Apua pikaisesti! Puketumisasiaa päiväkodeissa taas!
Mitä teidän muksuilla on päällä päiväkodissa tälläisella 1-3 asteella?
Mä en enää jaksa toitottaa sitä samaa tantraa siellä päiväkodissa, et pukevat lapselle liikaa vaatetta päälle. Esim, jos lapsella on toppapuku, he laittavat kaiken mitä kassista löytyy sinne alle kans, tälläkin säällä. Onko toppapuku liikaa tällä säällä, jos alla olisi esim vain paita ja sukkahousut? Minusta ei. Tänä aamuna johtaja kysyi enkö voi hankkia ohutta pukua tai takkia lapselle... minulla ei ole varaa hankkia toista pukua. Me asumme pohjoisessa ja yleensä täällä ei ole näin lämmintä. Miksi sinne toppapuvun alle on tungettava sukkahousut, collegehousut, paita, varapaita ja vielä joskus lainaavat tarhan vaatteita... en enää viitsi mainita asiasta kun joka päivä joudun tekemään kun haen lapsen tarhasta ja sillä on sata kerrosta vaatetta toppapuvun tai takin alla, ja selkä hiestä märkä...
Kommentit (24)
Lapsilisät on sitä varten, että niillä ostetaan lapsen tarvitsemia vaatteita. Ei niiden tarvitse olla kalleinta merkkiä. Itse olen ostanut uutena Primasta/Cittarista välikausipukuja hintaan 5-20¿, myös Lassieta jne.
Jos olet jo tarpeeksi puhunut asiasta pk:ssa etkä toista pukua aio ostaa, niin en kyllä tosiaan keksi enää muita vaihtoehtoja.
Ei kai auta muu kuin tyytyä osaansa ja huomauttaa pukemisesta uudelleen joka jumalan päivä.
vk pukua tähän aikaan vuodesta. Ei nyt luulisi olevan vaikeaa jättää niitä collareita pois sen toppapuvun alta. Itse käytän toppapukua nytkin vaikka on lämpöasteita ja tosiaan sen alla on vain sukkikset ja pitkähihainen t-paita. Vk puvut on pesty ja laitettu talviteloille enkä aio niitä enää repiä käyttöön.
Oletko ap siis yrittänyt puhua asiallisesti asiasta myös pk:n johtajan kanssa? Kannattaisi varmaan kertoa, ettet aio ostaa välikausipukua ja että olet tuosta pukeutumisesta sanonut hoitajille päivästä toiseen.
Itse saattaisin ehdottaa pk:iin viestivihkoa ja jotain muuta käytäntöä, johon vanhempien terveiset hoitajille tallennettaisiin. Ei sitten tarvitsisi äitien ja isien selostaa asioita joka päivä uudestaan jokaiselle hoitajalle erikseen.
Olen tehnyt keikkaa pk:iin, jossa tämmöinen viestivihkotsydeemi toimi erinomaisesti. Kaikki hoitajat lukivat sen heti töihin tullessaan. Ko. pk:ssa myös kunnioitettiin muutenkin vanhempia, heidän sanomisiaan ja toiveitaan. Nin ei valitettavasti ole kaikissa tietämissäni päiväkodeissa. Niinkuin ei näytä olevan sunkaan muksun (vai muksujen?) pk:ssa. Valitettavasti :(
t. lh
Vierailija:
Lapsilisät on sitä varten, että niillä ostetaan lapsen tarvitsemia vaatteita. Ei niiden tarvitse olla kalleinta merkkiä. Itse olen ostanut uutena Primasta/Cittarista välikausipukuja hintaan 5-20¿, myös Lassieta jne.
lapsilisät tulee perjantaina.... tiedän kyllä että ne on sitä varten.... nyt on keskiviikko
Olen puhunut nätisti asiasta pk:n johtajan kanssa. Hän yleensä sanoo, että nuoret harjoittelijat pukevat lapset iltapäivällä (mikä on kyllä totta, kun vanhemmat tädit pukevat lapset, silloin vaatteita on oikea määrä.. yleensä).
Olen maininnut siis tästä yhteensä tämän syksyn/talven aikana ainakin 5 kertaa ja silti kun menen iltapäivällä hakemaan lapset, niillä on päällä siis kaikki mitä kassista löytyy ja vielä lisävaatteitakin.
Taidampa käydä katsomassa jos jostain löytyy halpa ohkanen puku. Ens viikoksi on taas luvattu -10 astetta, että aika hullua sellainen kuitenkin on ostaa. Ja pk:n johtaja nimeomaan sanoi aamulla, että enkö voisi hankkia lapsille ohutta pukua tai takkia. Sanoin että minusta toppapuku on ok jos alla ei ole kun ohkaset vaatteet, ei joka jumalan vaihtovaate joka kassista löytyy.
pyysivät että lapselle voisi tuoda päiväkotiin välikausipuvun, koska toppa puvussa lapsella tukka hiestä märkänä...
ostin seppälästä tuuli puvun 20 e
on kuulemma parempi! ?
ap käy kirpputorilla jos ei muuten ole varaa,.
sukkahousut + hihaton aluspaita + pitkähihainen trikoopaita (+hame sisällä)
ulos tämän päälle laitetaan:
fleecehousut + kurahousut sekä
fleecetakki + sadetakki.
vuorilliset kurahanskat + goretex-välikausilakki
En edes vie mitään lämpimämpää tarhaan, näin varmistan meidän kohdalla, ettei lapselle pueta liikaa:-)
Meillä oli viime vuonna vähän saman tapainen tilanne, tosin kukaan ei kehottanut ostamaan pukua, vaan itse ajattelin sen olevan tarpeellinen.
