteen käsitys nimenomaan on, että aivot lehittyvät 25-vuotiaaksi asti, ja se pn ohmisen kehityksen huipentuma.
30 vuoden iällä ei ole mitään erityistä biologista merkitystä.
No lain mukaan ei ole lapsi, mutta moni tuon ikäinen on kyllä vielä tosi lapsellinen. Tosin joistakin se lapsellisuus ei lähde ikinä.
Pidän nuorena, vähän kuin isompina teineinä. Epäkypsiä ovat tuossa iässä. Ite olin ainakin aika kakara ja niin oli kaikki kaveritkin.
Kyllä minun lapset ovat minun lapsia vielä lähes nelikymppisin eivätkä ole vastaan väittäneet. Jopa lapsen lapset ovat minua äiditelleet, tosin nuorin heistä väittää että olen vanha vaari ja pippelitkin multa kuulema löytyy. Tiedä sitten kuin on?
Meillä äiti sanoo että me ollaan aina hänen lapsiaan. Eli ollaan äidin mielestä lapsia vielä vaikka ollaan reilusti 20 vuotiaita kaikki.
Jonkun lapsia olemme kaikki mutta 21 vuotias kyllä lasketaan jo aikuiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan ei, mutta mun mielestäni kyllä. Eli kyllä.
Vitut ole.
Virallisesti lapsia ovat 0-12-vuotiaat, nuoria 13-29-vuotiaat ja aikuisia yli 30-vuotiaat.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli jo tossa iässä 2vuotias lapsi.
Jopa yläasteikäisillä on joskus omia lapsia. Mikä ei muuta sitä mihinkään, että normaali lastensaanti-ikä on 30+.
Omat ovat olleet omillaan 19v lähtien. Vastanneet elämästään aikuisina, rahoista ja huushollinpidosta. Kyllä mä heitä pidän ihan vastuullisina aikuisina.
Toki tulee eteen asioita kuten veroilmoituksen teko, asuntolainan haku tai vaikka pörssisähkön seuraaminen mistä on tullut kyselyjä ensimmäisellä kerralla mutta itsenäisesti kyllä hoitavat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli jo tossa iässä 2vuotias lapsi.
Jopa yläasteikäisillä on joskus omia lapsia. Mikä ei muuta sitä mihinkään, että normaali lastensaanti-ikä on 30+.
Normaali lastensaanti-ikä on 25-35v.
Vierailija kirjoitti:
On henkiseltä kehitykseltään vielä enemmän lapsi kuin aikuinen. Ihan untuvikko vielä aikuisten maailmassa ja niin saa ja pitää ollakin.
Kyllä minusta parikymppinen on henkiseltä kehitykseltään lähempänä keski-ikäistä kuin tarhaikäistä lasta eli en nyt sanoisi, että on enemmän lapsi kuin aikuinen. Ja viisaammatkin ovat sitä mieltä, kun aikuisuuden raja on laitettu 18-vuoteen, joka on siis täysi-ikäisyyden raja ja sen jälkeen ihminen saa päättää itsenäisesti kaikista omista asioistaan. Se nyt ei tietysti tarkoita, että silloin olisi jotenkin henkisesti valmis tms. Aikuisuuden määritelmä on aika outo, kun ei kaikki aikuiset ole henkiseltä kehitykseltään samalla tasolla ja ihminen kehittyy ja muuttuu läpi koko elämän. Tieteellinen fakta on, että 20-30 vuotiaana aivot kehittyy vielä huimasti, mutta en minä nyt silti laittaisi lapsen ja aikuisen rajaa 30 vuoteen.
Riippuu ihan henkilöstä,sillä jotkuthan ovat ihan uunoja, ei mitään tulevaisuuden suunnitelmia, ajatustakaan, että alkaisi ottaa vastuuta elämästään tai kodin normaaliasskareista.Siis vaikka vanhemmat ovat kaikki nämä asiat opettaneet ja pyytäneet kotona osallistumaan.
Toinen saman ikäinen, siustaa kauniisti, vaikka edullisilla kirppiskalusteila, on jo ammattiin innolla opiskelemassa ja ajateelelee järkevästi elämä realiteetit.
Molempia on nähty. Eikä välttämättä riipu vanhemmista eikä olemassa olevista tai olemattomista kultalusikoista , mitä suvulla on.