Mitä yhteistä on Turun Ruisrock-festivaalilla, uusimmalla iPhone-mallilla ja pekingiläisellä vessapaperiautomaatilla? Niiden älykamerat voivat viedä valvontayhteiskunnan aivan uusiin ulottuvuuksiin.
Kiinan viranomaiset pidättivät etsintäkuulutetun 50.000 hengen konserttiyleisön keskeltä älykameroiden avulla. Myös Suomen poliisi testaa kaikessa hiljaisuudessa kasvojentunnistukseen kykeneviä valvontakameroita. Samaa tekniikkaa kokeillaan Saksassakin. Kritiikki kasvojentunnistusta kohtaan kasvaa Euroopassa.
Reijo Aarnio, tietosuojavaltuutettu:
Se ei oo varmaan kiva kulkee tuol kadulla ja seuraavana päivänä Supo tai KRP soittaa ovikelloa.
Älykkäät tietokoneet ovat neljäs teollinen vallankumous. Sen myötä voi toteutua huimien teknisten innovaatioiden lisäksi myös jokaisen diktaattorin märkä uni. Tekniikka joka rekisteröi puoluekokouksen kaikki kasvot ja ilmeet. Onko paikalla asiattomia? Tai salaako joku kiellettyjä tunteita, kuten kiukkua, surua tai hermostuneisuutta?
Kiinasta on tulossa myös kasvojentunnistuksen supervalta. Tavoitteena on tallentaa kaikki kiinalaiset kuvatietopankkiin. Kansaa totutetaan tekniikkaan tähän tapaan. Pekingiläisessä vessassa on kasvojentunnistus, joka varmistaa, että kaikki saavat vain normimäärän vessapaperia.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/04/30/hymyile-sinut-on-tunnistettu-k…
Oletko valmis?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ketään kiinalaista kiinnostaa katsella jos käyn kakalla?? Ja jos kiinnostaa niin p....ko minä siitä välitän 🤣🤣🤣
MIT: Robotti-imuri kuvasi naisen vessanpöntöllä, otokset päätyivät Facebookiin
www.is.fi/digitoday/art-2000009296013.html
Kyllähän monet pervot varmasti tuollaiselle materiaalille tumputtaa
Oppihan ainakin ettei kannata mennä imurin kanssa tarpeille 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkääs nyt minulle että mitä pelättävää tavallisella rehellisellä ihmisellä on vaikka joka kadunkulmassa olisi kamera joka kuvaa kaiken mitä ikinä sinä teet???
Lue ensinnäkin tuo artikkeli. Toiseksi, luuletko tosissasi että totalitarismi olisi mahdotonta länsimaissa? Entä jos eräänä päivänä huomaat että sinut luokitellaankin toisinajattelijaksi, valtion viholliseksi?
Samahan voidaan tehdä jo nyt?? Enhän minä sitä nykyäänkään voi päättää mitä joku ajattelee minusta?
Totalitarismi taitaa vaatia tietynlaisen yhteiskunnan toimiakseen eikä sitä välttämättä tarvitse liittää mihinkään kameravalvontaan. Mietitään vaikka stalinin vainoja, ei ollut kameroita mutta silti satoja tuhansia ihmisiä menetti henkensä? Hitler ei tarvinnut kameroita ja silti häneltäkin onnistui kansanmurha??
Oletko katsonut ympärillesi parin viime vuoden aikana? Yhteiskuntamme on jo 'tietynlainen'. Kansanmurhaa ei tarvita, kun ihmisiä voidaan kontrolloida jatkuvalla valvonnalla.
Outoa koska minua ei ole kontrolloinut kukaan. Olen elänyt kuten aina eikä mikään ääni ole käskenyt tekemään mitään outoa. Tai ehkä en ole vain huomannut sitä??? Pitääkin kysyä tuttavilta ovatko huomanneet 🤔🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on jo ohjelmoitu hyväksymään kaiken yksityisyyden menetys "turvallisuuden" ja "terveyden" nimissä.
