Kolestrolista tietävät, apua!
Kävin mittauttamassa kolestrolit jälleen osana tarkastusta. Suvussa erittäin paljon sydän- ja verisuoniingelmia joten seuraan tarkkaan. Hautaan on päädytty usein alta 50-vuotiaana.
Noh, tuloksena HDL 2,0 ja LDL 2,5. Eli kokonaisuudessaan lähempänä jo sitä vitosen rajaa. Lääkärin mielestä on ihan hyvä, koska HDL osuus suhteellisen iso. Itse olen kuitenkin sattuneesta syystä
vainoharhainen ja mietin pitäisikö jotain jo tehdä?
Olen 33v normaalipainoinen nainen, liikun suhteellisen paljon mutta en katso hirveän tarkasti mitä syön.
Kommentit (8)
Kolesteroli.
Voit alkaa kastomaan mitä syöt. Suosi hyviä rasvoja, kasviksia ja kuituja. Et ole ikuisesti kolmekymppinen ja vaihdevuosissa naisen hormonien suojaava vaikutus sydänterveydelle päättyy, joten huonolla ravinnolla voit aiheuttaa itsellesi ongelmia, varsinkin jos suvussasi on sydän- ja verisuonisairauksia. Jatka liikuntaa ja pidä painosi ja verenpaineesi kurissa.
Tuosta ei voi sanoa paljon mitään, koska tärkein sydäntauteja ennustava arvo eli triglyseridit puuttuu. Niiden olisi hyvä olla alle yhden. HDL on hieno, joten akuuttia hätää ei ole.
Vähennä hiilareita ja paastoa. Mutta valitset varmaan mielummin lääkkeet tai ennen aikaisen haudan.
Vierailija kirjoitti:
Hehe
Ap on käynyt lääkärissä, mutta oletettaa paremman tiedon löytyvän av:lta. No tässäpä tietoa:
1) Paskat arvot, kuolet ihan kohta.
2) En tiedä.
3) Kannattaa kiinnittää huomiota syömiseen. Hiilarit pois ja paljon aitoja rasvoja kuten voita.
4) Ei hätää. Mulla samanlaiset arvot ja olen jo 88 v.
Nou hätä,arvosi ok.Jatka samaa mallia ,mittauttaen vaikka vuoden välein .Yli 5 arvot alkaa viitata kohon-
neeseen arvoon.
Minulla oli viimeksi 9,2 ja kyllä ldl yli 7 ja HDL liian alhainen. Itse en panikoi, kun ei tässä hätää ole, lääkkeitä syön kun muistan. On siis geenimutaatio joka nostaa. Sinulla on siis todella hyvät arvot..
Hehe