Voiko itselleen tarkoituksella aiheuttaa psykoosin, jos haluaa ns. lomaa tästä maailmasta?
Vois olla vaan omis maailmoissaan ja olla vapaasti miten on eikä stressata mistään. Voiko psykoosi koskaan olla miellyttävä olotila? Ja tosiaan voiko sen itse aiheuttaa itselleen jollain konstilla,? En ole tekemässä niin mutta kiinnostaa.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile googlettaa Depersonalisation-derealisation disorder. Onnistuin tuottamaan tämän hetkellisesti itselleni varhais-teini-ikäisenä. Kerran meni pyytämättä päälle opiskeluaikoina mutta palasin normaalitilaan parissa tunnissa.
Tämä on hieman epämiellyttävää. Voisi kuvitella, että psykoosi on huomattavasti pahempi.
Meditointi voisi olla terve tapa saavuttaa tavoittelemasi tilanne.
Mitenköhän tämän saa tehtyä itse? Ei siinä, tämä tila voi tulla kuulemma ihan spontaanistikin, ilman syytä.
Depersonalisaatio (=oman itsen vieraaksi/vääristyneeksi kokeminen) ja derealisaatio (ympäröivän ympäristön vieraaksi/vääristyneeksi kokeminen) ovat dissosiaatiota. Noihin liittyy myös todella kovaa ahdistusta, tai itseasiassa sen kovan ahdistuksen takia ihminen dissosioi. Valvomalla pitkään, kokemalla suunnatonta stressiä/fyysistä kipua tai olemalla vieroitusoireinen päihteistä/päihteestä (=kova stressitila) kuka tahansa voi kokea dissosiaatiota. Jotkin keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet voivat myös tehdä sitä sivuvaikutuksena. Mutta muutoin dissosiaatio on psyykeen keino suojata kun henkinen tai fyysinen kärsimys menee yli. Meditoinnin tuottama hypnoottinen, hyvä ja syvän rento tila taas on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Psykoosihan jättää jälkeensä alttiuden uusille psykooseille jotka puhkeavat herkemmin. Ainakin alkoholipsykoosissa näin. En leikkisi psykooseilla.
Tämä, äärimmäisen vakava asia.
Ei voi.
Vaikka voisitkin "ajaa itsesi psykoosiin" tarkoituksella niin kyse on mielensairaudesta.
Psykoosi voi olla myös miellyttävä tila mutta se ei ole valinta.
Vähän sama kuin koittaisit tarkoituksella sairastua koronaan tai ihan mihin vaan tartuntatautiin. Jos sairastut niin et voi vaikuttaa siihen miten sairastut.
Vaikka olisit terve ilman paheita, niin oireilut voivat olla hyvinkin vakavia ja pitkäkestoisia.
Henkikin voi lähteä. Todennäköisesti selviät kyllä.
Kipua ja kuumetta voidaan helpottaa ja elintoimintoja pitää tarvittaessa koneiden avulla yllä.
Mieli ei olekaan niin yksinkertainen asia lääkkeistä huolimatta.
Nyt jos kun olet jonkun näköisessä järjissäsi niin on aika laittaa elämä järjestykseen.
Ota all inclusive loma vaikka Kap Verdelle, pari viikkoa, hiekkakasassa keskellä Atlantia, on kyllä poissa tästä maailmasta.
Ei voi aiheuttaa. Se tulee aina äkkiarvaamatta ja tilanne pahenee nopeasti. Olen käynyt läpi monta psykoosia ja nyt loppuelämän neuroleptilääkityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Psykoosi ei ole kovin miellyttävää, jos haluat maailmasta taukoa niin käytä päihteitä kuten muutkin. Sitä varten ne on.
Kyllä se kuulemma voi miellyttävääkin olla.
Olen ehkä saanut, mutta en muista hetkestä mitään. Kohtasin ahdistavan ihmisen ja toinen kertoi mitä oli tapahtunut. Itse en muistanut mitään hetkestä, vaikka olin huutanut tuolle suoraa huutoa. En halua saada. Ties vaikka tapan jonkun tuossa tilassa.
Vierailija kirjoitti:
Lucy in the sky with diamonds. Say no more!
It starts like a roller coaster ride, so real it takes your breath away!
Kyllä maanisessa psykoosissa voi olla hauskaakin. Kokemuksella kerron.
Jos valvoo tarpeeksi pitkään. Muutaman vuorokauden, saattaa alkaa kuulua ja näkyä jotain mitä muut ei havaitse. Tavallaan psykoosi. Oon kuullu yhdeltä ihmiseltä, että hän tuntee psykoosissa rakastumisen tunteita ja euforiaa, kaikki on ihmeellistä. Useimmilla se psykoosi on kyllä varmadti pelottava ja epämiellyttävä olotila. En oo ite ollu ikinä niin psykoosissa, etten tajuasi olevani psykoosissa... Eli oon kai ollu siinä rajamailla, niin että samaan aikaan kuulee, luulee ja näkee kaikenlaista, mutta kuitenkin tajuaa, että se ehkä on oman mielen tuotetta.
Minäkin olin mania psykoosissa ihan hurmiossa. Kyllä sille hauskuudelle sitten loppu tuli kun olo oli niin sietämätön ja sekaisin. Sairaalassa pumpattuna neurolepteillä ja rauhottavilla meni ohi. Psykoottinen masennus taas oli kaikkea muuta kuin hauska kun päässä huusi kaiken maailman nihilistit ja kuulemma näin kotona ja nurkan takana paholaisia ja lopulta pelkäsin kaikkea niin paljon etten uskaltanut poistua kotoa, eikä kotona olisi saanut käyttää mitään sähkölaitteita. Puoliso laittoi sairaalaan muutamaksi viikoksi. aivotoiminnan toipumiseen meni ainakin pari vuotta näiden jälkeen. Tuntuu ettei kognitio ole palautunut ollenkaan sille tasolle mitä se oli ennen sairastumista.
Itse sain psykoosiin sähköhoitoa. Lähimuisti meni.
Lucy in the sky with diamonds. Say no more!