Marrasmurut keskiviikkoon <3<3
Historiallinen hetki käsillä, tai muutamakin...
- Minä avaan päivän pinon
- Olen toDella hyvällä tuulella
-> synnytys taitaa nyt viimein olla käynnissä!!
Jepajee, olen tässä kellottanut suppareita koko päivän, ja nyt on kymmenen jälkeen olleet ihan suht säännöllisiä, 10-20 minuutin välein. Kyllä tämä neiti tänä yönä sairaalaan lähtee eikä sieltä takaisin ilman vauvaa tule! :D Olo on ihan uskomattoman hyvä. Supistukset ovat ihanaa kipua, tätä minä olen kaivannut (syön sitten sanani myöhemmin sairaalassa puudutteita huutaessa... :P)!!! Alkaa vähän jännittämään jo!
Halusin vain tulla tänne kertomaan tämän teille kanssasisarille, uskomattoman hyville tukijoille ja haluan kiittää teitä kaikkia tuestanne, kun minulla on on ollu viime hetkinä todella vaikeaa. Kiitos teille kaikille!
Lähteeköhän joku muu tänä yönä? :)
Voi että tätä oloa... Alan kuuntelemaan heviä uudella pinkillä ipodillani ja valmistautumaan koitokseen.
Kerron kuulumisia myöhemmin!
CC 39+4.
Kommentit (16)
Ihanaa CC, toivottavasti vihdoin pääsit tositoimiin!!! Sulla voi nyt jo olla pieni lapsokainen sylissäsi, ihanaa!! =)
Täällä yö on mennyt tosi hyvin. Hyvään aamuun olen myös herännyt, vaikka täällä sataa vettä.. Olo on tosi hyvä, johtuu varmasti eilisestä lääkärikäynnistä, kun sain vahvistettua että kaikki on vauvalla hyvin. Nyt voin hyvällä mielellä vain odottaa että vauvamme on valmis syntymään. Perjantaina uudestaan neuvolaan verenpainemittaukseen. Luulen kyllä vahvasti, että mun verenpaine johtuu pelkästään terveydenhoitajasta.
Huomenna on meillä la!! =) Luulin, että se päivä ei tule ikinä. Vielä yksi yö.. =)
G: kivunlievitystä en ole miettinyt. Esikoinen kun on tulossa, niin kokemusta ei ole vaan otan kai sitä mitä kätilöt suosittelee. Ilokaasua varmaan kokeilevat ensimmäiseksi. Saa nähdä!
Onko teillä jo vauvalle peti valmiina?? Meillä muuten, mutta lakanat puuttuu. Ajattelin että ne ehtii laittaa sit vaikka kun tulee kotiin tai jos pystyy niin ennen kuin lähtee synnärille.
Onko ideoita mitä tänään tekis???
rusina 39+6
tsemppia CC:lle synnytykseen!
Meitä marrasmuruja alkaa olla aika vähän...
Mulla on tänään viimeinen neuvolakäynti. Ensi viikolla ke 29.11 synnytyksen käynnistys. Alaln olla todella väsynyt- ei ole suppareita, edelliset 3 lasta syntyivät aina 2 vkoa myöhässä ja neljäs kuoli kohtuun rv:lla 34 vuosi sitten, ei kuolinsyytä. Nyt sitten en enää pysty nukkumaan yöllä- koko ajan kuntelen, liikkuko vauva vai ei...Ahdistaa, pelottaa, en jaksaisi enää synnyttää kuollutta vauvaa...Kamalan pitkiltä tuntuvat nämä päivät.Lääkärit olisivat käynnistäneen synnytystä jo laskettuna päivänä 28.11, mutta kun esikoinen on voittanut jonkun INNO kilpailun ja tyttö lähtee iskän kanssa saamaan palkinto Presidenttin linnaan just silloin, tulevat vasta yöllä takaisin.Jouduin siirtämään käynnistystä sen takia.Apua, miten saisi kaikki pahat ajatukset pois päästä ja ajan kuulumaan nopeammin?
Terveisin: epätoivoinen ja kuoleman väsynyt (univelka) Matushka.