Niin no jos haluat olla täysin yksityinen ihminen niin ehkä kannattaa pysyä siellä neljän seinän sisällä. Muualla sinä ainakin noudatat yhteiskunnan sääntöjä ja lakeja.
Aa, no sehän oikeuttaakin törkeästi yksityisyydensuojaa ja ihmisoikeuksia rikkovien lakien asettamisen
Mutta hei vaikka oli hetken kivaa niin jätän sinut pyörittelemään foliohattua päässäsi koska ääni päässäni kehottaa minua menemään kohta nukkumaan. HUUUU 🤣👌
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia en poistu kotoani kuin vain äärimmäisen pakon edessä.
Hyvä! Naisen paikka onkin kotona! Eli ollaan tuolla siis ainakin tuo hyvä asia saatu. Vaikkakin sitten sivuvaikutuksena. T. Mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkääs nyt minulle että mitä pelättävää tavallisella rehellisellä ihmisellä on vaikka joka kadunkulmassa olisi kamera joka kuvaa kaiken mitä ikinä sinä teet???
Lue ensinnäkin tuo artikkeli. Toiseksi, luuletko tosissasi että totalitarismi olisi mahdotonta länsimaissa? Entä jos eräänä päivänä huomaat että sinut luokitellaankin toisinajattelijaksi, valtion viholliseksi?
Samahan voidaan tehdä jo nyt?? Enhän minä sitä nykyäänkään voi päättää mitä joku ajattelee minusta?
Totalitarismi taitaa vaatia tietynlaisen yhteiskunnan toimiakseen eikä sitä välttämättä tarvitse liittää mihinkään kameravalvontaan. Mietitään vaikka stalinin vainoja, ei ollut kameroita mutta silti satoja tuhansia ihmisiä menetti henkensä? Hitler ei tarvinnut kameroita ja silti häneltäkin onnistui kansanmurha??
Oletko katsonut ympärillesi parin viime vuoden aikana? Yhteiskuntamme on jo 'tietynlainen'. Kansanmurhaa ei tarvita, kun ihmisiä voidaan kontrolloida jatkuvalla valvonnalla.
Outoa koska minua ei ole kontrolloinut kukaan. Olen elänyt kuten aina eikä mikään ääni ole käskenyt tekemään mitään outoa. Tai ehkä en ole vain huomannut sitä??? Pitääkin kysyä tuttavilta ovatko huomanneet 🤔🤣🤣🤣
Kolme vaihtoehtoa: et ymmärrä mistä puhutaan, ymmärrät, mutta pelkäät niin paljon että kiellät kaiken tai olet osa valvontakoneistoa. Miksi muuten yrittäisit vähätellä aihetta? Mikäs noista osuu?
Katsokaapa huviksenne mitä lapsukaisenne ja nuorukaisenne jo tekevät älypuhelinverkoistollansa. Ei tarvita edes valtiota valvomaan mitään kun kakaratkin jo sitä tekevät esikouluikäisestä lähtien. Ihmiset ovat käveleviä videonauhureita nykyään.
Kameroista tulee jatkuvasti pienempiä ja niitä on helpompi kätkeä, samoin kameradrooneista. Samaan aikaan pienen ihmisen yksityisyyden loukkaukset eivät juuri näy tuomioissa tai virkavallan kiinnostuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"A worldwide foolproof cage", kuten eräs artisti osasi jo parikymmentä vuotta sitten ennustaa kappaleessaan. Missä ikinä oletkin, minne ikinä menetkin, tulevaisuudessa et pysty enää piiloutumaan keneltäkään.
Siis mitä se haittaa jos KADULLA valvontakamera tunnistaa? Luulis et se on ideakin, et saatais rikolliset kiinni.
" and if my thought-dreams could be seen, they would probably but my head in a guillotine"
Will brainwave data from earpods be used for workplace surveillance?
https://blackdotresearch.sg/brainwave-surveillance/