Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko raskaana tulla helpommin nenäverenvuotoa ja verta hampaita pestäessä kuin " normaalitilassa" ?

Vierailija
22.11.2006 |

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu limakalvoturvotuksesta ja menee ohi.

Vierailija
2/10 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden aikana ienverenvuototaipumus on lisääntynyt johtuen muuttuneista hormonitasoista. Toisella raskauskuukaudella estrogeeni-ja progesteronitasot kohoavat jatkuen aina kahdeksannelle kuukaudelle asti. Hormonien vaikutuksesta mm. kapillaarien dilataatio kasvaa. Myös ikenen subgingivaalisessa floorassa on kuvattu tapahtuvan muutosta anaerobisempaan suuntaan. Erityisesti Prevotella intermedian osuus subgingivaalisessa floorassa voi kohota, koska estrogeeni ja progesteroni voivat toimia kasvutekijän kaltaisesti Prevotella intermedialle. Mikäli raskauden alkaessa potilaalla on jo entuudestaan gingiviitti tai hoitamaton parodontiitti, hormonaaliset tekijät aikaansaavat korostuneen vasteen plakin bakteereille ja voi kehittyä ns. raskausgingiviitti. Ientulehdus voi esiintyä myös hyperplastisena muotona tai voi kehittyä ns. raskausepuliksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pojasta ei tullut ienverenvuotoa eikä nenäverenvuotoa. Tyttöä odottaessa tuli... sama oli käynyt äidilleni. Minun näkemyksen mukaan odotat tyttöä:o)

Vierailija
4/10 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suun huono terveys lisää ennenaikaisen synnytyksen vaaraa

Suun infektioiden on useissa viimeaikaisissakin tutkimuksissa havaittu lisäävän obstetristen komplikaatioiden kuten pre-eklampsian, sikiön kasvun hidastuman ja ennenaikaisen synnytyksen riskiä.

Yhdysvaltalaisessa prospektiivisessa tutkimuksessa tarkistettiin yhteensä 1 020:n naisen hampaiden ja suun terveys raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Synnyttäjistä, joilla oli terveet hampaat ja suu, 11,2 % synnytti enneaikaisesti (ennen 37. raskausviikkoa). Osuus oli 28,6 % niillä synnyttäjillä, joilla oli keskivaikea tai vaikea suun infektio (ientulehdus ja krooninen periodontiitti). Hyvin ennenaikaisen (alle 32 raskausviikkoa) lapsen synnytti 6,4 % niistä naisista, joilla suun terveys heikkeni odotusaikana, mutta vain 1,8 % niistä äideistä, joilla suu ja hampaat pysyivät koko odotusajan terveinä. (Obstet Gynecol 2006;107:29)

Vierailija
5/10 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon ainoa hoito on tehostettu suuhygienia, eli harjaus ennen aamupalaa ja iltapalan jälkeen, sekä illalla lankaus ennen harjausta.

t: hamm. hoit.

Vierailija
6/10 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

t:12

Vierailija
7/10 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös aamupalan jälkeen, kun kerran illalla viimeinen teko on juuri tuo pesu.

Mulla on ainakin purukalusto (muuten) kunnossa, vaikka verta tuleekin näin raskausaikana harjatessa.

Vierailija
8/10 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koska et saa iltaisella harjauksella suutasi mikrobittomaksi. Tämän vuoksi on siis parempi reikiintymisen estämiseksi että harjaat hampaat jo ennen ensimmäistäkäänhappohyökkäystä. Aamupalan jälkeen voi sitten ottaa vaikka purkan tai ksylitolipastillin suuhun.

t:12

Vierailija
9/10 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin vielä asiasta ja lääkäri sanoi vuodo olevan täysin normaalia ja hampaideni ja ientaskujeni olevan muuten kunnossa. Johtuikohan jatkuva nenäverenvuotonikin tulehduksesta?

Vierailija
10/10 |
22.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka paikasta helpommin raskausaikana.' Tällaiseen päätelmään päätynyt oon.

Mulla ainakin tulee seksin jälkeen, p:lla käynnin jälkeen pukamat vuotaa, suusta harjatessa, nenästä jos kovasti niistän.

Ennen raskautta ei mitään tällaisia ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan