Mitä teet silloin kun ei ole mitään oikeaa tekemistä?
Aihe tuli esiin tällä viikolla työkaverin kanssa. Hän neuloo sukkia ja täyttää sudokuja. Minä taas en ole ikinä osannut alkaa mihinkään tuon suuntaiseen. Jos alkaa tylsistyttää tai en viitsi aloittaa mitään oikeaa tekemistä, puhun maratonpuheluita. Ystävien kanssa, äidin kanssa, muiden sukulaisten kanssa, joskus appiukon kanssa, joka jaksaa jaaritella. Viikonloppuna mies katsoi jotain leffaa ja lapset oli omissa menoissaan. Tuli vähän tylsää. Tartuin puhelimeen ja juttelin ystäväni kanssa. Kun tulin makuuhuoneesta olohuoneen puolelle, mies huokaili, että olen lörpötellyt puhelimessa 1t 20 min. Hupsis, aikaa taisi vierähtää. Toisaalta tapaan häntä muutaman kerran vuodessa, kun eri paikkakunnilla asutaan, ja kyllä niissä tapaamisissa kuluisi enemmän kuin tuon puhelun verran.
Toinen ns. täytejuttu on palstan kommentointi. Saatan helposti olla vauvassa tunnin kommentoimassa eri ketjuihin, siis jos on luppoaikaa.
Kommentit (56)
Joskus on vain ihana laiskotella, lojua sohvalla ja surffailla puhelimella netissä. Aina löytyy kyllä tekemistä, esimerkiksi liikuntaa, siivoamista, lukemista, ruuanlaittoa, leipomista, tv:n katselua, kyläilyä ym. En pidä siitä, että lörpöttelisin puhelimessa tuntikausia, jos ei ole mitään erityistä asiaa. En aina jaksa vastata puhelimeen, vaan kuittaan soiton viesteillä.
Jos ei ole mitään tekemistä, niin en tee mitään. Jos esim. luen, tekemisenä on tällöin lukeminen.
Puhun kännykkään usein. Kaiuttimellekin saatan laittaa ja tyhjennän tiskikoneen tai pyyhin pölyjä puhelun aikana. Tänä iltana pesin keittiön kaappien ovet puhuessani siskopuolen kanssa. Mieheni on kotona yksi mörökölli. Nyt jo nukkuu. Töistä tultuaan kysyi, mitä ruokaa. Vastasin. Hän sanoi aha. Ainoat sanat koko iltana, paitsi äsken sanoi hyvää yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antaa henkisesti köyhän kuvan, jos ei osaa olla yksin.
Niin ehkä suomalaisella, kun ollaan jurottajakansaa. Kun mä asuin ja tein töitä Espanjassa, siellä ei kukaan ole ikinä yksin.
Täysin avuttomia aikuisinakin.
Vierailija kirjoitti:
Parasta on "busy doing nothing".
ANGLISMIT! Oliko ihan pakko sotkea englantia ja suomea!
Vauvailen. Pitäisi vierottaa itsensä ja opiskella vaikka avoimessa tai ihan mitä muuta tahansa kuin tämä.
Jos ei ole tekemistä, niin en välttämättä väkipakolla tee mitään. Ihmisen ei ole pakko keksiä jokaiseen suvantohetkeen täytettä, vaikka nykymaailmassa tämä toki on kauhistus ja aivan tavatontakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bessi ja illuusio. Kyyl siin reidet, pylly, tissit ja pilluki säpäkästi heilahtelloo!
Herranjumala miten huono livenä! :O Nuotin vierestä menee, ääni ei kanna ja siksi tuollaista puhelaulua
Ja siinä vetää Suomen Vuoden artisti Vuoden biisiä 😂
Kesällä ongin, syksyllä poimin marjoja tai sieniä, talvella en mitään ja keväällä istuttelen kukkia. Vuodenajat ovat tärkeitä, kun olen maalta lähtöisin. Onkiminen hoitaa sielua. Jotkut pilkkii talvella, minä en, koska vihaan pakkasta. Kun ei ole mitään tärkeää tekemistä, teen sitä, mikä hoitaa mielen mterveyttä. Ei siinä marjojen keräämisessä se saalis ole tärkeä. Se on vähän kuin lottoa pelaisi mutta ilman panosta.
Katson telkkua. Syön mässyä. Viikolla katson telkkua ilman mässyä eli skarppaan.
Joskus noin kerran vuodessa päätän, että olen ja hengitän, käyn kävelyillä, nautin luonnon väreistä, hidastan elämää. Kestää muutaman päivän. Olen kova harrastamaan ja teen hyväntekeväisyyttä ja vapaaehtoista toimintaa. Esim. partiossa ja ystäväpalvelussa. Yhteen aikaan oltiin tukiperhe huostaanoton riskissä oleville lapsille. Aivan mieletön kokemus, mutta onneksi nyt hiljaisempaa, koska aika vaativaa puuhaa oli sekin.
Mulla on aina vähintään yksi avoimen yliopiston kurssi kesken. Valmistumisesta 15 v.
Mulla ei ole ollut tuota tilannetta kertaakaan teinivuosien jälkeen. On työ, perhe, harrastukset, omakotitalon hommat. Aina on jotain, mitä voi tai pitää tehdä. Joskus olin ihan hölmistynyt kun nelikymppinen tuttu sanoi välillä menevänsä ajelemaan päämäärättömästi jos ei ole tekemistä. En tiennyt, että tuollaisia aikuisia on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ollut tuota tilannetta kertaakaan teinivuosien jälkeen. On työ, perhe, harrastukset, omakotitalon hommat. Aina on jotain, mitä voi tai pitää tehdä. Joskus olin ihan hölmistynyt kun nelikymppinen tuttu sanoi välillä menevänsä ajelemaan päämäärättömästi jos ei ole tekemistä. En tiennyt, että tuollaisia aikuisia on.
On toki. Minun lapsuudenperheessä harrastettiin samaa silloin tällöin. Lähdettiin autoajelulle. Usein ajeltiin ilman mitään erityistä kohdetta. Saatettiin kiertää maaseutukyliä ja katsella, millaista siellä on. Tai lähiöissä. Se oli hupia ilman mitään tavoitetta.
Siivoilen. En tarkoita mitään järjestelmällistä siivousta, vaan sellaista pientä. Katson, että onpa pölyistä, haen rätin ja pyyhin pölyjä. Tai poistan tahroja keittiöstä tai saatan alkaa puhdistaa kattolamppuja. Joskus karistan eteisen matolta heikkoja ulos. Jos tulee jotain tärkeää tekemistä, keskeytän nuo pikkusiivoukset. Ne on oikeastaan ajan vietettä.
Ulkoilen aika paljon. Jos ei ole mitään muuta tekemistä, lähden yleensä ulos koiran kanssa. Joskus myös ilman koiraa esim. puutarhassa kuopsuttelua tai otan vähän taskun pohjalle rahaa ja käväisen huoltoasemalla parin km päässä.
Vierailija kirjoitti:
Siivoilen. En tarkoita mitään järjestelmällistä siivousta, vaan sellaista pientä. Katson, että onpa pölyistä, haen rätin ja pyyhin pölyjä. Tai poistan tahroja keittiöstä tai saatan alkaa puhdistaa kattolamppuja. Joskus karistan eteisen matolta heikkoja ulos. Jos tulee jotain tärkeää tekemistä, keskeytän nuo pikkusiivoukset. Ne on oikeastaan ajan vietettä.
Johan on huvit. Meillä ei kukaan siivoile huvikseen. Hukkaan heitettyä aikaa minusta. Silloin siivotaan kun on pakko ja yritetään elää siivosti, ettei kuljeteta esim. kuraa sisälle. Koirien tassujakin huuhdotaan ulkoilun jälkeen, jos on yhtään kurakeliä. Mä olen keksinyt säännön, että jokainen huuhtaisee kylppäriä suihkun jälkeen, ettei kenenkään tarvitse hinkata jatkuvasti kaakeleita. Suihkepullossa on pesuaineliuosta, jota voi suihkia seiniin ja lattiaan ja sitten vettä perään.
Lukemista, musiikin kuuntelua, pianon soittoa, elokuvia, pelejä... ei tekeminen koskaan lopu vapaa-ajalla.
Wau, toisten elämä kuulostaa niin tapahtumarikkaalta omaani verrattuna, kirpparia, palstailua ja jopa uutisten kuuntelua :D:D