Onko työttömällä oikeus käydä ulkomailla lomalla?
Perheen kanssa lähdössä Kanarialle ja sattuu osumaan työkkärin osoittama joku info tilaisuus johon pitäisi osallistua. Jos ilmoitan työkkäriin että olen ulkomailla kyseisenä ajankohtana niin saanko karenssia?
Kommentit (73)
Eu:n sisällä voit hakea mistä tahansa maasta töitä. Eli olla lomalla toisessa eu maassa.
Mutta ennen ainakin, jos pidit ns. lomaa, siitä piti ilmoittaa työkkäriin ja siltä ajalta et saanut päivärahaa, koska olit lomalla. Mutta voi olla toisin ja voithan lähettää hakemuksia, vaikka olisitkin ulkomailla. Kunhan pääset tarvittaessa haastatteluun ja ottamaan tarjotun työn vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On oikeus, mutta noihin määrättyihin juttuihin on kuitenkin osallistuttava.
Leiki sairasta.Jos ilomotat rehelisesti olet estynyt infotilaisuus matkan takia? katkee työtymyspäivä raha info päivä määrään.Sanovat perustelu et paikalla. Vastaava tapahtu nainen ilmotti on pois Suomesta 3-4 vikoa rehelisesti. Sinä aikana tuli kutsu joku info tai velvote työ.Kun ei osalistunut katkesi työtömys korvaukset.Sehän tarkoitaa aina myös karensia. Mies taas ilmoitti on viikon loma,pois Suomesta. Yllätys sinä aikana olisi olut koulutuksen tähtäävä info tai tapaaminen. Kun ei paikalla katkesi se päivä työttömyyspäivärahat ja karenssi.
No jos ei halua karenssia, niin katkaisee työnhaun loman ajaksi ja sitten jatkaa sitä, kun palaa lomalta. Siitä saa loman ajaksi etuudettoman ajan, mutta ei siitä muuta seuraa. Jos osuu joku info tms. sille ajalle, niin ei tarvitse mennä eikä saa karenssia.
Tyhmää olisi tehdä niin. Katkaisun jälkeen on taas omavastuuaika.
Vierailija kirjoitti:
Eu:n sisällä voit hakea mistä tahansa maasta töitä. Eli olla lomalla toisessa eu maassa.
Mutta ennen ainakin, jos pidit ns. lomaa, siitä piti ilmoittaa työkkäriin ja siltä ajalta et saanut päivärahaa, koska olit lomalla. Mutta voi olla toisin ja voithan lähettää hakemuksia, vaikka olisitkin ulkomailla. Kunhan pääset tarvittaessa haastatteluun ja ottamaan tarjotun työn vastaan.
Ennen oli ennen, nyt on nyt. Lomailla saa, kunhan on tavoitettavissa.
uli uli kirjoitti:
Matkahan on ostettu ja maksettu jo viime syksynä kun olin vielä töissä. Kai se on yritettävä sitä sairaana olemista ja toivottava että ei saikkulappua tarvitse.
Et sinä missään ripulissa saikkulappua tarvitse eikä mistään sellaista saisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan on kunhan on työmarkkinoiden käytettävissä, jos tarve vaatii ja myös saapuu TE-toimistolle, jos tulee kutsu. Kateellisten takia työttömänä ei kannata kertoa kenellekkään matkustamisesta, koska ennemmin tai myöhemmin tieto kiirii TE-toimiston kurppatädin korviin ja sitten alkaa satelemaan turhia kutsuja TE-toimistolle.
Tämmöiset lait on vihervasemmistolaista mädätystä. Ei yhteiskunnan tuikla elävillä pitäis olla mitään oikeuksia!
Sä et osaa kirjoittaa!
Sinä olet punikki!
Koeta pitää tunteesi kurissa!
Jos sinä pitäsit himokkaan märän toosasi kurissa tänne ei tarvittas isokalusia tulijoita. Häpeätkö itseäsi?
Sä et osaa edelleenkään kirjoittaa!
Ja sinä olet edelleen punikki
Sitenhän meitä on kaksi punikkia!
Ymmärsinkö nyt oikein, että sinulla on tieto ketkä ovat aitoja persuja ja ketkä eivät? Minun on ainakin hankala erottaa näitä mahdollisia trolleja aidoista persuista jutut on niin samalla tasolla. Ehkä puoluetoimistolla tiedetään paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystukea saa hakea vain ajalta, jolloin olisi kykenevä työntekoon eli virallisesti työttömyys pitäisi katkaista matkan ajaksi ja siirtyä työmarkkinoilta pois. Työttömyyskorvausta maksetaan työttömyydestä, ei lomasta.
