Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten päästä eroon epäterveestä ruokasuhteesta?

Vierailija
25.02.2023 |

Ensin disclaimer: älkää please haukkuko tai arvostelko, tämä on minulle herkkä aihe. En ole juuri kenellekään aiemmin asiaa avannut, ja tiedän, että olisi hyvä mennä juttelemaan esim. psykologille ja ravitsemusterapeutille, mutta siihen en ole vielä henkisesti valmis. Mutta tässä taustaa. Olen keski-ikäinen, normaalipainoinen ja tavallista liikunnallisempi nainen. Kävelen pitkiä kävelylenkkejä istumatyön vastapainoksi (askeleita päivässä istumatyöstä huolimatta 15k-20k), lisäksi 4 kunnon salitreeniä viikossa.

Annan ulospäin terveellisten elämäntapojen vaikutelman itsestäni ja jossain määrin uskon siihen itsekin, etenkin liikunnan osalta. Toisaalta yhä enenevässä määrin olen joutunut myöntämään, että suhteeni ruokaan on epäterve.

Minulla on kolme syömismoodia. Näistä ensimmäinen on se, että syön korostetun terveellistä ja pahaa ruokaa, ja saan siitä jonkinlaista sairasta tyydytystä. Esim. tällä viikolla olen syönyt 4 krt salaattia, jossa lehtikaalia, raakaa parsakaalia, loraus oliiviöljyä, cashew pähkinöitä ja purkki rasvatonta raejuustoa. Mausta en pidä yhtään, mutta koen outoa mielihyvää tätä syödessä, kun tunnen miten "puhdistun sisäisesti" ja "on hoikka olo". Aamupalaksi joka aamu tällä viikolla on mennyt purkki rahkaa, pari desiä pakastemustikoita, desi kaurahiutaleita kaikki blenderissä sekaisin. Sama juttu siinä, en pidä rahkasta yhtään, mutta pidän tuon smootien tuomasta "puhtaasta" olosta. Lisäksi aamiaisella olen ottanut maitokahvia ykkösmaitoon tehnynä, mutta siitä on tullut syyllisyyden kokemuksia.

Toinen ruokamoodini (aika lähellä ensimmäistä), on se, että en edes syö pahoja mutta terveellisiä salaatteja/kasviskeittoja/smootieita, vaan korvaan ateriat valmiilla proteiinijuomilla. Ei vaan tee mieli syödä mitään, äskenkin otin lounaksi mandariinin ja vaniljanmakuisen proteiinijuoman. Siitä ei tule samalla tavalla "puhdasta" oloa mitä esim. pahasta lehtikaali-parsakaalisalaatista, mutta ei morkkistakaan.

Kolmas ruokamoodini on yllätys yllätys hirveä ahmiminen. Eilen alkupäivä meni ateriankorvikkeiden ja proteiinijuomien avulla, iltapäivällä aloin syömään pähkinöitä ja manteleita, illalla sitten tilasin ja söin kokonaisen ison pitsan, limun, paketin keksejä, 4 isoa suklaapatukkaa ja pienen karkkipussin. Ahmimisessa minulta lähtee kontrolli, pitää olla useita erityyppisiä herkkuja eikä saa loppua kesken. Ahmiminen jatkuu, kunnes olen ihan ähkyssä ja huono olo. Ei kuitenkaan ikinä ole ollut mitään bulimiatyyppistä. Ahmiminen voi kestää päivän (tai puolikkaan, kuten eilen), mutta voi jatkua pidempäänkin, pahimmillaan jopa useamman viikon jatkunut, tosin välissä on silloin muutamia ateriankorvikepäiviä. Sanomattakin selvää, että ahmimiseen liittyy voimakkaita surullisuuden, itseinhon, huonommuuden jne. tunteita.

Olen ihan totaalisen kyllästynyt tähän ja tätä ollut koko aikuiselämäni. Muistan joskus 19 vuotiaana muutettuani omilleni kiinnittäneeni asiaan huomiota, ja silloin mietin että ei tämä kyllä pidempään voi näin jatkua. No, on jatkunut yli 20 vuotta ja monien vuosien ajan olen pitänyt ihan normaalina tätä. Muutama päivä sitten olin kaverin kanssa liikenteessä ja hän haki intialaisesta ravintolasta noutoruokaa kotiin, yhden annoksen samalle illalle, ja toisen annoksen seuraavalle päivälle lounaaksi. Mietin, miten ihanaa olisi tehdä noin ja syödä hyvällä omallatunnolla hyvänmakuista ruokaa.

Olisi ihana kuulla, millaisia vinkkejä teillä on ollut vastaavanlaisissa tilanteissa! Ja myös vertaistuki tulisi tarpeeseen, samoin olisi lohduttavaa kuulla, jos joku on päässyt eroon tällaisesta epäterveestä ruokasuhteesta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, kuulostaa ahdistavalta. Mitään kokemuspohjaa minulla ei ole, enkä yhtään tavoita noita sinun kokemuksia, mutta ikävän kuuloista. Tulee mieleen, että oletkohan jotenkin fiksoitunut ajatukseen hoikkuudesta ja liikunnallisuudesta? Mitä väliä on mahamakkaroilla tai käsien alleilla loppujen lopuksi? En lähtisi mitään salikroppaa tavoittelemaan oman hyvinvoinnin ja mielenterveyden kustannuksella. 

Vierailija
2/8 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samanlaisia ongelmia ollut.

Ensiksikin on hienoa että tunnistat jo tuon tietyn kaavan omassa toiminnassasi.

Toiseksi ravitsemusterapiasta ei ole mitään haittaakaan! Olin viime vuoden ravitsemusterapeutin pienryhmässä (etänä) ja kahden viikon välein juttelimme ruuasta, ruokaresepteistä, erityisruokavalioista, tutkimustuloksista, tunnesyömisestä ja ihan puhtaasta matematiikasta.

