Ihottuma käsissä ja työ, joka pahentaa tilannetta. Kokemuksia?
Teen töitä keittiössä ja olen kärsinyt jo jonkin aikaa ihottumasta käsissä. Välillä tilanne on parempi, välillä huonompi. Juuri nyt tilanne on erityisen paha. Kämmenselät ovat punaisella röpelöllä, kutiavat aivan hemmetisti, ja tarkkaan katsoessa näkee pieniä haavaumia. En ole aiemmin miettinyt sairaslomaa tämän takia, mutta nyt tuntuu että en kestä enää. Joka ikinen kerta kun vedän hanskat käteen, tuntuu että kädet ovat entistä ärtyneemmät kun otan ne pois. Käytän puuvillahanskoja kumihanskojen alla ja yritän pestä ja kuivata kädet hyvin, sekä käyttää hanskoja vain kun on ihan pakko, eli käsitellessä ruokaa ja tiskissä. Silti tilanne vain pahenee. Mitä voin tehdä? Joudunko lopettamaan alan työt kokonaan?
Kommentit (6)
Kokeile yöksi sinkkipastaa, saa apteekista.
Lääkäriin, kuluisi saada lähete ihotaudeille jos noin paha työkykyyn vaikuttava sairaus. Sairauden nimi on käsi-ihottuma.
Mene ihotautilääkärille. Tuossa voi olla kyse ihottumasta, allergiasta tai vaikka psoriaasista.
Jos käsissä on avohaavoja, sekään ei ole hyvä, koska voit pahimmassa tapauksessa saada verenmyrkytyksen.
Mä jouduin vaihtamaan työpaikkaa, kun ei auttanu mikään. Aluskäsineetkin kostuu päivän aikana ja mulla meni kädet niin pahaan kuntoon etteivät kestäneet sitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin vaihtamaan työpaikkaa, kun ei auttanu mikään. Aluskäsineetkin kostuu päivän aikana ja mulla meni kädet niin pahaan kuntoon etteivät kestäneet sitä.
Niin kostuu, ja se kosteus tuntuu juuri olevan ongelman ydin. Työ keittiössä on kuumaa, eli hikoilen paljon ja puuvillahanskat kostuvat varsinkin pidemmillä käyttökerroilla. Vaihdan välillä uudet kuivat kesken päivän, mutta se ei tunnu enää riittävän. Pelkään menettäväni työni, jos saikutan tällaisen asian takia, mutta toisaalta voinko muka jatkaa näin? No en.
Miten alanvaihto sujui sinulla, jos haluat kertoa?
Ap
Lääkäriin ja luulataavasti saat saikkua. Ei kannata antaa mennä liian pahaksi, yleensä noissa tilanne ei men itsestään ohi, vaan vaatii toimenpiteitä (ärsytyksen välttämistä/lääkekuuria tmv.)