Kotisiivouksesta, kauanko teillä siivotaan ja mitä
Meillä on käynyt uudessakin talossamme alusta saakka siivooja johon olen ollut tyytyväinen. Nyt vaan parina kertana olen huomannut, että hän ei ole paikalla sitä aikaa mistä me maksetaan. Musta aika mistä me maksetaan on kohtuullinen ja jälki hyvää, niin en viitsi valittaakaan. Olisi kuitenkin kiva tietää, mitä teillä muilla siivooja ehtii tehdä ja missä ajassa.
Meillä siivooja käy 1krt/vkossa 3 tuntia ja hän imuroi ja pesee lattiat (201 m2) ja sohvat, pyyhkii pölyt (kalusteita ei ole kovin paljon minimalistisen sisustuksen takia), pesee vessat 2kpl, vaihtaa petivaatteet 4 sänkyyn, pyyhkii käpälän jäljet peililiukuovista, lasikaiteista ja ikkunoistakin (tätä hommaa on aika paljon, kun kaikki ikkunat ovat alas saakka ja peililiukkareitakin on) ja pyyhkii jäljet myös muista kaapin ovista ja seinistä ja silloin tällöin vie matot ulos (matot ovat kaikki paperinarumattoja, joten niitä ei tarvitsekaan aina viedä). Ainut mitä teen itse niin huolehdin keittiön siisteydestä lattioita lukuunottamatta ja poreammeen puhdistuksesta. Ällöttää ajatuskin, että siivooja pyyhkisi keittiötä tai poreammetta jollakin väärällä likaisella rätillä :)
Aikaisemmin meillä oli vajaa 80 m2 ja eräs toinen siivooja siivosi 2h 1krt/vkossa ja hän teki suunnilleen samat paitsi ei joka viikko putsannut peilejä yms ja pesi lattiat joka toinen viikko mutta lisäksi hän silitti viikon paidat (miehen 5kpl + joskus pari mun paitaa lisäksi)
Kommentit (6)
Maksamme neljästä tunnista, en tiedä onko siivooja todellisuudessa niin kauan. Imuroi, pyyhkii lattiat, siivoaa pesutilat, vessat, vaihtaa lakanat, pyyhkii lasipinnat. Aikaisemmin oli 80 neliötä ja aikaa meni kolmisen tuntia, mutta ehti joskus vähän silittää pyykkejäkin.
Olen ollut ihan tyytyväinen työn jälkeen monta siivoojaa nähneenä ja kokeilleena, joten en valita. Hyvää on todella hankala löytää.
Meillä on neliöitä puolet vähemmän (100,5) ja siivooja tekee suurin piirtein samat asiat kolmessa tunnissa. Hän siis pyyhkii pinnat, ravistelee matot, imuroi, pesee lattiat, pesee kylppärin ja kodinhoitohuoneen. Tähän menee siis kolme tuntia ja siivoojamme on todennut, että kolme tuntia on aivan minimi aika tämän kokoisen asunnon siivoamiseen. Teillä siis todella tehokas tyyppi :).
eipä kannata valittaa, vaikka siivooja ei aina ihan tuota 3 tuntia olekaan. Meidän siivooja on sellainen yhdennaisenbutiikki. Aikaisemmin meillä kävi isompi firma (kaksikin eriä) ja niihin olin välillä tyytyväinen ja välillä en. Riippui ihan siitä kuka milloinkin sattui tulla siivoomaan. Yleensä esinaisasemassa olevat siivosivat paremmin kuin tavalliset työntekijät. Tästä keksinkin sitten, että otetaan sellainen siivooja, jonka työ on oikeasti kiinni siitä onko asiakas tyytyväinen vai ei.
Käykö teillä muillakin siivooja joka viikko. Meidän siivooja sanoi, että aikaa menisi enemmän kuin tuo 3 tuntia, jos kävisi vaan joka toinen viikko.
Miksi teillä vaihdetaan joka viikko kaikkien lakanat? eikö siitä tule sulle itsellesi hirveesti pyykkiä? mä vaihdan n. 3 viikon välein, eikä kerkee tulla tunkkaiseksi siinäkään ajassa.
2 viikon tai joskus jopa yhden viikon välein.
Puhatiassa lakanoissa on ihana olla, ei ole veritahroja tai hilsettä.
Pölyallergia tuntuu vähenevän puhtaissa lakanoissa.
Meillä ei mankeloida lakanoita vaan narulta suoraan kaappiin rullalle. Yleensä kierrossa kokoajan vain kahdet lakanat.
Tyynyliina vaihdan ehdotomasti viikon välein.
Pyyhkeet pesen 2 viikon välein, käsipyyhkeet kerran viikossa.
todella nopea jos tuon kaiken ehtii 3 tunnissa yksin! Meillä oli nyt ekaa kertaa siivooja (2kpl). En oikein tiennyt mitä toivon heidän tekevän ja sovittiin että imuroivat ja pesevät lattiat, 3 vessaa/kph, portaikon, lasikaiteet, lisäksi pyyhkivät kaikki tasot, ikkunan ja ovien pielet yms, lakanoita ei vaihdettu eikä mattoja viety tällä kertaa ulos. Aikaa kului kahdelta (hyvä siksi että siirtävät sohvia yms yhdessä) 2,5h, talo vähän isompi kuin teidän. Hyvää jälkeä tuli, ainoa mitä joudun tarkentamaan on eteisen laattojen saumat, ne on pakko pestä harjalla, pelkkä luuttuaminen ei poista kuraa. Ja saunaosasto liitetään siivoukseen vasta kun valmistuu - toivottavasti jouluksi! Keittiöstäkin olivat siivonneet tasot ja rosterikoneista sormenjäljet:)
Mutta tässä vielä opetellaan puolin ja toisin.