Lasten pahoinvoinnin lisääntyminen
Ovatko muut huomanneet, että lasten (noin alakouluikäisten) pahoinvointi tai ainakin sen näkyminen olisi lisääntynyt viime aikoina? Itse olen nähnyt lapsia viime aikoina polttamassa tupakkaa, hengaavan kauppakeskuksissa rähjäisissä vaatteissa ja muuta surullista. Enkä nyt puhu teineistä vaan arviolta 3-6. luokkalaisista.
Asun Helsingissä ja täällä ilmiö on ainakin alkanut näkyä viime ja tänä vuonna. Aiemmin en ole noin nuoria lapsia nähnyt kauppakeskuksissa tai tupakkaa polttamassa. Mitä ohikulkijan pitäisi tehdä, kun huomaa moista?
Kommentit (4)
Itsekin ahdistuneena seurannut tätä :( onkohan vain pk-seudun ongelma vai onko samaa havaittu muualla?
Lasten pahoinvointi lisääntyy samaan aikaan kun somen käyttö lisääntyy.
Yksi iso syy on heikko vanhemmuus. Lapsille ei uskalleta asettaa rajoja ja lapsille annetaan liikaa päätösvaltaa.
Rajat tuovat turvallisuuden tunnetta lapselle. Liika valinnanvapaus hämmentävät ja kuormittavat lasta, pieni lapsi ei ole kykenevä suuriin valintoihin.
Vanhemmat luulevat että tekevät hyvää lapselle , mutta itse asiassa tuhoavat tätä henkisesti.
Auktoriteetti takaisin!!
T. Alan ammattilainen
Kyllä sen huomaa sivusta seuraavanakin.
Tilanne on surullinen. Tässäkö meidän tulevaisuus, valmiiksi lyötyinä? Jos minä näin nuorena aikuisena ahdistun noista varhaismurkku-teinirykelmistä, niin miten raadollisena se näyttäytyy nuorille itselleen?
Eilen kävin eräässä pk-seudun kauppakeskuksessa. Siellä oli etninen sekalainen seurakunta, jossa nuorin oli juurikin ala-asteikäinen ja vanhin teini-iässä. Ensin he rikkoivat lampun, vahingossa kai. Sitten olivat toisten kurkuissaan kiinni, kunnes ohimennessä pyysin heitä lopettamaan. Seuraavaksi juoksivat inva-vessaan mitälie mömmöjä ottamaan, sillä viihtyivät siellä pitkään koko konkkaronkka. Vartijaa ei näkynyt koko episodin aikana. Niin, ja kaikki tapahtui pienten lasten leikkialueen vieressä. Eivät vartijat ilmeisesti koe tarpeelliseksi turvata yleisiä tiloja?