Sulla on ikivanhaa "tietoa". Tulepa sieltä 90-luvulta nykyaikaan.
Pitäisi kyllä olla suoraan vuosi karenssia mikäli poistuu maasta ilman todella painavaa syytä
Muistaakseni työtön saa olla yhden viikon vuodessa lomalla ulkomailla, mutta varmuuden vuoksi kysyisin ehtisikö joku tuttu vaikka käymään tilaisuudessa puolestani. Muistaakseni siellä kiertää nimilista, johon pitää allekirjoittaa oman nimen kohdalle, mutta ei siellä ainakaan ennen sentään tarkistettu henkkareita.
Itse tilaisuus on yhtä tyhjän kanssa ja minut on kerran kutsuttu entisen asuinkuntani infotilaisuuteen, vaikka olin jo muuttanut naapurikuntaan. Siellä vasta selvisi, ettei mikään tilaisuudessa kerrottu koskenutkaan minua, koska asuin jo naapurikunnassa. Ja olin asunut yli vuoden sekä osoitetietoni olivat ajan tasalla.
Riippuu varmaan alasta, kuinka tärkeä ala on kyseessä (oletko erikoislääkäri joka voi olla tärkeä vai kaupan kassalla tyyliin) ja onko sinne pakko saada joku. Vai onko tuuraajia ja muita tulijoita.
Ja siis tottakai eri aloilla pitäisi olla tuuraajia, että ihmiset pääsevät ulkomaille tai jonnekin. Ammattimaista henkilökuntaa tarpeeksi, joka voi vaihdella vuoroja. Ulkomailla olo ei aina tarkoita, että kaikista tuntuu lomalta, voihan siellä muutenkin joku olla tekemässä jotain tehtäviä jotka liittyvät työhön, harrastukseen, tutkimiseen tai muuhun ihmettelyyn. Ja elämää sekin on.
Kyllähän aika moni käy lomalla niin kotimaassa kun ulkomailla ja jättää kertomatta toksiselle työvoimavirkailijalle.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kyllä olla suoraan vuosi karenssia mikäli poistuu maasta ilman todella painavaa syytä
Eli torniolaiset eivät saisi käydä Haaparannan puolella kaupassa?
sunny beach kirjoitti:
Kyllähän aika moni käy lomalla niin kotimaassa kun ulkomailla ja jättää kertomatta toksiselle työvoimavirkailijalle.
Ei lomista tarvitse kertoa työvoimavirkailijalle.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni työtön saa olla yhden viikon vuodessa lomalla ulkomailla, mutta varmuuden vuoksi kysyisin ehtisikö joku tuttu vaikka käymään tilaisuudessa puolestani. Muistaakseni siellä kiertää nimilista, johon pitää allekirjoittaa oman nimen kohdalle, mutta ei siellä ainakaan ennen sentään tarkistettu henkkareita.
Itse tilaisuus on yhtä tyhjän kanssa ja minut on kerran kutsuttu entisen asuinkuntani infotilaisuuteen, vaikka olin jo muuttanut naapurikuntaan. Siellä vasta selvisi, ettei mikään tilaisuudessa kerrottu koskenutkaan minua, koska asuin jo naapurikunnassa. Ja olin asunut yli vuoden sekä osoitetietoni olivat ajan tasalla.
Muistelet aika vanhoja asioita. Kannattaisi päivittää "tietonsa".
Ei niihin inffoihon tarvitse osallistua. Jos sattuu joku haettava paikka tulemaan, niin lähetä hakemus kännykällä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä? Siksi kun olet kateellinen?
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin inffoihon tarvitse osallistua. Jos sattuu joku haettava paikka tulemaan, niin lähetä hakemus kännykällä.
Kyllä niihin tarvitsee osallistua, jos määrätään. Mutta ajankohdasta voinee neuvotella tai "sairastua".
Ihan vapaasti saa matkustaa työttömänä nykyään, kunhan on vain tavoitettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niihin tarvitsee osallistua, jos määrätään. Mutta ajankohdasta voinee neuvotella tai "sairastua".
Onko joku oikeasti joskus määrätty? En oikein usko.
No jos ei halua karenssia, niin katkaisee työnhaun loman ajaksi ja sitten jatkaa sitä, kun palaa lomalta. Siitä saa loman ajaksi etuudettoman ajan, mutta ei siitä muuta seuraa. Jos osuu joku info tms. sille ajalle, niin ei tarvitse mennä eikä saa karenssia.