Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Niin paha mieli kun nuoreni ei ymmärrä rahan päälle

Vierailija
01.03.2023 |

Tein tyhmästi. Annoin nuorelleni säästönsä noin 8000 käyttöön kun 18 täytti. Nyt selvisi että puolet niistä on vihelletty taivaan tuuliin. Ostettu vaatteita, matkoja, baarireissuja ym
Nuori nyt työtön ja Kelan minimillä (asuu kanssani) saa alle 300 kk ja se menee myös "viemäristä alas". Ostaa kalliita vaatteita ja bilettää.
Rahankäyttöä on opetettu kaikki nämä 19 vuotta ja luulin että on siinä järkevä mutta olin saada paskahalvauksen kun vahingossa (onneksi) tilitiedot näin.
Kiistää kaiken ja leuhkii miten on hyvä käyttämään rahaa. Totuus kuitenkin että baari-iltaan menee yli 100 ja säöstöt sen kun hupenee
Olisi pian aika itsenäistyä ja tehdä hankintoja omaan kotiin. En haluaisi niitä maksaa jos ei hänellä ole mistä ottaa ! Toisaalta pelkään jotain pikavippikierrettä tai kavereilta pummaamista..
Nuori aloittaa kohta työt ja saa hyvää palkkaa mutta jotenkin aavistan ettei niistäkään mitään jemmaa jää tätä menoa.
Mikä avuksi ?
Arvaatte varmaan että itse olen erittäin tarkka rahasta ja pystyisin toki lastani tukemaan mutta en halua. Miten Siperia opettaisi oikeasti kun rahaa jostain kuitenkin aina saa ??
Itkettää ja hävettää että näin pieleen meni

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman nuoren porukka yläkoulu &  lukio. Nyt yksi on jäänyt ryhmän ulkopuolelle - velkaa muille - kouluaikoina ei ollut kesätöissä, vanhempien mielestä oli parempi  olla lomalla - työllistyminen opintojen alussa vaikeaa, kun ei mitään kokemusta, nyt töissä myyjänä, mutta velkojaan ei halua maksaa, velkaantuminen muiden syytä. Porukasta parilla oma koti, yksi kunnostaa itselleen kesämökkiä, kaikki töissä. Käy jotenkin sääliksi tuo ryhmän ulkopuolelle joutunut. Itse opetin omalleni, että jos joutuu lainaamaan, maksetaan heti, kun saa rahaa.

Vierailija
22/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuuluu nuoren elämään. Itsellä oli välivuotena (ja kesäisin) ennen yliopistoon menoa hyvä työ satamassa kirjanpitäjänä ja kaikki meni. Asuin vanhemmilla ja onneksi vaativat maksamaan vuokraa ja ruokarahaa, niin vähän tajusi, että kaikkea ei voi bilettää. Yliopiston ekana vuotena otin opintolainaa ja ryyppäsin senkin. Ei olisi tarvinnut ottaa lainaa, koska isä antoi käyttörahaa, mutta täysi-ikäisyyden huumassa piti laina ottaa...

Ihan vastuullinen aikuinen minustakin tuli. 

asianajaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta päätellen lapsesi on nainen ja tuo pitää hyväksyä naisilta. Oikeasti hyvin harvalla naisella on rahan käyttö hallinnassa kun on tunteet edellä pakko päästä shoppaan ja osteleen kaikkea turhaa

Vierailija
24/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuuluu nuoren elämään. Itsellä oli välivuotena (ja kesäisin) ennen yliopistoon menoa hyvä työ satamassa kirjanpitäjänä ja kaikki meni. Asuin vanhemmilla ja onneksi vaativat maksamaan vuokraa ja ruokarahaa, niin vähän tajusi, että kaikkea ei voi bilettää. Yliopiston ekana vuotena otin opintolainaa ja ryyppäsin senkin. Ei olisi tarvinnut ottaa lainaa, koska isä antoi käyttörahaa, mutta täysi-ikäisyyden huumassa piti laina ottaa...

Ihan vastuullinen aikuinen minustakin tuli. 

asianajaja

Monelle on ainut keino oppia tämä ns. kantapään kautta. Oppirahat on hyvä maksaa nuorena eikä vasta vanhempana.

Vierailija
25/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa vähän omalta nuoruudeltani, rahan kanssa pihtailtiin vaikka siitä ei ollut pulaa, varsinkin nuorena kun olisi ollut kiva että olisi ollut muodikasta merkkivaattetta, mutta kun ei. Joten sitten kun viimein itsenäisyys koitti ja vähän jostain sai rahaa tienattua niin olin kuin villi varsa kesälaitumella sen kanssa, lähes kaikki meni monta vuotta merkkirytkyihin sitten jonkinlaista ruma ankanpoikanen-syndroomaa potiessa. Noh, onneksi en ole lihonut, noista riittänee varmaan loppuelämäksi.

Että ehkä joku sellainen pikku keskustelu ois paikallaan, ja en nyt sano että teidän tulee mitään anteeksi pyytää, mutta tiedostakaa tämä potentiaalinen patoutuma mikä kenties tiukan taloudenpidon seurauksena on syntynyt. Rahan pitää ensiksi riittää pakolliseen mutta kyllä sitä saa kivaankin käyttää, kohtuullisen rajoissa.

Vierailija
26/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puutu täysi-ikäisen rahankäyttöön. 