40-vuotiaan (naisen) elimistö esim. tarvitsee jo jonkin verran enemmän proteiinia ja kalsiumia kuin parikymppisenä.

Vuoden aikana opin näkemään oman syömiskuvioni haasteet, ja aika äkkiä selkeni että minulla ongelmia ja ahmintaa aiheutti nälkävelka. Söin pari päivää liian kevyesti ja sitten korvasin tuon ahmimalla pari seuraavaa päivää.

Vaikket kaloreita laskisikaan, niin katso ainakin että pysyt päivittäin 1000 kalorin paremmalla puolella. Liian vähän energiaa aiheuttaa ruokahalun kasvamisen ja siirtymisen myöhempään.

Hiilareita ei saisi kokonaan unohtaa sillä aivot käyvät sokereilla. Kuitenkin proteiinipitoinen ruoka on se joka pitää nälkää hyvin ja kuidut tuovat kylläisyyden tunteen.

Mutta tuo kuulostaa huolestuttavalta että tunnet huonoa omaatuntoa toiminnastasi. Voi olla että tarvitset ajatusmalliisi ulkopuolista keskusteluapua. Jostain syystähän sinä "rankaiset" itseäsi ruualla.

Itselleni muuten toimi sellainen pikkuasia että koska en pidä rahkan mausta siirryin suosiolla kokonaan maustamattomaan jugurttiin.

Aloin myös keittää kaurapuuroa iltaisin maitoon, ja ero vesipuuroon oli kuin yöllä ja päivällä. Maitopuuro pitää ihan oikeasti nälkää!

Nyrkkisääntönä on että päivän alussa syödään proteiinipitoisesti ja illalla hiilihydraattipitoisesti.

Eli aamulla syö kuin kuningas, päivällä niinkuin prinssi ja illalla niinkuin talonpoika.

Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka mitä voisit tehdä, niin lopettaa ajatus, että terveellinen ruoka on sama kuin pahaa ruokaa. Se on kuitenkin ihan päinvastoin.

Terveellisyys ei tarkoita kaloritonta, vähärasvaista, mautonta, tylsää, kuivaa ym.ym.

Vierailija
4/8 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata miettiä mitään trendiruokavalioita vaan syödä monipuolisesti. Välillä antaa löysää itselle. Joskus saattaa tulla muutama kilo, mutta sekään ei ole maailmanloppu. Väkipakolla ei kannata syödä mitään vain siksi, että on terveellistä.

Vierailija
5/8 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo johtuu nimenomaan siitä, että syöt aamulla ja päivällä hyvin tiukasti ja sitten et jaksa enää sitä tiukkaa syömistä illalla.

Tässä pitäisi jotenkin alkaa pikkuhiljaa muuttamaan tuota syömistä. Eli aamupalaksi monipuolisempi ateria ja myös sellainen, mikä myös maistuu hyvältä.

Tässä saattaa myös olla ongelmana se, että tuo ahmiminen johtuu ihan siitä, kun haet ehkä joko hyvää oloa, stressin purkamista, lohtua tai vastaavasti sun kehosta puuttuu jotain tärkeitä vitamiineja ja ravintoaineita (esim rauta, B12 vitamiini, sinkki jne...) mikä aiheuttaa sen, että on pakko ahmia.

Tuon terveellisen ruuan lisäksi syötkö siis minkäänlaisia ravintolisiä?

Mielestäni ehdottomasti pitäisi nyt jättää nuo ateriakorvikepatukat kokonaan pois ja korvata ne oikeanlaisella ruualla.

Olin itse aikoinaan ihan samanlaisessa jamassa, joten tiedän mitä käyt lävitse!

6/8 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ensimmäistä moodiasi saattavat aiheuttaa kolmannen moodin. Ensimmäisessä kärsit, toisessa kituutat ja kolmannessa tarvitset kärsimisen ja kituuttamisen vastapainoksi rutkasti nautintoa. 

Sulla on liikunnan ja painosi suhteen oikein terveellinen elämäntapa, joten mihin koet tarvitsevasi kahta ensimmäistä moodiasi?  Pelkäätkö, että alat lihomaan, jos söisit normaalisti? Vai onko sulla taustalla jotain traumoja ja kaksi ensimmäistä moodiasi on jonkinlaista "rangaistusta"? Pystyisitkö kokeilemaan esim kuukauden ajan sellaista, että jätät kaikki suklaat yms kauppaan ja alat syödä ihan tavallista ruokaa? Haet tänään ravintolasta sen ihanan intialaisen aterian ja syöt sen päivälliseksi? Huomenna syöt aamulla puuron, voileipää, pienen munakkaan tai mitä nyt haluatkaan, lounaaksi sitten vaikka paistettua broileria kasvisten ja riisin tai nuudeleiden kera, päivälliseksi vaikka lohikeittoa jne. 

Vierailija
7/8 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoilet paljon, niin varmaan et saa riittävästi kaloreita, ehkä ihan ravinteita, siitä ahmimismoodi. Ei salaatit tai aamusmoothie huonoasia ole, mutta pyri tasapainoiseen ravintoon. Kaloreita saa terveellisemminkin, kuin karkkipussista, pitsasta tai suklaasta.

Vierailija
8/8 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötkö ikinä mitään ns. oikeaa ruokaa vaan pelkästään noita ateriankorvikkeita, smoothieita, lehtikaalisalaatteja, jogurtteja ja muuta vastaavaa? Siis tarkoitan keittoja, wokkeja, kastikkeita, laatikoita nythän vedät vaan välipaloja, ihmekös tuo, että lopulta tekee mieli pizzaa.