Haluaisin olla uskossa mutta en pysty käymään seurakunnassa
Paha paniikkihäiriö jne. Onko mahdotonta olla uskovainen ilman että käy kuuntelemassa sanaa?
Kommentit (53)
Onneksi jumalanpalveluksia näkee myös netistä!
Huonosti on raamattu luettu. Nasaretin mies oli yksiselitteisesti kaikkea fariseuksien keskitettyyn hallintaansa kaappaamaa uskoa vastaan.
Jeesushan varta vasten julisti olevansa kaikkialla yhtä aikaa.
Minullakin on paniikkihäiriö estänyt käymästä hengellisissä tilaisuuksissa.
Tervetuloa meidän yhteisömme tilaisuuksiin joita on kahdesti viikossa, sunnuntaina ja yleensä torstaina. Tilaisuuksien paikat ja ajat selviävät sivustolta JW. ORG. Sinut otetaan siellä aina lämpimästi vastaan! Itse olen osallistunut noin puolen vuoden ajan ja olen iloinen että otin sen askeleen.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti on raamattu luettu. Nasaretin mies oli yksiselitteisesti kaikkea fariseuksien keskitettyyn hallintaansa kaappaamaa uskoa vastaan.
Ja huonosti on ymmärretty jos luulee Raamatun vastustavan seurakuntayhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja huonosti on ymmärretty jos luulee Raamatun vastustavan seurakuntayhteyttä.
Niin, Raamatussahan paheksutaan sitä, jos joku laiminlyö seurakunnan kokouksen.
”Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan.”
Hepr. 10:25
Tuo musiikki, erityisesti laulaminen kuuluu kyllä oleellisesti kristinuskoon.
”Mitä tämä siis tarkoittaa, veljet? Kun kokoonnutte yhteen, jokaisella on jotakin annettavaa: laulu, opetus tai ilmestys, puhe kielillä tai sen tulkinta. Kaiken on tapahduttava yhteiseksi parhaaksi. ”1. Kor. 14:26
”Veisatkaa yhdessä psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja, soittakaa ja laulakaa täydestä sydämestä Herralle.” Ef. 5:19
”Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne. Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja.” Kol. 3:16
Ilmeisesti Jeesuskin lauloi.
"Laulettuaan kiitosvirren he lähtivät Öljymäelle. Silloin Jeesus sanoi heille: "Tänä yönä te kaikki luovutte minusta, sillä on kirjoitettu: 'Minä lyön paimenen maahan, ja lauman lampaat joutuvat hajalle.'" Matt. 26:3031
Ilmestyskirjan mukaan taivaassakin lauletaan. Esim.
”Minä kuulin taivaasta äänen, joka oli kuin suurten vesien pauhu tai kuin ukkosen jylinä. Ääni, jonka kuulin, oli myös kuin harppujen helinää ja harpunsoittajien laulua.” Ilm. 14:2
Vierailija kirjoitti:
Itsellä vähän sama juttu. Kiertotienä käytän sitä, että käyn niissä Seppo Juntusen Elvistä ja rukousta-illoissa, aina kun tarpeeksi lähelle tulee.
Komppaan tätä täysillä. Itse saan näppylöitä kaikesta hurmahenkisestä vapaiden suuntien sirkusmeiningistä. Juntusen jutuissa on järki ja rakkaus, eikä hän tuputa mitään kenellekään. Varmaan ainoa tyyppi jonka juttuja viitsisin ikinä kuunnella, koska niistä saa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, mutta paniikkihöiriö ei ole syynä. Minä en kestä epävireistä uskontohumppamusiikkia, en kerta kaikkiaan pysty kuuntelemaan esimerkiksi helluntaiseurakuntien musiikkiesityksiä. Sama koskee muutakin ns. vapaata seurakuntatouhua.
Luterilaiset virret taas ovat liian masentavia ja ahdistavia.
