Redditissä ulkomaalaiset ihmettelevät paprikoiden hintaa suomessa (9.99€/kk).
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä alankomaissa paprikat on vajaasta eurosta reiluun euroon per kpl. Paljon lie 1 painaa, joku 150g? Eli kilohinta on kuuden euron tienoilla.
Paprikat painavat 300-400g kpl. Ainakin LIdlissä, eilen punnitsin muutaman.
No jo on hemmetin isoja paprikoita! Googletus antaa ison paprikan painoksi keskimäärin 165g.
Vai niin? Mulle google vastasi tämän.
about 300 to 500 grams
The average bell pepper weighs about 300 to 500 grams including the seed core with stem. The actual weight vary based on variety and growth conditions
Tämän täytyy olla niitä jättipaprikoita mitä näkee esim espanjassa. Suomessa ja länsieuroopassa yleisesti myytävä lajike on paljon pienempi. Esim keskikokoinen kurkku painaa 300g. Ja normipaprika on huomattavasti pienempi sekä toki ontto.
https://kuntoplus.fi/terveellinen-ruokavalio/nain-paljon-eri-kasvikset-…
Ensimmäinen minkä punnitsin eilen Lidlissä oli 416g. Talvisin tuodut ovat suurempia.
Noin 3,40e kpl.
Sillä saa jo kunnon pakastepitsan, tai muuta kivaa.
Alkaa olemaan samanlainen meno kuin Amerikassa minkä takia siellä ihmiset lihoavat, kun tuollaiset roskaruuat kuten pakastepitsat ovat paljon halvempia, kuin terveellinen ruoka
Ja paprikahan tunnetusti on ainoa olemassa oleva terveellinen ruoka. Jos sitä ei ole varaa ostaa niin ei ole varaa syödä muutakaan terveellistä.
8-12 e/ kg. Totta. Katselin juuri S-marketissa espanjalaisten suippopaprikoiden hintaa. Tykkään niistä. Saa jäädä hyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Ei paprikaa ole pakko ostaa, ainakaan tuoreena. Sehän on kalleimpia kasviksia. Pakasteena se on puolet halvempaa, minkä lisäksi useimmat muut kasvikset ja hedelmät ovat halvempia. Kaupasta löytyy lähes joka käynnillä joku hyvä tarjous, jolla kannattaa ostaa. Tuoretta kurkkua syön vain kesällä kun se maksaa 1-2 euroa kilo, talvella 5-8 euroa, en osta. Järkeä saa käyttää.
Pakastepaprika on ällöttävää. Monet muut kasvikset voi kyllä ostaa pakasteena, mutta paprikaa ei todellakaan.
Aion kokeilla ensi kesänä paprikoiden kasvatusta parvekkeella siltä varalta, jos hinnat ei vielä laske normaaleiksi syksyllä. Laitan niitä sinne tänne ruukkuihin kukkien sekaan. En odota suurta satoa, koska parveke on lasitettu ja etelään, joten se on lievästi sanottuna paahteinen. Eli kuin sauna kesäisin. Mutta kokeilen nyt kun ei ne kesällä tarvitse muuta kuin vettä ja ravinteita.
Vierailija kirjoitti:
Siis 10 euroa kuukaudessa?
Totta kai. perusosamaksukansa vuokraa paprikansa. Älykkäämpi kansanosa ostaa tarvitsemansa paprikat kasvukaudella. Mihin yleensä tarvitaan tuoreita paprikoita, pensasmustikoita, mansikoita ym. helmikuussa? Käyttäkää pakasteita, ne ovat terveellisempiäkin kuin väkisin lannosliuoksella kasvatetut.
Vierailija kirjoitti:
Vitsit sikseen...
Kannattaa muistaa kun puhutte siitä, miten Suomen maatalous pitäisi lopettaa ja ruoka ostaa ulkomailta niin tässä on nyt sitten mitä tapahtuu, kun joku maa vaikka lopettaa sen ruuan tuomisen, tulee lakkoja meille tai niihin muihin maihin tai vastaavasti ruuan hinta siellä ulkomailla nousee.
Suomi väestöltään pienenä maana ei ole se, jonne ensimmäisenä toimitetaan ulkomailta elintarvikkeet, jos tulee joku ongelma. Tämän vuoksi pitää pitää myös omasta tuotannosta huoli. Olen nähnyt ulkomaalaisia Lidlissä kuvaamassa kalliita suomalaisia hintoja.
Puhuisitteko kilohinnoista, kiitos. Samoin kuin palkoissa toivotaan puhuttavan bruttopalkasta.