Hyvä että cc pääsi synnyttämääm, minä ainakin olisin oman vuoroni juuri hänelle luovuttanut, jaksan vielä ihan hyvin. Tosin aika huonosti enää saa nukuttua mutta se on pientä kun pääsee vielä liikkumaan ja pystyy touhuamaan kotona jotain.
Viikonloppua tässä odotellaan ja sitten kaikki keksimäni keinot käyttöön ; ) La on sunnuntaina. Maanantaina olisi neuvola, johon th kuulemma ei minua edes odota, vaan on itseasiassa varanut ajan että tulisi kotikäynille koska olen vauvan kanssa kotiutunut ??? aika optimistinen täti. Onkohan minulla la:n jälkeenkin neuvolakäynit yhtä harvoin kun nytkin väli on 2 viikkoa, tai ehkä seuraava onkin sitten vain yliaik. kontrolli sairaalassa joka osuisi itsenäisyyspäivälle, ei taida naistenklinikka järjestää niitä silloin.
G: se vuokraamani vaavi ensisänky tuotiin perjantaina ja se on valmiiksi pedattuna nyt, pinnasänkykin on laitettu jo valmiiksi, siinä on vaan muovi päällä ettei pölyynny, minä en koskaan malta odottaa..
Matushka, on luonnollista että että pelkäät ja pahoja ajatuksia tulee väkisinkin mieleen, niitä tulee muutenkin tässä vaiheessa kaikille, saati sinulle joka olet oikeasti joutunut kokemaan vauvan menetyksen loppuraskaudessa. Eikä aikaakaan ole kovin pitkään kulunut siitä. En osaa neuvoa mutta kun jaksa uskoa että tällä kertaa kaikki menee hyvin. Se että joku joutuisi kokemaan sellaista kahteen kertaan tuntuisi niin uskomattomalta, mutta uskon että pelkäät. Pelko varmaan hellittää vasta kun saat vauvan syliisi. *voimahali enää viikko jäljellä.
silvain 39+3
Tää heräs just äsken!!!
Onneks sentää nyt, 12.00 on neuvola =o)
Ajattelin, kun mies lähti töihin, että jäänpäs pötköttelemään sänkyy, kun olin nukkunutkin aika hyvin siihen asti ja vielä olis väsyttänyt.
Tulihan nyt sitte nukuttua univelkoja pois.
Käytii eilen kaupoilla miehen kanssa ja ostettii kaikkea kivaa. Ja ehdottomasti paras juttu oli imetystyyny. Otin sen käyttöön kaverin suosituksesta. Eli siis laitoin sen jalkojen alle ja väliin yöksi. Pysyi paikoillaan tosi hyvin ja nyt mun lonkat ei kipeytynyt juurikaan viimeyönä. Normaalisti mulla on ollu kaks tavallista tyynyä, mutta ne kun ei tahdo pysyä paikoillaan ja menee niin litanaksi, ettei niistä ole mitään iloa ja aamulla ne löytyy lattialta.
Eli nyt minä imetystyynyä helpottamaan oloa öisin, sitten pesen päällisen, kun vauva tulee kotiin ja " se saa sen käyttöön" ja kun imetyksen aika on ohi, niin mies voi käyttää sitä öisin. (hänellä on paha lonkan kuluma, olis päässyt jo leikkaukseenkin, mutta työkuviot esti) Eli ei turha ostos =o)
Kylläpä tulen iloiseksi pienestä asiasta.
Mua helpotti myös kuullu että CC pääsi piinastaan. Hänen kirjoitusksia, kun olen ihan itku silmässä lukenut ja eilen saunassa puhuin miehellekin, kuinka sitä pitää olla onnellinen ympärillä olevista ihmisistä, vaikka masennus meinaa minustakin ottaa vallan liian usein. CC:n kirjoitukset on antanut mulle ihan uutta perspektiiviä omaan elämään. Tällä haluan siis kertoa rakkaat kanssa sisaret, että valittakaa vaan ja muriskaa ja itkekää, ei se meitä muita haittaa.
