Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Negatiivinen lapsi joka ei tee muuta kun valittaa, miten tulla toimeen?

Vierailija
02.03.2023 |

Kyseessä siis vasta 4v lapsi. Välillä tuntuu siltä, että päivät ovat pelkkää nurinaa ja narinaa. En tykkää. En halua. Yök!!! Monia asioita ei viitsi edes yrittää vaan, heti jos ei onnistu niin alkaa narina En osaa ja kaikki pitäisi melkeinpä tehdä puolesta. Esim luistelua ollaan kokeiltu, niin roikkuu vaan aikuisen käsissä, ei edes yritä seistä itse. Heti jos jättää hetkeksi yksin (pysty kyllä pystyssä) niin heittäytyy maahan ja huutaa että häntä pitäisi välittömästi auttaa, vaikka oikeasti pääsee itsekin ylös. Vaikka mitä kivaa järjestäisi, niin kohta alkaa jo valitus että on tylsää ja pitäis keksiä jotain muuta. Todella rasittavaa!

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pilalle hemmotellulta. Älä tee lapsen puolesta asioita vaan mieluummin annan omalla toiminnallasi esimerkkiä. Lähdet vaikka siellä luistellessa itse luistelemaan ja odotat pienen matkan päässä, että lapsi tulee perässä (tai jää makaamaan jäälle...)

Vierailija
2/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kokeillut huumoria?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa pilalle hemmotellulta. Älä tee lapsen puolesta asioita vaan mieluummin annan omalla toiminnallasi esimerkkiä. Lähdet vaikka siellä luistellessa itse luistelemaan ja odotat pienen matkan päässä, että lapsi tulee perässä (tai jää makaamaan jäälle...)

Lapsi saanut tahtonsa läpi vinkumalla ja parkumalla. Toimii!

Vierailija
4/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat?

Vierailija
5/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eka lapsuusmuisto on luistelukentältä. Makaan maassa ja kiljun kurkku suorana kun isäni ei nostanut pystyyn :)).

Anna positiivista huomiota, kehu ja kannusta. Älä itse ole negatiivinen.

Vierailija
6/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivinen vahvistus ja kehu aina että hän on ihana juuri tuollaisena kuin on.

Vierailija
7/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Positiivinen vahvistus ja kehu aina että hän on ihana juuri tuollaisena kuin on.

Ihanaa kun ei tee muuta kuin valittaa?

Vierailija
8/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumoria, hauskuuttelua, hellyyttä ja kehuja mäkin ehdottaisin. Ole itse ihana ja iloinen.

Vierailija
9/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi usein ottaa mallia jostakin muualta. Kannattaa olla tarkkana sen kanssa, nurisetteko te vanhemmat lapsen kuullen asioista, tai onko kenties hänen katsomissaan lastenohjelmissa nurisevia hahmoja. Myös kun lapsi nurisee, tulisi olla tarkka sen kanssa, että tästä antaisi mahdollisimman vähän huomiota, jottei lapsi tekisi näin sitä saadakseen. Ja vaikka kuinka positiivista palkitsemista painotetaan, on se jo aikuistenkin keskeisissä kokeiluissa todettu, että tehokas toiminta vaatii sekä positiivista palkitsemista että negatiivisia seurauksia, jos ei toivotulla tavalla toimi.

Vierailija
10/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni synttäreillä oli tyttö jolla oli kokoajan kaikki huonosti ja toi sen kyllä aktiivisesti esille. Mietin että mitenhän tuollainen lapsi kasvatetaan, kiinnittämällä huomiota pelkkään valitukseen?

Vierailija
11/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei taida saada muuten tarpeeksi huomiota, kun etsii sitä noin?

Vierailija
12/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa kun ei tee muuta kuin valittaa?

Todennäköisesti tekee muutakin. Vanhemmalta vaatii taitoa huomata hyvä.

Vierailija
13/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat?

