Miten te yh:t olette ostaneet oman asunnon eron jälkeen?
Olen 47-vuotias kahden lapsen äiti, jolla on pitkästä avioliitosta ero edessä. Olen huolissani taloudestani. Olen ammatiltani opettaja ja tuloni verojen jälkeen ovat noin 2400 euroa. Omaa osuutta asuntoon minulla on noin 200 000 euroa ja mietin, että voinko saada pääkaupunkiseudulta kolmen makuuhuoneen asuntoa näin pienillä tuloilla ostettua.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen etuoven ja en kysynyt asunnoista. Kysyin siitä, että kun ne maksavat yli 300 000 niin rahani eivät riitä ilman lainaa.
Kun eivät maksa 300000, Etuovessa yli 100 kpl 3h+k asuntoa hintaluokassa 100000-200000€ Helsingissä. Niihin rahasi kyllä riittävät. Odota vielä vuosi, niin riittävät vielä paremmin.
Mieskö teillä kaikki raha-asiat hoiti kun et mitään tiedä? Ihan mukava tilannehan tuo on, halvempi sitten maksaa lainalyhennystä ja yhtiövastiketta kuin vuokraa. Jos mies oli isopalkkainen niin voit joutua vaihtamaan K-kaupan Lidliin ja Thaikun lomat Kanariaan, muuten elämä on samaa, tai luultavasti parempaakin kun huono suhde päättyi.
Miten Aso tai vuokra-asunto? Nykyisillä lainakoroilla vuokraaminen voi olla ihan hyvä vaihtoehto. Lapsesi ovat jo niin isoja, että muuttavat kotoa muutaman vuoden kuluttua. Sen jälkeen voit halutessasi ostaa itsellesi vaikka kaksion. Ei tilanteesi ole ollenkaan huono, jos sinulla on vielä 200K, jonka voit sijoittaa. Minulla on omistusasunto, kolmio, ja muutaman vuoden nukuin olohuoneessa, kun lapsilla oli makuuhuoneet käytössä. Nyt on tilaa vähän liikaakin, kun asun tässä yksin.
Itse vastaavassa erotilanteessa matkustelin, itsekseni, lasten ja ystävieni kanssa. Muutin vuokralle 4 huoneen asuntoon etelä-Helsinkiin samalle alueelle, jossa olimme asuneet aiemmin. Halusin ettei lasten koulut, kaverit ja harrastukset muutu. Sain kohtuuhintaisen asunnon. Ostin muutaman vuoden päästä kaksion, jonka laitoin vuokralle. Minulla ei ollut asuntoon alkupääomaa paljonkaan, koska ne mitä oli asunnon myynnistä erossa minulle jäänyt olin elänyt (matkustellut). Nautin siis matkustelusta todella ja se oli minulle henkireikä. Otin ostamaani asuntoon lainan. Viitisen vuotta asunto oli vuokralla. Sitten kun lapset muuttivat pois kotoota niin muutin itse asumaan ostamaani asuntoon. Palkka suunnilleen sama kuin sinulla. Vaihtoehtoja sinulla on. Saat varmastikin tuon 100000€ lainaa pankista, jos haluat.
Haluat ostaa asunnon ilman lainaa? Tajuatko, kuinka harvinaista tuo on? Siis meidän keskituloisten osalta ilman vanhempien jättiperintöä. Harvalla yksinhuoltajalla on edes tuota kahtasataa tuhatta. Saati omistusasuntoa. Herää todellisuuteen, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Itse vastaavassa erotilanteessa matkustelin, itsekseni, lasten ja ystävieni kanssa. Muutin vuokralle 4 huoneen asuntoon etelä-Helsinkiin samalle alueelle, jossa olimme asuneet aiemmin. Halusin ettei lasten koulut, kaverit ja harrastukset muutu. Sain kohtuuhintaisen asunnon. Ostin muutaman vuoden päästä kaksion, jonka laitoin vuokralle. Minulla ei ollut asuntoon alkupääomaa paljonkaan, koska ne mitä oli asunnon myynnistä erossa minulle jäänyt olin elänyt (matkustellut). Nautin siis matkustelusta todella ja se oli minulle henkireikä. Otin ostamaani asuntoon lainan. Viitisen vuotta asunto oli vuokralla. Sitten kun lapset muuttivat pois kotoota niin muutin itse asumaan ostamaani asuntoon. Palkka suunnilleen sama kuin sinulla. Vaihtoehtoja sinulla on. Saat varmastikin tuon 100000€ lainaa pankista, jos haluat.
Lisään tähän vielä, että olisin muuttanut lasteni (2 lasta) kanssa myös kolmioon ja nukkunut itse olohuoneessa. Tälläistä vuokra-asuntoa etsin ja suunnittelin, mutta neliö tuli vastaan lähes samalla hinnalla. Eli voisitko harkita myös kolmiota, koska lapsesi ovat noinkin isoja. Minulla oli lapset huomattavasti nuorempia. Hyvin sinä selviät!
Vierailija kirjoitti:
Miten noin idiootti voi olla opettaja?
Samaa mietin, ja vielä yksinhuolto.
