Saako rahallista tukea jos muuttaa lasten kanssa pois
Onko mahdollista saada rahallista tukea asumiseen ja viiden lapsen tuomiin kuluihin, jos muuttaa pois aviomiehen (lasten isän) luota? Talo on yhteinen ja siitä on paljon velkaa. Oma palkkani on pieni. Vai onko yhteinen talo jotenkin esteenä tuille? Kuinka ihmeessä erotilanteessa ylipäätään edetään, kun minä sekä lapset vain haluaisimme muuttaa pois omaan rauhaan? Voimmeko noin vain lähteä johonkin vuokralle asumaan ja vain ilmoittaa tästä miehelle? Voiko hän tulla väkisin hakemaan lapsia takaisin? Kyseessä on vuosien henkinen mollaaminen ja kontrollointi miehen taholta sekä epäilevä luonne. Lapset eivät halua tämän luokse jäädä. Talo menisi tietenkin myyntiin mutta siinäkin prosessissa menee oma aikansa.
Kommentit (5)
Sosiaalipäivystyksestä ainakin osaavat neuvoa eteenpäin. En itse tiennyt minne muualle soittaisi, vaikka ei mitään akuuttia ollutkaan.
Mies voi kieltää lasten osoitteen siirron. Tarvitse siihen häneltä luvan, jos muutatte yhteisestä kodista pois. Ja jos osoite siellä vanhassa kodissa, et saa uuteen kotiin esim. Asumistukea. Etkä muitakaan tukia mihin lapset laskettaisiin. Pahimmillaan voi vaikuttaa myös siihen mihin lapsilisät maksetaan, jos mies rupeaa riitelemään.
Mies voi myös vaatia sinua maksamaan osasi yhteisen talon kuluista. Pahimmillaan voi jättää lainat maksamatta, ja jos sinunkin nimesi lainapapereissa, lankeaa maksut sinulle.
Ei ole ihan helppoa vaan lähteä, jos yhteistä omaisuutta ja puoliso heittäytyy hankalaksi.
Siksipä täällä itsekin vielä kituutan enkä ole päässyt muuttamaan omilleni. Vaikka avioerokin on jo selvä ja olemme virallisesti eronneet, miehen toiveesta.
Mene töihin ja maksa itse muuttamisesi niinkuin aikuisen ihmisen kuuluu. Ei ole todellakaan mikään yhteiskunnan eli veronmaksajien velvollisuus kustantaa paskottujen parisuhteiden hajoamisia.
Selvitä Kelasta mihin tukiin olet oikeutettu. Lasten asumisjärjestelyistä voitte sopia keskenänne, tai lastenvalvojan avulla. Jos mies on pyrkii kontrolloimaan tai on väkivaltainen, voit kysyä neuvoja esim. turvakotien neuvontapuhelimista tai sosiaaliviranomaisilta.
Tsemppiä sinulle, pääset kyllä jaloillesi!