Minuakin läpeensä pihit vanhemmat koko nuoruuden "opetettivat" ymmärtämään rahan päälle. Oikeasti se oli kontrollointia ja taloudellista väkivaltaa. Synttärilahjarahat esimerkiksi menivät heille "jemmaan" jotta pystyivät varmistamaan että käyttäisin sen johonkin heidän mielestään tarpeelliseen. Ensimmäiset kesätyörahani ryöstettiin "turvaan" samalla lailla. Kun sitten täysi-ikäistyin ja vanhemmat eivät enää päässeet tililleni käsiksi, alkoi kauhea voivottelu miten olen hunningolla, yhtään en rahaa osaa käyttää ja tuhlaan vaan kaiken mielettömyyksiin (ts: ihan ikään kuuluviin juttuihin). 

Nyt olen 35-vuotias, ihan normaalissa keskituloisessa työssä oleva, normaalia elämää elävä, kohtuullisen säästöpuskurin omaava, velaton ja yhä edelleen vanhempani kohtelevat minua kuin jotain turmioelämän tuhlaajatyttöä. 

Vierailija
27/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän vasta opettelee. Moni nuori tykkää käyttää rahaa. Itsekin nautin tuollaisesta ennen lasteni syntymää. Lapsesi on menossa kuitenkin töihin, joten eihän tuo pahalta kuulosta ollenkaan. Tosiaan tuo menee ainakin osittain nuoruuden piikkiin, mutta eivät kaikki ole aikuisenakaan samanlaisia rahankäyttäjiä kuten sinä.

Vierailija
28/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Mikä 300? Jos asuu sinun kanssa?

Jos ne on nuoren rahoja, ei sinulla ole vaihtoehtoja. Ne on hänen, ei sinun.

Ehkä vanhempien luona asuvan työmarkkinatuki, tai toimeentulotulotuki, mutta se on vähän enemmän kuin 300.

Jep. Työmarkkinatuki. Kiitos tsemppiä. Sain ajateltavaa ja yritän olla ohjaamatta ja puuttumatta. Tehköön virheensä itse. Vaikeaa, mutta taitaa olla ainoa keino.

Ja vielä mainitsen että pojalla on aina ollut hyvin käyttörahaa, merkkivaatteita ja on saanut harrastaa kalliitakin lajeja. Pienenä oli jopa säästäväinen. Mutta nyt on tilanne aivan jotain muuta. Toivottavasti tämä on vaihe vain ja kasvamista. Jotkut tosiaan osaavat käyttää rahaa paremmin kuin toiset ja toki ymmärrän että haluaa nuoruudesta nauttia.

Sain paljon ajateltavaa. Kiitos.

Ap

Vierailija
29/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ymmärtää sen, että vipin maksu uudella vie äkkiä maksukyvyttömyysmerkintään ja niin alkavat melkoiset hankaluudet mm. asunnon-, vakuutuksen-, kännyliittymän jne. kanssa.

Vierailija
30/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisen tilitietojen urkkiminen on rikos.

En ole ap, mut mulla oli varmaan johonkin 28v asti semmoinen tili, jonka vanhempani näkivät myös verkkopankissa. Joskus lapsena avattu silleen. En edes tiennyt tuosta, mutta kerran oli puhetta siitä ja sit muutin sen, et ei porukat nää mitä mulla on tilillä.

Vierailija
31/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sananlaskun mukaan saituri-isällä on tuhlaajapoika.

Vierailija
32/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama aloitus ollut monta kertaa palstalla? Aikuisena on parempi rahankäyttö.

Vierailija
33/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ajatellut, etten ole taitava rahankäyttäjä.

Äitini oli tiukka rahoista ja säästi paljon. Se oli viisasta, mutta ankeaa.

En oppinut käyttämään rahaa, koska sitä ei ollut. En voinut ostaa mitään tai harrastaa.

Olisi ehkä hyvä opettaa nuorelle budjetin laadintaa. Ensin pakolliset menot, sitten loput säästöön tai kulutukseen.

Vierailija
34/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käärinliinoissa ei ole taskuja.

Vierailija
35/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on nuori nainen niin tuo on ihan normaalia. Toiset sitten Siperia opettaa, toiset jatkaa touhua Onlyfansin rahoittamana.

Vierailija
36/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori mies kyseessä

Vierailija
37/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän oppii kun menee töihin ja viimeistään kun muuttaa omilleen ja joutuu maksamaan kaiken itse. Aikuisen ihmisen (vaikka nuoren sellaisen) pitää antaa tehdä omat virheensä ja oppia myös niistä. 

Vierailija
38/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mut mulla oli varmaan johonkin 28v asti semmoinen tili, jonka vanhempani näkivät myös verkkopankissa. Joskus lapsena avattu silleen. En edes tiennyt tuosta, mutta kerran oli puhetta siitä ja sit muutin sen, et ei porukat nää mitä mulla on tilillä.

Vaihtoehtoja tapauksessasi on kolme.

1. Olet itse antanut luvan siihen jos olet allekirjoittanut jotain lukematta tarkkaan.

2. Pankki on toiminut laittomasti.

3. Vanhempasi ovat toimineet laittomasti.

Vierailija
39/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys periytyy. Ei mulla muuta.

Vierailija
40/43 |
01.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoja tapauksessasi on kolme.

1. Olet itse antanut luvan siihen jos olet allekirjoittanut jotain lukematta tarkkaan.

2. Pankki on toiminut laittomasti.

3. Vanhempasi ovat toimineet laittomasti.

Ihan on laillista olla yhteistilejä, eikä siitä erikseen informoida, että huomaa vanhemmillani on käyttöoikeus tiliisi. Se näkyy verkkopankissa.