Jos olisi seurakunta, jonka ohjelmaan ei kuulu ollenkaan musiikki, se voisi sopia minulle parhaiten.
Ei sinulle ole muuta kuin islamilainen seurakunta, musiikki-instrumentit ovat haram.
Vierailija kirjoitti:
Paras pyytää joku rukoilemaan sinun puolestasi. Noi paniikkihäiriöt on pirusta.
Tietämättömyyden ja uskonnollisen fundamentalismin yhdistelmä on pirusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä, mutta paniikkihöiriö ei ole syynä. Minä en kestä epävireistä uskontohumppamusiikkia, en kerta kaikkiaan pysty kuuntelemaan esimerkiksi helluntaiseurakuntien musiikkiesityksiä. Sama koskee muutakin ns. vapaata seurakuntatouhua.
Luterilaiset virret taas ovat liian masentavia ja ahdistavia.
Jos olisi seurakunta, jonka ohjelmaan ei kuulu ollenkaan musiikki, se voisi sopia minulle parhaiten.
Ei sinulle ole muuta kuin islamilainen seurakunta, musiikki-instrumentit ovat haram.
Totta. Tämän takia Nasima (sd) vastustaa musiikkiluokkia. Hänen poikansa alkavat olla kouluvalintaiässsä, ja jos Nasima on kasvattanut heidät omaan uskoonsa (mikä on hänen omien sanojensa mukaan is lam), niin omat pojat joutuvat jäämään musiikkiluokkien ulkopuolelle. Eli niiden huono-osaisten seuraan, ja sitä Nasima ei tietenkään halua.
Usko on henkilökohtainen asia, ei sun tarvii käydä seurakunnassa ollaksesi uskossa.
Minä en kuulu kirkkoon, en käy jumalanpalveluksissakaan (mutta joo, tuttujen häissä ym. käyn). En kaipaa seurakuntaa enkä mitään fanaattisia tai tekopyhästi myhäileviä tyyppejä. Minusta uskonnot ovat ihmisten keksimiä, muiden ihmisten ohjailemiseksi kehiteltyjä, poliittisia lahkoja.
Silti uskon itsekseni ja rukoilenkin.
Mä en ole uskossa, mutta tajuan sen verran, että uskossa voi olla vallan mainiosti ilman minkäänlaista seurakuntaa. Ehkä netistä löytyisi saarnoja yms.?
Ei sun tarvitse. Voit olla silti uskossa. Esimerkiksi youtubesta löytää hyviä videoita, joiden kommenttikentässä huokuu seurakuntamainen yhteishenki. Sinne vaan katselemaan ja selaamaan, jos haluat jotain hengellistä ihmisten välistä yhteyttä. :)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole uskossa, mutta tajuan sen verran, että uskossa voi olla vallan mainiosti ilman minkäänlaista seurakuntaa. Ehkä netistä löytyisi saarnoja yms.?
Löytyy kyllä! Itsekään en aktiivisesti kuulu mihinkään seurakuntaan.
Uskossa voi olla vaikka asuisi lapin erämaassa, jumala on sielläkin. Seurakunnassa käyminen ( vapis/hellari/babtistit yms vapaat suunnat) auttaa siihen, että oppii tuntemaan raamattua paremmin ja on mahdollista löytää uskovia ystäviä ja kasvaa uskossa.
Vierailija kirjoitti:
Uskossa voi olla vaikka asuisi lapin erämaassa, jumala on sielläkin. Seurakunnassa käyminen ( vapis/hellari/babtistit yms vapaat suunnat) auttaa siihen, että oppii tuntemaan raamattua paremmin ja on mahdollista löytää uskovia ystäviä ja kasvaa uskossa.
Kyllä sitä Raamattua luetaan messussa joka päivä korkeakirkollisissa piireissäkin. ( ortodoksinen, katolinen, anglikaaninen...)
Paras pyytää joku rukoilemaan sinun puolestasi. Noi paniikkihäiriöt on pirusta.