Mut nyt mun pitää kiirehtiä aamutoimiin, jos aion ehtiä sinne neuvolaan. On varmaan paineet hyvissä lukemissa kun viime minuutilla juoksen neuvolan raput ylös =o)
Annitanni80
onnea CC:lle synnytykseen ja voimia!
mun laskettu aika on sitten tänään ja ei mitään ihmeempiä tuntemuksia oo ollu..masentaa.
aamul oli ihan pientä menkkakipumaista oloa, ja lievää pahoinvointia mutta nyt nekin on menneet ohi..
mieskin on ihan kyllästynyt jo mun ruikutukseen..
ja voipi olla et sitten kun synnytys alkaa joudun lähtä yksin laitokselle, jos ei saada esikoista minnee hoitoon..mälsää mut pärjäähän siel kyl yksinkin kun kuitenkin on niin omis maailmoissa siin tilantees..
Annitanni80: kiva huomata et sinäkin oot vielä kasassa..ehkä on jotain toivoa sattua laitokselle samaan aikaan..
Huomen ois itellä neuvola taas..täälläpäin neuvola on viikon välein rv36alkaen..kun vaan kattelin et joillain ei oo kun kahen viikon välein noit neuvoloita.
mut ei nyt muuta kun päivänjatkoja kaikille, enköhän vielä illalla palaile kirjoittelemaan!
t. zadu81 rv40+0
Keskiviikkoa täältäkin suunnalta, aamulla tosiaan käväsimme pojan kanssa neuvolassa, pojalla oli se 1½v tarkastus ja todella hyvin meni.
Mulle kerettiin kanssa tekemään tutkimukset oikein hienosti, johtui varmaan osittain siitäkin että ensimmäinen kävijä oli menonsa perunut.
Pissassa oli ehkä jo häivähdys proteiinia, mutta laittoi vielä kuitenkin miinusta korttiin, paino oli tippunut 800g vkon aikana, ihanaa kerrankin näin päin. RR 111/78 eli todella hyvä aamupaine, onhan tuo alapaine vähän koholla siihen nähdn että se on mulla normaalisti 70 luokkaa.
Kohdunpohjankorkeus oli nyt 36, edelleen rt1 ja sydämen syke ja liikkeet hyvät, on kyllä jo vähän rauhoittunut tuolla vatsassa, ennen sydämen syke oli 140-150 luokkaa niin tänään oli 130-135, terkkarikin mainitsi että taitaa olla jo aika likellä synnyttämään lähteminen, saas nähdä osuuko oikeeseen, juuri tää vkonloppu ois se kun ei tarttis syntyä, ois kaverin lapsen synttärit ja broidin lapsen synttärit just nyt vkonloppuna joihin pitäs mennä.
Jaahas kaitpa se pitää mennä teevedenkeittoon kun tuossa ystävä juuri tuli lapsensa kanssa ja toi samalla meidän esikoisen kotiin, olivat satutunnilla tänään sopivasti.
Katsotaan nyt miten tää tästä edistyy.
rv 38+5
nyytti kainalossa :)
meille syntyi käynnistelyjen tuloksena poika 21.11. klo 15.01, 4030g ja 50,5cm. viikkoja takana siis 39 ja käynnistelyn syynä lapsivedenmeno (ylhäältä). itse synnytys vei n. 5 tuntia ja ponnisteluvaihe 5 minuuttia. vauva-arkeen totutellaan...
palaan pian, kertomuksineni...
remu ja pikkumies pian vuorokauden..
Kohta hope so tullaan me loppukuun odottajat perässä!
Ja toivottavasti CC on päässy tositoimiin!
Ihanasti taas uusia marrasvauvoja putkahtanu niin paljon maailmaan! :)
Tuntuu vaan että eikö tää oma ikinä halua syntyä... tänään oli neuvola ja siellä oli kaikki oikeestaan ihan ennallaan ja ihan hyvällä mallilla onneksi.
Kyselin vähän että mites kauan tässä nyt menee ennenku pääsee yliaikaiskontrolliin, jos näyttää ettei pikkunen nyt ala sieltä syntymään. Kuulemma ens viikon torstaina mulla on sitten aika sinne, jos ei sitä ennen syntynyt, eli se ois 41+5...
