Homerivitalo ostaja vaatii korvauksia
Myin mun asunnon kesällä 2022 keski-ikäiselle pariskunnalle johon he muuttivat asumaan elokuussa. Kyseessä on vm 1979 rivitalo hyvällä alueella. Unohdin mainita kiinteistövälittäjälle, että keittiössä vuonna 2021 tehdystä remontista paljastui kosteusvaurio, mutta se korjattiin silloin asianmukaisesti. Ostajilla oli siis tietenkin tieto keittiöremontista, mutta tieto (korjatusta) kosteus-/homevauriosta ei tavoittanut ostajia ennen kaupantekoa. Vauriot korjattiin taloyhtiön toimesta 2021 kesällä asianmukasesti samalla, kun koko keittiö sai uuden ilmeen.
Pariskunta lähesti minua marraskuussa 2022 ja kertoivat että ovat saaneet sisäilmaoireilua, ja että asunnossa haisisi home. Kerroin heille että keittiön vauriot korjattiin 2021 kesällä (minkä olin unohtanut kertoa ennen kaupantekoa), ja että asunnossa ei ole sen jälkeen kukaan enää oireillut tai mikään haissut. Ennen tuota keittiörempan yhteydessä ollutta löydöstä nimittäin jotkut ystävät olivat huomauttaneet oudosta hajusta ja/tai kurkun kutinasta meillä. Mutta toisaalta vanha talo on aina vanha talo.
Ostajat olivat nyt sitten käyttäneet asunnossa homekoiria ja koirat oli merkanneet taas keittiön ja nyt myös olohuoneen seinän. Taloyhtiö ei ole heidän mukaansa vielä alkanut tutkimaan koirien löydöstä, mutta tämä on edessä ensi kuussa kosteus- ja mikrobitutkimusten osalta. Suurin ongelma on siinä, että asuntoesitteeseen olin epähuomiossa ilmoittanut, ettei homevaurioita ole ollut, kun se oli vähän sellainen sivulöydös siinä keittiörempassa ja se kuitenkin korjattiin.
Nyt ostajat vaativat minulta korvauksia reklamaation kautta asianajajan välityksellä. Korvauksena pariskunta vaatii noin 10% kauppahinnasta eli melkein 30 000 euroa. Voinko jotenkin välttää korvausten maksamisen? Epähuomiossa sanoin että asunnossa ei ole ollut homevaurioita Mitä ihmettä teen? Puhuimme puhelimessa ja pariskunnan mies sanoi vievänsä asian eteenpäin jos en suostu maksamaan. Eivät kuuleva olisi solmineet kauppaa joko ollenkaan tai ainakaan nykyisellä hinnalla tuon vaurion vuoksi (korostan, vaikka se oli korjattu!)
Kommentit (2)
Melkoinen unohdus, ei luulisi että noin olennainen asia ihan vahingossa lipsahtaa kertomatta.
Kaupan purku nykyisen oikeus(trendi)käytännön mukaan ja jos käräjille, niin siihen päälle vielä jokunen kymppitonni ok-kuluja, omat ja vastapuolen.
Tsemppiä