Miksi etätöistä luovutaan?
Etsin uutta työtä, jota haluaisin tehdä 100% etänä. Korona-aikana puhuttiin, että etätyöt tulevat jäädäkseen. Pskat! Kaikissa työpaikkailmoituksissa lukee että etämahdollisuutta ei ole, tai on mahdollisuus vain osittaiseen etätyöhön ja "toivomme näkevämme sinua toimistolla vähintään neljänä päivänä viikossa"
Olen asiantuntija, joka voisi tehdä työt täysin kotoa käsin. Korona-aika oli ihanaa, mutta viime vuoden elokuusta tuli täysi etätyökielto, vaikka firman tulos parani etätyön myötä.
Miksi etätöistä on nyt yhtäkkiä luovuttu?
Kommentit (25)
Kyllä meillä on jatkettu töitä etänä, käyn toimistolla välillä kerran viikossa, mutta välillä jos katson ettei ole tarvetta mennä niin saattaa tulla 3 viikon taukokin.
Meillä pahin mahdollinen yhdistelmä: ei omia paikkoja ja vaatimus olla 100 % toimistolla, paitsi että johdon lellit saavat etätyötä.
Henkilöstökyselyn kysymyksestä "Suosittelisitko oman työnantajasi muille?" on luovuttu.
Ilmeisesti johto ei halua tietää vastausta. Arvatkaa, onko työilmapiiri hyvä.
Mun mielestä pitäisi itse voida päättää tekeekö kotona vai toimistolla jos työt voi tehdä kummassakin. Itse olen koko kolme vuotta raahautunut toimistolle koska tykkään erottaa työ ja vapaa ajan ja mulla on toimisto lähellä kotia eli työmatkoihin ei kulu aikaa.
On kyllä niin vanhanaikaista poistaa tai rajoittaa etätyön tekemistä. Ymmärrän jos täysin 100% ei haluta tekevän mutta jos työntekijän työtä voi tehdä ihan yhtä hyvin etänä, on silkkaa kyykyttämistä jos pitää konttorille raahautua joka päivä.
Onneksi itsellä on vielä ainakin todella vapaata töissä. Teet missä teet kunhan teet. Meilläkään ei ole kenelläkään 100% etätyötä mutta meillä riittää kun käy konttorilla 2xkk lähitiimipalaverissa. Meillä saa työaikana käydä liikkumassakin työnajantajan piikkiin 2h/vko. Ja meillä ei todellakaan kytätä mihin aikaan ihminen tekee mitäkin, kunhan työtehtävät tehdään. Meillä on paljon pienten lasten vanhempia töissä, jotka joutuvat jo lopettelmaan klo 15-16 välillä, ja jos tarve vaatii, he jatkaa työtään sitten illalla. Itse usein aloitan työt jo ennen klo 7, saatan käydä välillä vaikka siellä kaupassa, mitä joku täällä paheksui, mutta jatkan sitten siihen asti kunnes työt on tehty.
Se tekee juuri etätyöstä suosittua ja se auttaa jaksamaan tässä elämässä. Pystyt hoitamaan muitakin elämään kuuluvia asioita paljon joustavammin. Joskus jopa työajalla. Ja silti kaikki työt hoituvat. Näin on työntekijä tyytyväinen ja se hyödyttää myös työnantajaa koska tyytyväinen työntekijä tekee parempaa jälkeä töissä.
Mitään pakkoa tulla toimistolle ei meillä ole kuin joihinkin työpajoihin ja muuhun höpöhumppaan. Tälle viikolle olisi osunut sellainen (olen käynyt viimeksi toimistolla tammikuussa), mutta bussilakon vuoksi siitäkin luovuttiin.