Mutta TODELLAKIN toivon, ettei siihen asti tarvi kärvistellä, vaan että tässä päästäis synnyttämään paljon sitä ennen. Alkaa meinaan NIIN pahasti pitkästyttää odottaminen... meinaa usko todellakin taas horjua, että tässäkö muka saadaan vauva kun mitään ei tapahdu.
On ollu sen verran pitkän tuntuset nää 4 päivää lasketunajan päälle...
G: Kivunlievityksestä täällä taidettiin gallupia laittaa pystyyn. En osaa ekakertalaisena siihen sanoa oikein mitään... mä luotan siihen, että kyllä siellä sitte tilanteen mukaan tulee apuja ja ohjeita kätilöltä. Nyt vaan on sellanen olo, että synnytys ei yhtään ainakaan pelota vaan on valmis ottamaan vastaan mitä tuleman pitää, kunhan sinne vaan pääsis mahdollisimman pian...
Tsemppiä meille kaikille vielä odotteleville marrasmuruille ja koitetaanhan jaksaa!
Piparminttu 40+4
Ja oliko muitakin? Onnea!!
Neuvolassa käyty, kaikki ok. Sf-mitta 34,5cm. Aikaisemmissa raskauksissa on ollut max 33cm. Ja vauva on nyt laskeutunut, pää ei enää liikkunut kuten viimeksi. Seuraava aika viikon kuluttua rv 40+3, tarvitseekohan mennä?
Hitsi kun säikähdin. Olin lepäilemässä sohvalla ja vauva mylläsi minkä kerkesi. Yhtäkkiä kuului jostain alhaalta sisuksistani naps! Ihan selkeä ääni, muttei tuntunut miltään. Ajattelin, että nyt puhkes kalvot ja kun nousen menee lapsivesi. Nousin... no ei tapahtunut mitään! Outoa, kuuluikohan ääni sittenkään musta?
Kun vauva rupee myllämään, sattuu niin hitsisti. Syntyis jo!
Ai niin!! CC:lle tsemppiä!! Ihanaa kun supistukset vihdoin alkoi kunnolla. Olet sen ansainnut!!
äitikki rv 39+3
Olen ajantellut ilokaasua + epiduraalia, katsotaan miten käy?
ykkösellä käytössä oli ilokaasu+parakervikaalipuudute, kakkosella ilokaasu+epiduraali, kolmosella ilokaasu.
ja nyt palaa joulutortut uunissa...kiire
oli meidän 3-v:n kirjoittama =)
Oli hiipinyt salaa koneelle kun me muut oltiin keittiössä.
Onnea Remulle ja toivottavasti myös CC:llä on jo nyytti kainalossa. Ihanaa kun murut pääsevät synnyttämään ja saavat vauvojansa viereen.
Sain juuri tuossa tekstiviestin kaverin mieheltä. Olivat saaneet pikkuisen prinsessan. Kaverin laskettu aika oli 27.11. ja minulla siis 21.11. Naureskeltiin tuossa jokunen aika sitten että kumpi voittaa loppusuoran. Jotenkin jo silloin epäilin, että taidan jäädä kakkoseksi vaikka minulla hieman tuota etumatkaa oli. Näinhän siinä sitten kävikin.
Oli sitä minullakin ihan lupaavan tuntuisia supistuksia eilen. Eilen puolenpäivän aikaan alkoivat menkkamaiset kivut selässä joista taisin eilen mainitakin. Tuossa kolmen jälkeen iltapäivällä alkoivat myös epäsäännöllisen säännölliset supistelut noin 20 minuutin välein. Ikävä kyllä saunan jälkeen tuossa kymmenen maissa illalla ensin loppuivat nuo menkkakivut ja sitten kun menin nukkumaan niin myös supistelut laantuivat. Nukuin itse asiassa viime yönä paremminkin kuin pitkään aikaan. Aika hassua.
No tänään ei ole ollut ilmassa ihmeemmin mitä synnytykseen viittaavaa. Ikävä kyllä kaikki ovat tietysti kyselleet että no onko mitään kun tuli eilen ilmoitettua noista supistuksista. Vauva vain on myllertänyt jo monta tuntia ihan hirvittävän paljon (todella epämiellyttävää). Joten jos se pitää paikkansa että vatsassa pitäisi olla hiljaista muutama päivä ennen synnytystä niin ihan heti tämä kaiffari ei täältä synny.