Vierailija kirjoitti:
Puhuin j0 30 v sitten suomen järkyttävästä hintatasosta ja hulluista veroista.
Vasta nyt rahvaan silmät ovat auenneet liian koville hinnoille.
Syynä on toki sairas moninkertainen verotus.
Ja sen syynä on liian vasemmistolainen politiikka.
Ja kyllä, myös oikeisto ja keskusta voi ajaa liian vasenta linjaa.Eli ongelma on liiallinen vasemmistolaisuus kaikessa. Se ajaa kovan linjan riistoveropolitiikkaa eli rahat pois kansalta.
Heh, niin kauan kuin muistan, Suomen korkeasta hintatasosta on puhuttu yleisesti. Kyllä rahvas on aina elämisen kalleudesta ollut tietoinen. Ja mulla ikä 50+
Ostin eilen paprikan, maksoi kolme euroa. Hullun hommaahan tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Syynä kauppiaiden ahneus
Ryhdy toki itse kasvattamaan paprikoita ja tomaatteja pimeimpään talviaikaan. Ilman sähköllä tehtävää lisävaloa ja lämmitystä et saa mitään satoa.
Energiakulut ovat suuret, sillä tomaatilla ja paprikalla menee noin 3 kk kukinnasta satoon eli kypsään hedelmään. Lämpöäkin pitää olla yli 20 celsiusastetta ympäri vuorokauden. Siinä suurimmat syyt, miksi tähän aikaan vuodesta ei kasvihuoneissa kasvatettuja paprikoita tai tomaatteja saa eurolla. Ainakaan, jos kasvihuoneviljelijän pitää saada työstään palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Paprika oli siis välttämättömyystuote, jota ilman et voinut elää?
Vierailija kirjoitti:
Aion kokeilla ensi kesänä paprikoiden kasvatusta parvekkeella siltä varalta, jos hinnat ei vielä laske normaaleiksi syksyllä. Laitan niitä sinne tänne ruukkuihin kukkien sekaan. En odota suurta satoa, koska parveke on lasitettu ja etelään, joten se on lievästi sanottuna paahteinen. Eli kuin sauna kesäisin. Mutta kokeilen nyt kun ei ne kesällä tarvitse muuta kuin vettä ja ravinteita.
Yli 40 asteen lämpötilasta ei ole kasveille mitään hyötyä. Kasvi tarvitsee kasvaakseen valoa, vettä ja ravinteita. Liika lämpö on vain stressitekijä, joka heikentää satoisuutta.
Sveitsissä suippopaprikat sekä tavalliset 3,30e/kg. On kyllä hurjat hinnat suomessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin ostan paprikaa ihan vaan koska pidän sen mausta. Säästöön jää silti noin tonni kuussa, joten miksi en sitä ostaisi vaikka ilmankin voisi elää?
Hei, kertokaas mulle tyhmälle, miksi pitää kylmimpänä ja pimeimpänä vuodenaikana saada tuoreita paprikoita? Miksi ei tähän aikaan vuodesta voi käyttää pakastamalla, kuivaamalla tai liemeen säilömällä säilöttyjä paprikoita? Edullisempaa, eikä mene ruokaa hukkaan. Itse ainakin vaihtelen ruoka-aineitani vuodenaikojen mukaan, syyskesällä on eri ruoat kuin talvella. Eli myös säästän ruoassa, kun en osta talven huippuhinnoilla mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin ostan paprikaa ihan vaan koska pidän sen mausta. Säästöön jää silti noin tonni kuussa, joten miksi en sitä ostaisi vaikka ilmankin voisi elää?
No tuskin myöskään valitat "kallista" paprikasta?
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vielä puuttuisikin, että ruokaan tulisi kuukausiveloitus. Voisi ostaa S, M, L Tai XL paketin ruokaa joka kuukausi XL+:lla saisi rajattomasti ruokaa.
Onhan sitä jo joku ruokaboksi palvelu joka toimittaa raaka aineet ja reseptit viikon ruoiksi kerralla.
Mutta joo, olisihan se hyvä idea joku raksi missä saisi kk maksulla syödä rajattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuskin myöskään valitat "kallista" paprikasta?
Miten niin? Yhtä paljon sen hinta minulle on noussut vaikka siihen olisikin varaa.
Suomessa palkat on moninkertaiset muihin maihin verrattuna ja verotus on matala joten on varaa ostaa vaikka maksais 100e/kg, näin päättäjät ovat kertoneet.