Onko mahdotonta laihtua jos on psykoosinestölääkitys päällä?
Joudun loppuelämän syömään kys.lääkkeitä. olanzapin ja Lamictal lisäksi masennuslääke. Oon yrittänyt laihduttaa mutta epäonnistuu ja on toooodella hidasta. On myös Saxenda käytössä. Joudun kyllä itse maksamaan sen.
Kommentit (23)
Täysin mahdollista on. Hitaasti menee.
Liikunta auttaa paljon enemmän kuin vain ne poltetut kalorit, koska se vilkastuttaa aineenvaihduntaa, jota lääke hidastuttaa. Reipas kävelylenkki pari-kolme kertaa viikossa on hyvä. Jos pystyt, ala lisäksi käymään salilla ja hanki lihaksia, koska lihas kuluttaa enemmän energiaa kuin läski. Treenattu kroppa myös näyttää hyvältä.
Kyllähän se laihtuminen onnistuu, mutta on haastavampaa kuin ilman lääkettä.
Psykoosia muuten voi hoitaa lääkkeettä, eikä se ole kiveen hakattu, että joudut aina niitä syömään. Jos vaikka elämässäsi tapahtuu sellaisia tapahtumia, että mieli pysyy hyvänä ja tasaisena, niin lääkkeitä voi vähentää tai niistä luopua kokonaan.
Tokikaan ei kannata alkaa itse testailemaan, jos olet ilman lääkettä mennyt vaarallisen huonoon kuntoon.
https://psykologilehti.fi/psykoosia-voi-hoitaa-muutenkin-kuin-laakkeill…
Ei ole mahdotonta.
Olanzapiini on lisähaaste laihduttamisessa, tekee siitä hitaampaa. Mutta tottakai sitä kannattaa silti syödä, jos se pitää mielen kunnossa. Sen kanssa siis voi laihduttaa, vaikka se vaatii enemmän työtä.
Saxenda on hyvä.
Lamictal ei vaikuta painoon.
Suunnilleen 5-10% painonpudotus on hyvä alkutavoite ja näkyy jo verenpainearvoissa ja sokereissa. Siihen menee Olanzapiinin kanssa yleensä noin vuosi. Sen jälkeen voi tehdä uuden tavoitteen, jos haluaa laihtua enemmän. Tsemppiä! Pyydä apua terkkarista.