Neuvolakin oli tänään. Painoa oli tullut 600g/vk. Verenpaine 121/78 ja pissa puhdas. Vauvan syke n. 150 ja möyriskeli myös aika paljon kun sydänääniä kuuloskeltiin. Yritti oikein pakoon laitteen alka ja poukkoili niin että ei täti meinannut saada laitetta pidettyä mahan päällä. Seuraavan ajan sain neuvolaan maanantaiksi. Äitipolille laittoi myös lähetteen ja sanoi, että ottavat sieltä sitten joskus yhteyksiä. Kun kysyin että on tuo yliaikakontrolli 10 pv yli 40 viikon niin sanoi että joo tai sitten vasta kaksi viikkoa yli, hui! Epäili etteivät pidä mitään kiirettä sieltä TAYSista kun ei ole mitään ongelmia tuon kunnon puolella. Ankeaa. Pelottaa vain jos tämä menee ihan hirvittävästi yli että kuinka paljon tuo vauva tuolla kasvaa ja varsinkin kasvattaa tuota pääkoppaansa. Esikoinen oli vain 3240 g ja pää 34 cm (syntyi 39+5) ja hädin tuskin mahtui ulos. Toivottavasti tajuaa tämäkin syntyä kohtapuoliin.
Rinnuli rv 40+1
Jepajee, täällä ollaan taas. Supistelut jatkuivat koko yön ja aamun erittäin sännöllisinä, mutta paikat eivät vain auenneet tarpeeksi. :/ Lähettivät kotiin odottelemaan, koska sairaalassa ei ollut tilaa. Eivät ehdottaneet supistusten tehostamista oksitosiinitipalla tai millään muullakaan.
Olen yrittänyt nukkua tässä vähän väliä, mutta vaikeaa on näiden kipujen takia. Korkea on kynnys enää lähteä turhaa reissua sairaalaan tekemään. Pitänee vain yrittää levätä.
On niin lannistunut olo. Nämä pettymykset kyllä syövät mieltä.
Onnea vauvansa saaneille, toivottavasti saan liittyä joukkoonne pian.
CC 39+4.
taas tuli painettuu pelkkä otsikko..
harmitteluni CC:n puolesta..me jo niin toivottiin että oisit päässyt tositoimiin.
mutta toivottavasti pian..
itsellä ei muutosta olotilassa, kovasti toivoisin supistuksia saapuvaksi..
yötä odottaen jospa sitten alkais jotain tapahtuu..
zadu81
Itellä sit hiipui pienet supistuksen tunteet illalla.
Mulla kun vertaa muihin raskauksiin niin ainoa joka mulla on ollut ylhäällä näin pitkään eikä ole kiinniittynyt on meidän neiti kohta 9-v. Sit kun synnytys alkoi menikin hurjalla vauhdilla et meinas tulla liiankin kiire. Pojat esikoinen ja kuopus ovat olleet kiinnittyneenä hyvissä ajoin ja ovat syntyneet laskettuna päivänä kun vähän avitettiin.
Tyttö oli kuitenkin vauvoista pienikokoisin 3490 g.
Eilen tuli vähän herkuteltua mut nyt aion olla tiukemmalla linjalla koska en kuitenkaan toivo yli 4kg synnyttää kun en oo sitä ennen kokenutkaan. Esikoinen oli 3890 g ja syntyi epiduraalilla, toinen luomuna ja rytinällä, parasrvikaali laitettiin mut ei ehtiny, kolmas ilokaasu/spinaalilla.
Galluppia välillä: Oottekko te ajatellu mitä kivunlievitystä?
Mä yritän ilokaasua ja spinaalia jos kivut ovat samaa luokkaa ja avautumisvaihe on nopea. Viimeks avuduin melkein tunnissa.
Tossa luin marrasmurujen synnytyskokemuksia ja jollekin oli laitettu epiduraali vasta 9 cm jälkeen, ihmettelin kovasti. Yleeensä se laitetaan 4 cm vaiheilla.
Mutta nyt laittaan lapsukaisille aamupalaa.
Tsemppiä uuteen päivään!
vko 40+3