No nyt iski hienostoleidille paha, kun ei edes ole varaa Helsingin keskustaan. Lähtikö rikas mies nuoremman misun mukaan?
Miksi pitäisi ostaa se asunto?
No, mitäpä minä tiedän, paitsi sen, että itselläni ei eron tullessa ole mitään mahkuja eikä oikeastaan mielenkiintoakaan, enää asuntolainan ottamiseen, olen ap kanssasi samanikäinen.
Nettotuloni n.2000€/kk ja nykyisestä lainaa jäljellä, miehen kanssa yhdessä, n.20 000€. Laina otettu aikanaan 50/50 ja nyt tästä saisi about 210 000€, en usko että mieskään tähän jäisi.
Eli oma osuuteni rapiat 100 000€.
Mitäs tekisitte tilanteessani, tuolla summalla?
Lapsilisiä, elatusmaksuja tms ei ole tiedossa, nuorempikin lapsi on jo täysi-ikäinen.
Tutustu asuntojen hintoihin, pohjiin yms ja käy näytöillä.
Itse ostin 59 neliöisen kaksion ja tästä saisi helpolla kolmion jopa erillisellä alkovilla. Tosin teinien kanssa voisi olla haastavaa kun vain yksi vessa/ kylppäri, toki riippuen siitä mihin ovat tottuneet..
Tsemppiä!
Itse ostin pankkilainalla. Aina yleinen tapa täällä Suomessa.
Mieti niitä naisia, jotka joutuu lähtee vaatekerta ja lapset mukanaan pakoon turvakotiin. Häpeä. Tuo ruikutus on kuvottavaa, varsinkin kun olet opettaja. Luulisi, ettei ihan kuplassa olla, kun on yleissivistystäkin.
Itsellä on vähän toisenlainen tilanne. Ostimme asunnnon hyvältä alueelta 2000-luvun alussa stadissa alle 200.00€. Eron jälkeen lunastin avopuolison osuuden kerrostaloasunnosta Helsingissä. Asuin asunnossa lasten kanssa noin 14 vuotta. Tuona aikana asunnon arvo oli noussut 300.000€. Myin asunnon puolella miljoonalla. En ole mikään trolli vaan tämä tarina on erittäin tosi. Joskus naisetkin osaavat hoitaa raha-asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on vähän toisenlainen tilanne. Ostimme asunnnon hyvältä alueelta 2000-luvun alussa stadissa alle 200.00€. Eron jälkeen lunastin avopuolison osuuden kerrostaloasunnosta Helsingissä. Asuin asunnossa lasten kanssa noin 14 vuotta. Tuona aikana asunnon arvo oli noussut 300.000€. Myin asunnon puolella miljoonalla. En ole mikään trolli vaan tämä tarina on erittäin tosi. Joskus naisetkin osaavat hoitaa raha-asioitaan.
Halvalla tosiaan saitte, kun alle 200€ maksoi asunto :D
Aloitus viestissä puhutaan Helsingistä, mutta tämän on pakko olla porvoolainen. Ei kukaan täysipäinen ole huolissaan taloudesta, jos tilillä on 200 000€ ja saa vielä säännöllisesti palkkaakin.
Julkisen liikenteen varaan ei voi laskea, tarvitset myös auton.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen liikenteen varaan ei voi laskea, tarvitset myös auton.
Mihin sitä autoa tarvitaan?
t. koko ikänsä autotta elänyt N48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen etuoven ja en kysynyt asunnoista. Kysyin siitä, että kun ne maksavat yli 300 000 niin rahani eivät riitä ilman lainaa.
Kun eivät maksa 300000, Etuovessa yli 100 kpl 3h+k asuntoa hintaluokassa 100000-200000€ Helsingissä. Niihin rahasi kyllä riittävät. Odota vielä vuosi, niin riittävät vielä paremmin.
No itse en kyllä mihinkään 55 neliön 3h+k asuntoon muuttaisi 13 ja 15v lasten kanssa. Pitäisi olla joko niin iso 3h, että toisen makkarin saisi jaettua kahdeksi tilaksi tai sitten suosiolla 4h+k. Jokainen tarvitsee jo tuossa kohtaa henkilökohtaisen tilan, ja ainakin mun opettajatuttavat myös jonkinmoisen työtilan tuntien valmisteluun, kokeiden tarkistamiseen ym. Me asutaan kaksin 12 v lapsen kanssa 3h+k ja 75 neliöö ja tuntuu et tässäkin tahtoo loppua tila kesken. Hyvä puoli tuossa on, että lapset on noin isoja. 100k euron laina, laina-aika 30 v. Koska nuorempikin lapsista lähtee kotoa jo viimeistään 7 vuoden kukuttua, ison asunnon lainaa tarvii maksaa vain siihen saakka. Sen jälkeen asunto myyntiin ja siitä saamillaan rahoilla maksat velan pois ja sulle jää reilusti yli 200k hankkia itsellesi yksin esim se 2h+k. Pitkällä laina-ajalla kuukausierä pysyy maltillisena,
Ehkä eron voi vielä perua? Pari vuotta vielä eikä tarvii ostaa mitään perheasuntoa yhden tuloilla.
Kiitos hyvistä kommenteista! En ole ikinä ostanut asuntoa yksin.
Ap