Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä bändejä tai musiikkia oikeat muusikot kuuntelevat?

Vierailija
24.02.2023 |

Mitä on muusikoiden musiikki?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muusikko ja kuuntelen musiikkia aika monipuolisesti. Omat suosikit löytyy -80-90 luvulta, milloin olen nuoruuteni elänyt. Näin varmaan useimmilla muillakin menee. Olen soittanut kitaraa monissa bändeissä ja kokoonpanoissa yli 20 vuoden ajan. Jos on oikein hektistä työrintamalla, niin eipä juuri musiikkia tule vapaalla kuunneltua. Monesti keikan jälkeen kotimatkallakin laitan radion pois päältä ja nautin hiljaisuudesta. Yksi ärsyttävä asia on, kun en osaa kuunnella musiikkia niin kuin muut, vaan alan helposti analysoimaan soittimia, sävellystä, sovitusta jne.

Vierailija
22/55 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin pitkään että jos puhuttiin esim rumpalien rumpalista niin sillä tarkotettiin parasta rumpalia mutta Jake Nymanhan sen tarkensi onnenpäivissä että sillä tarkotetaankin rumpalia jota muut rumpalit tykkää kuunnella😬

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitetaanko tässä nyt oikeita esim klassisen musiikin ammattilaisia vai jotain kapakkarämpyttäjiä?

Vierailija
24/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Räppiä jos haluaa nauraa.

Joo, rap "musiikki" on musiikin raiskaamista. Yleensä niissä on huono sanoitus ja itse musiikillinen anti on täysin sitä itseään. Miettikääs ja kuunnelkaas ihan mitä tahansa rap kappaletta ilman sanoitusta, mitä siitä jää jäljelle? Ei yhtään mitään.

Eli rap on huonoja sanoituksia kasattuna tyhjän päälle.

Sanoitukset: Ou ou, öö, ja käsien heiluttelua todella typerän näköisistä vaatteissa.

Vierailija
25/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattimuusikot kuuntelevat sitä mistä tykkäävät, aivan kuten "tavallinenkin" ihminen. Eivät he kuuntele sellaista musiikkia mistä eivät pidä vain sen takia, että ovat ammattilaisia ja saisivat inspiraatiota. Sellaista nimittäin edellä on vähän väitetty.

Vierailija
26/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ukko on soittanut 40 vuotta pääasiassa rumpuja, sitten pianoa, kitaraa, bassoa, huiluja ym. ja meillä soi kotona jazzista metalliin ja kaikkea siltä väliltä, pois lukien pelkästään tietokoneella aikaansaatu musiikki. tämä tarkoittaa, että oikeita soittimia pitää olla. kuulemma muusikon pitää osata soittaa mitä tahansa musiikkilajia vähintään nuoteista. prima vista on tavoite? en tiedä mitä tarkoittaa, kun en ole alan osaaja. 

Vierailija
27/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain vähän monimutkaisempaa

Vierailija
28/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

M.A. Nummista yms taidemusaa

Vierailija
29/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastelija muusikot (miehet) jostain syystä hehkuttavat bändejä/artisteja joilla aika huono lauluääni. Haluavat ehkä itse kuulostaa paremmalta sen rinnalla.

Vierailija
30/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cheekkiä.

Vierailija
31/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laulajat ole muusikoita

Vierailija
32/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti ei mitään, mikä ei suoraan koske itseä, esim. jotkut soittajat joiden kanssa suunnittelee yhteystyötä yms, samoin tuottajien ja äänittäjien töitä. En itse ainakaan töiden jälkeen jaksaisi korviani rasittaa turhalla humpalla.

Ammattimuusikot soittaa mitä tarvitsee, mutta usein noilla on ne omat suosikkialalajinsa mitä nuo kuuntelee vapaa-aikanaan. Yksikin tuttu soittaa välillä esim. sijaisena jossain keikalla tai studiossa kaikenlaista iskelmästä rockiin mutta itse kuuntelee mieluiten progea ja heviä. 

Vierailija
33/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pink Floyd, Zeppelin, Cream, Purple, King Crimson, Sabbath.. nuo on niitä bändejä mitä aina löytyy muusikoiden ja hifistien hyllystä.

Klassista ja Jazzia sitten laidasta laitaan

Vierailija
34/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ukko on soittanut 40 vuotta pääasiassa rumpuja, sitten pianoa, kitaraa, bassoa, huiluja ym. ja meillä soi kotona jazzista metalliin ja kaikkea siltä väliltä, pois lukien pelkästään tietokoneella aikaansaatu musiikki. tämä tarkoittaa, että oikeita soittimia pitää olla. kuulemma muusikon pitää osata soittaa mitä tahansa musiikkilajia vähintään nuoteista. prima vista on tavoite? en tiedä mitä tarkoittaa, kun en ole alan osaaja. 

Ukkosi ei tunnu kuitenkaan tietävän musiikkimaailmasta mitään. Yllättävän moni muusikko ei osaa lukea nuotteja. Esimerkiksi Jimi Hendrix ei osannut lukea tai kirjoittaa nuotteja. Michael Jacksonkaan ei osannut ja itse asiassa hän ei osannut edes soittaa mitään instrumenttia vaikka sanoittamisen lisäksi sävelsikin ison osan esittämistään kappaleista. Tosin jossain vaiheessa Thriller-levyn julkaisemisen jälkeen hän opetteli soittamaan pianoa/koskettimia. Yksikään Beatlesinkaan jäsenistä ei taitanut nuotinlukua. Esimerkkejä olisi vaikka kuinka paljon.

Totta kai nuotinlukutaidosta on hyötyä, mutta se ei ole mikään vaatimus musiikkimaailmassa menestymiseen. Eniten nuotinlukutaidosta hyötyvät taustabändeissä soittavat jotka esiintyvät usein eri ihmisten kanssa ja soittavat erilaisia kappaleita.

Ps. Prima vista tarkoittaa sitä, että osaa esittää kappaleen suoraan nuoteista tuntematta kappaletta entuudestaan.

Vierailija
35/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pink Floyd, Zeppelin, Cream, Purple, King Crimson, Sabbath.. nuo on niitä bändejä mitä aina löytyy muusikoiden ja hifistien hyllystä.

Klassista ja Jazzia sitten laidasta laitaan

No ei todellakaan löydy.

Vierailija
36/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jazzia ne kaikki parhaat muusikot kuuntelee.

Vierailija
37/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä soitan pääosin perinteistä hard rockia ja musamaku on räpistä black metalliin.

Vierailija
38/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne kuuntelee jotain semmosia mistä perustallaaja ei ole ikinä kuullutkaan

Vierailija
39/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittajamieheni kuuntelee paljon Grateful Deadia, Miles Davisia ja Van Morrisonia. Pakotan välillä levylautaselle esimerkiksi King Crimsonia ja Pink Floydia. Ei hän tunnu siitäkään kärsivän.

Mies oppi lukemaan nuotteja vasta yli 30-kymppisenä. Nimenomaan siksi, että kiersi eri bändien kanssa. Itse soitan korvakuulolta ja voi mennä pieleenkin pahasti, mutta siitä ei kärsi kukaan, koska soitan yksin.

Lapsistamme yksi on hyvä rumpali. Hänen musiikkimakunsa on sellainen, että voisi sanoa kaiken kattava. Hyvä musiikki on hyvää musiikkia lajista riippumatta.

Vierailija
40/55 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat olla katu-uskottava, ilmoitat kuuntelevasi sellaisia artisteja ja bändejä joista muut ovat tuskin kuulleetkaan. Jotain tuntemattomia klubiartisteja tms.