Täältä sivusta kommentoin:

Meillä myös neljävuotias. Hän aloittaa jo heti aamusta valituksen, että ei halua herätä eikä halua päiväkotiin. Joskus napataan hänen leikkikissansa, joka alkaa maukumaan, että kun ei halua herätä ja on ihan tyhmää että on aamu ja sitten sen kautta saadaan homma sujumaan. Joskus mies heittäytyy "lapseksi" ja esittää että ei halua pukea, ei halua pestä hampaita, ei halua lähteä töihin. Siis silleen hassuttelevasti, ei loukkaavasti. Johan neljävuotias alkaa tomerana kannustamaan isää ja näyttämään esimerkkiä ja taas hommat sujuu

Vierailija
14/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat erilaisia, joku synttäreillä on päivänpaiste ja joku taas ei. Siitä on aikaa kun lapseni nousi luistimille tai opetteli uimaan ja muistaakseni lapsella on eri kehitysvaiheita. Väliin opitaan uutta ja kaikki mättää. Vein lapseni uimakouluun jossa opettajat melkein heittivät veteen. Pelkään että vieläkin opeteltaisiin,  jos minä olisin häntä opettanut. Samoin oli luistelun kanssa, rohkeasti vaan. Minä pelkuriäitinä en olisi uskaltanut päästää irti, mutta porukassa ohjaajien kanssa kaikki sujui hyvin. Muistan kun lapsi opetteli kävelemään ja kupsasteli, minä onnettomana kyselin pitääkö laittaa kypärä päähän. " Asiantuntija" lohdutti, että kun pieni lapsi kupsahtaa, se on vähän eri asia kuin jos aikuinen mätkähtää seisovilta jaloilta, että ei hätää. Kyllä hävetti.

Vierailija
15/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun olet järjestänyt jotain ohjelmaa et vaihda sitä lapsen mielitekojen mukaan. Lapsi saa itse vaihtaa, mutta silloin sen pitää tarkoittaa itsenäistä leikkiä ilman vanhemman ohjelmatoimistoa.

Erikseen on sitten leikkiaika jolloin lapsi päättää mitä yhdessä tehdään.

Näin meillä toimitaan.

Luistelu voi tuon ikäiselle olla tosi vaikeaa eikä motivoi jos ei pääse eteenpäin. Kannattaa kokeilla sellaista luistelutukea.

Ylipäätään moni asia on tuon ikäiselle vaikeaa koska motoriset taidot on huonot. Ettehän yritä tehdä liian vaikeita asioita? Älä vertaa mitä muiden lapset osaa vaan mene oman lapsen tason mukaan.

Vierailija
16/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai saa huomiota valittamisesta.

Vierailija
17/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan hyppäätte lapsen pillin mukaan ja hyysäätte lapsen ympärillä jatkuvasti ja kysytte mitä hän haluaa tehdä.

Vierailija
18/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapset mallioppivat median esimerkkiä seuraten valittajiksi. Joskus esimerkki otetaan myös kotoa vanhemmista.

Kannattaa seurata, mitä sisältöjä lapsi katsoo telkkarista ja verkosta. Miten niissä puhutaan toisille?

Vierailija
19/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ympäristö on haastava. Lapsella on joskus joku hätä tai haluaa helpotusta oloon (tai kotiin), jos on hankalaa tai nälkä, jano, väsynyt jne. Kertoa sen. Onko ympäristö liian vaativa tai kylmä/kuuma/kirkasta, lapsen oloa voi tarkistella onko hyvä. Verensokeri, jos liikaa pillimehuja. Aikuisen pitää etsiä positiivisuutta tai kiinnittää huomio kivaan, antaa se esimerkki. Leikkisyys, huumori, ilo. Ja murheiden kuuntelu, kannustus. Ei lapsi luonnostaan osaa syntyessä asioita, niitä opetellaan. Aikuisena sinun pitäisi tietää tämä. Ohjaat päivän kulkua. Lapsi voi olla vilkas ja kaivata myös tekemistä. 

Vierailija
20/30 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.mll.fi/vanhemmille/tietoa-lapsiperheen-elamasta/vanhemmuus-…