Puoliso ärsyttää lähes kokoajan
En tiedä miksi, mutta aivan päivittäin ärsyynnyn puolisoni jostain sanomisesta tai tekemisestä niin paljon että olen alkanut välttelemään hänen seurassaan olemista.
Alunperin rakastuin hänen tunneälykkyyteensä ja vahvaan tunneilmaisuunsa. Nyt lähes päivittäin mietin kuinka olemme yhdessä kun itse keskustelisin mielelläni yhteiskunnallisista asioista maan ja taivaan välillä ja hän ei tunnista sähköpostiin lähetettyä kiristys roskapostia.
Hän on hyvä isä ja osallistuu arjen asioihin, mutta kaipaan laadukkaampia ja syvällisiä keskusteluita. Käyn ystävieni kanssa kyllä paljon syvällisiä keskusteluita, mutta se lähinnä vain korostaa sitä että puolisoni kanssa keskustelujen tasot ovat yhtä kaukana toisistaan kuin itä ja länsi. Joudun jatkuvasti selittämään hänelle asioita kuin lapselle. Hän ei ole kiinnostunut maailmasta ympärillään ja se näkyy kyllä.
Tunnen oloni omahyväiseksi ja itsekkääksi kun pidän toista tyhmempänä, mutta kouluttamattomuus näkyy lähes kaikissa keskusteluissa. Itse olen yliopiston käynyt aikuisiällä ja hän perusduunari, arvoni ovat muuttuneet, haluan edetä niin korkealle työurallani kun voin, matkustella ja tutustua maailmaan ja hän haluaa tehdä tasan samat asiat kuin viime viikollakin.
Muita joiden suhteessa suunnat muuttuneet näin rajusti eri suuntaan? Voiko saada vielä toimimaan?
Kommentit (24)
Totuus on se, ettei sellainen "ok, kyllä sen kanssa nyt elää kämppiksinä" puoliso oikeasti pidemmän päälle ole fiksu valinta. Henkilö, joka tahtoo kehittää itseäänsä haluaa tottakai kumppanikseen henkilön, joka tahtoo kehittää itseäänsä. Tuollainen on nyt ihan normaalia.
Mutta tottakai pitää muistaa, että harvoin kukaan saa täydellistä kumppania vaan saa parhaimmillaan henkilön, joka vastaa 80% kumppaniinsa. Sen lopun 20% voi yrittää sitten saada esimerkiksi kavereista, eli syvällitä keskustelua jne...
Yleisemmin siinä 30v ikävaiheen jälkeen ihmiset alkavat oikeasti miettimään millaisen kumppanin he haluavat ja mitä he haluavat elämältä. Varmaan sen takia tuossa iässä ne suurimmat erot sitten tapahtuvat.
Vierailija kirjoitti:
En mä halua jauhaa jatkuvasti jotain syvällisiä yhteiskunnallisista asioista mutta jos miehen yleissivistys on olemattomalla tasolla ja on sellainen "liika tieto sattuu päähän" niin ei kyllä pysty. Tapailin tuollaisen miehen kanssa vähän aikaa, ei siitä tullut yhtään mitään. Mitään puhuttavaa ei oikein ollut ja tyypin ajattelu oli jäänyt tosi alkeelliselle tasolle. Ei oikein itsereflektiokykyä. Oli myös vähän semmoinen höynäytettävissä oleva kun tietotaso asioista oli niin heikko.
Ymmärrän kyllä sua. Teillä ei koskaan ollut yhteistä "kieltä". Mutta, jos ap:lla ja miehellään on ennen ap:n kouluttautumista ollut puhuttavaa ja ap on pitänyt miestään jopa tunneälykkäänä, niin mihin ne keskusteluaiheet ovat hävinneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä halua jauhaa jatkuvasti jotain syvällisiä yhteiskunnallisista asioista mutta jos miehen yleissivistys on olemattomalla tasolla ja on sellainen "liika tieto sattuu päähän" niin ei kyllä pysty. Tapailin tuollaisen miehen kanssa vähän aikaa, ei siitä tullut yhtään mitään. Mitään puhuttavaa ei oikein ollut ja tyypin ajattelu oli jäänyt tosi alkeelliselle tasolle. Ei oikein itsereflektiokykyä. Oli myös vähän semmoinen höynäytettävissä oleva kun tietotaso asioista oli niin heikko.
Ymmärrän kyllä sua. Teillä ei koskaan ollut yhteistä "kieltä". Mutta, jos ap:lla ja miehellään on ennen ap:n kouluttautumista ollut puhuttavaa ja ap on pitänyt miestään jopa tunneälykkäänä, niin mihin ne keskusteluaiheet ovat hävinneet?
Jos on ollut kova fyysinen vetovoima ja nuorempana yhdessä hauskaa niin kyllähän moni ohittaa ihan täysin sen että aika erilaisia ihmisiä tässä kyllä ollaan. Klassinen "kasvoimme erillemme" kun tulee vähän enemmän ikää ja järkeä päähän ja tuntee itsensä paremmin.