Käyttöaikaa olisi ollut 2 viikkoa - kuukausi, joten en halunnut ostaa kallista uutta haalaria. Kysyin parilta tutulta päiväkotikaverin äidiltä, joilla tiesin olevan vähän isommat lapset, että onko heillä sattumoisin jäänyt yli sopivan kokoista haalaria. Ja niin tärppäsi, sain ilmaiseksi puvun, jonnka polvet tosin olivat kuluneet, mutta paikattuina toimivat hyvin sen muutaman viikon ennen toppahaalarikelejä.
Jotenkin omitusta vaan täällä Oulun korkeudella se että ylipäätänsä yhtäkkiä sulaa lumet ja tulee plusasteita. Pitää kait ostaa sen verran iso puku, että menee keväälläkin..ja ne kumisaappaat..
Mun mielestä on älytöntä vaatia ostamaan toista pukua, sillä yleensähän tähän aikaan vuodesta on aika kylmä.
itse olen pojalle pukenut kauppareissuille tai ulos toppapuvun ja sen alla on vain kerrasto, + päässä tietenkin lakki ja käsissä hanskat. kaulan olen myös peittänyt, ettei tuule kuitenkaan.
Meidän pojalla ei ole nyt muuta pukua kuin tuo uusi toppapuku, sillä välikausihaalari meni pieneksi, oli jo vähän ahdas tuossa syksyllä ja ajattelin keväällä vasta uuden ostaa.
Ne on kyl munkin mielestä oikein sopivat tollasella ilmalla, märkää ja kurastahan siellä on!
Käytetyt toppapuvut ovat jo sopivasti ohentuneita, joten eivät ole liian kuumia. Näin meillä: viimetalvinen toppapuku + kurahousut.
Juuri siksi ne harjoittelijoita ovatkin. Voi hyvänen aika, kun tuollainen velvollisuuksien laistaminen nostaa mun verenpainetta! Ja että johtajan suusta vielä tuli tämä.
Vierailija:
Olen puhunut nätisti asiasta pk:n johtajan kanssa. Hän yleensä sanoo, että nuoret harjoittelijat pukevat lapset iltapäivällä (mikä on kyllä totta, kun vanhemmat tädit pukevat lapset, silloin vaatteita on oikea määrä.. yleensä).
Olen maininnut siis tästä yhteensä tämän syksyn/talven aikana ainakin 5 kertaa ja silti kun menen iltapäivällä hakemaan lapset, niillä on päällä siis kaikki mitä kassista löytyy ja vielä lisävaatteitakin.
en ole itseasiassa koskaan piänyt tuosta johtajasta. sillä on aina aivan ihme kommentteja, kuten laittaa kaikki nuorten harjoittelija tyttöjen syyksi jne. puhuu aina tosi negatiivisesti lapsista, ei koskaan sano mitään positiivista.
Ajavat minusta saman asian kuin trikoopaita, collegehousut, väliasu ja vk-haalari, joten en ole kaivanut vk-haalaria talviteloilta. Entä jos ottaisit välivaatteet pois hoitorepusta, niin eivät voisi niitä tunkea toppapuvun alle??? Minusta on aika hullua ostaa enää tässä vaiheessa uutta haalaria.
Jos pk on tuollaisen johdon varassa, niin kyllä se valitettavasti saattaa heijastua koko pk:n meininkiin ja ilmapiiriin. Kuka sitten ottaisi vastuun asioista, jos johtajakin sitä pakenee. Varmasti turhauttavaa yrittää mitään asioita hänen kanssaan hoitaa, jos asenne on tuo.
Ikävä kuulla sekin, että johtaja puhuu lapsista pääsääntöisesti negat. sävyyn. Kyllä niin tavallisen hoitsun, kuin erityisesti johtajan pitäisi ymmärtää se positiivisen palautteen ja sanomisen merkitys. Sillähän juuri esim. lujitetaan vanhempien ja lasten suhdetta (tämmöinenkin on tarpeen monelle!) ja lisätään vanhempien ylpeyttä ja iloa lapsistaan, perheestään. Joskus on tietysti kerrottava asioista tai otettava puheeksi sellaista, mikä ei ole niin mukavaa kuultavaa. Mutta nuokin asiat voi ottaa puheeksi niin monella tavalla. Itse yritän käyttää ratkaisukeskeistä lähestymistapaa: mieluiten aloitataan voimavaroista ja positiivisuudesta ja yritetään ne mahdolliset vaikeudetkin kääntää haasteiksi.
Koita kestää!
t. lh (tuolla jo aiemminkin kommentoin sulle)
Vierailija:
en ole itseasiassa koskaan piänyt tuosta johtajasta. sillä on aina aivan ihme kommentteja, kuten laittaa kaikki nuorten harjoittelija tyttöjen syyksi jne. puhuu aina tosi negatiivisesti lapsista, ei koskaan sano mitään positiivista.
kesävaatteista suoraan toppahaalariin? Väännä rautalangasta, en ymmärrä :)
Ainakin eteläisessä suomessa toppahaalari on tällä hetkellä liikaa. Meillä lapsella on nyt päällä: sisävaatteiden (collegehousut ja puuvillapaita) lisäksi villavälihaalari ja välikausihaalari. Jaloissa vuorilliset kumisaappaat, päässä reimatecin hattu.
Alla on vain sukkahousut, hame ja ohut pitkähihainen trikoopaita. Ohuempien päällysvaatteiden ja fleecekerrastojen pukeminen kestäisi niin kauan, ettei tyttö ehtisi välitunnille.
Eikä ole valittanut kuumuutta.
siis, pitääköhän minun nyt mennä ostamaan Visa kortille sellainen välikausipuku??