Kukat ja viherkasvit.
Olen aikeissa alkaa sisustamaan huoneistoa viihtyisemmäksi ja viherkasvit tuli ensimmäisenä mieleen. Mitkä olisi pitkäikäisiä ja helppohoitoisia?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsastamassa paikallisen kukkakaupan tarjontaa ja ihan ok oli. Oli tosi pieniä kultaköynnöksen alkuja 10e kpl hintaan. Joku vehka päälle 20e samoin kuin palmu. Pitää vähän miettiä ennenkuin hankkii, että mihin rahat riittää.
Kysele pistokkaita kavereilta ja tuttavilta. Minulta saisi vaikka heti mm. anopinhammasta, rahapuun pikkutaimia sekä kiinanruusun ja maatiaispelargonin oksia. Monia kasveja voi kasvattaa siemenistäkin. Asuinpaikkasi puutarhayhdistyksellä saattaa olla myös kasvienvaihtopäiviä näin keväällä tai alkukesällä.
Sinne kuistille tai vaikkei ihan vaikka sopivalle ikkunalle asunnossakin sopisi kesäajaksi vaikka mustasilmäsusannaa laittaa kasvamaan siemenistä.
Mulla oli keittiön ikkunalla viime kesänä... kivasti teki kukkaa sitten loppukesällä. Toki tää kaipaa köynnöstävänä jonkinlaista kehikkoa varsien tueksi...
Itselläni viihtyy kultakäynnös ja viirivehka parhaiten. Molemmat ovat altakasteluruukussa ja saavat vettä, kun nuupahtavat. Lannoitan jos muistan eli en.
Tokmanneissa ja Prismoissakin on viherkasveja myynnissä. Ja anopinkieltä löytyy aika usein.
Tyräkit ja kaktuksetkaan ei kauhean vaikeita ole, jos ei tavoittele kukkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin katsastamassa paikallisen kukkakaupan tarjontaa ja ihan ok oli. Oli tosi pieniä kultaköynnöksen alkuja 10e kpl hintaan. Joku vehka päälle 20e samoin kuin palmu. Pitää vähän miettiä ennenkuin hankkii, että mihin rahat riittää.
Hei, jos sulla on kavereita, joilla on huonekasveja, kysy saatko ottaa pistokkaita.
Nyt kun ihmiset ovat tekemässä näin helmikuun maaliskuun aikana huonekasviensa vuosihuoltoa, mullanvaihtoa jne., siinä yhteydessä ihan hyvin voi vaikka syntyäkin jotain kavereille jaettavaa.
Puutarha-alan yrityksiä on muitakin kuin kukkakauppoja. Onko teillä Kukkatalo lähellä, heillähän on oman tuotannon viherkasveja myynnissä, edullisemmin kuin kukkakaupoissa.
Pistokkaista esim. juoru on helppo ja nopeasti isommaksi kasvava. Juoru sopii myös sisemmälle asuntoon sijoitettavaksi, ei tarvitse olla ikkunan ääressä. Ja siitä on sitten omissa hoteissakin hyvä (ja pitääkin) ottaa pistokkaita ruukkuun kasvamaan.
Ikeassakin on viherkasveja myynnissä. En ole koskaan sieltä ostanut, mutta Ikean viherkasviosastolla olen kyllä katsellut, että ihan hyvinvoivan näköistä olis tarjolla. Edullisia, jos ei aivan valtavan kokoista kasvia ole ostamassa.
Vierailija kirjoitti:
Palmuvehka, anopinkieli, kultaköynnös, traakkipuu, rönsylilja.
Nämä on ainakin meillä pysyneet vuosikausia elossa vähäisellä hoidolla :D
Nämä eivät ole aloittelijalle sopivia.
Vierailija kirjoitti:
Viirivehka, anopinkieli, kultaköynnös ja peikonlehti ovat melko helppoja huonekasveja ja niitä löytää usein kaupoista.
Voi luoja, kultaköynnös ja peikonlehti eivät todellakaan ole. Peikonlehti on todella vaativa kasvi.
Viirivehka voisi olla aloittelijalle sopiva, mulla on nyt kolme viirivehkaa, olen jakanut alkuperäisestä vehkasta pari juuripistokasta mullanvaihdon yhteydessä pienempiin ruukkuihin kasvamaan, suurimmassa ja alkuperäisessä kasvissa on isoimmat lehdet nyt 25cm x 10 cm. On musta kiva ja näyttävä kasvi. Suosittelen, siitä sitten pikkuhiljaa laajentamaan valikoimaa.
Ostin ihan muutama viikko sitten Nukkumaijan ihan kokeeksi. Luoteeseen ovat ikkunat. Seuraavaksi ajattelin hankkia Aasinkorvan ja sitten Anopinkielen ja kultaköynnöksen. Kultaköynnös mulla olikin täällä ja se viihtyi hyvin. Tässä on ollut useamman vuoden rankempi jakso elämässä ja jouduin laittamaan kaikki pois. Nyt näyttäisi valoa tunnelin päässä ja hommasin tuon Nukkumaijan kokeeksi. Ostin sen Prismasta ja ihan hyvältä vaikuttaa, ainakin toistaiseksi. Hinta oli 8.90e. Huonekasvit piristää minua suunnattomasti. Edesmenneellä mummullani oli valtavasti kasveja. Hällä oli myös kylmäkellari, missä talvettaa osaa kasveista ja upeita kiinanruusuja ja kliivioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraa jotain paikallista fb-palstaa tai laita vaikka kysymys oisko jollain lahjoittaa pistokkaita. Ainakin rönsyliljat on kovia lisääntymään, minullakin olisi taas lahjoittaa nippu uusia alkuja. Tietty siinä sitten menee hetki ennen kuin pistokas kasvaa isoksi, mutta sillä tavoin saa halvalla. Myös Tokmanni ja marketit myy viherkasveja.
Ei siinä niin kauan mene. Otin pistokkaita omasta kultaköynnöksestäni kaksi vuotta sitten ja uuden kasvin köynnökset ovat nyt parimetrisiä. Varmasti saat pistokkaita kysymällä tuttavilta, itse ainakin antaisin.
Lidlissä on yleensä tähän aikaan vuodesta edullisia kasveja. Muistaakseni rönsylilja ja kultaköynnös ovat sieltä ja muutamalla eurolla ostettuja. Yleensäkin ostan viherkasveja marketista. Kukkakaupat ovat kalliita ja puutarhamyymälöitä ei ole lähistöllä.
Minulla on ollut anopinkieliä useampi kappale vuosien ajan. Viime syksynä ja tämän talven aikana ne kaikki ovat menneet tosi huonoon kuntoon. Vaihdoin mullat pari päivää sitten ja nyt odotan elpyvätkö kasvit, vai pitääkö laittaa kaikki biojätteeseen. Surettaa, koska olen joskus saanut niistä osan jopa kukkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Lidlissä on yleensä tähän aikaan vuodesta edullisia kasveja. Muistaakseni rönsylilja ja kultaköynnös ovat sieltä ja muutamalla eurolla ostettuja. Yleensäkin ostan viherkasveja marketista. Kukkakaupat ovat kalliita ja puutarhamyymälöitä ei ole lähistöllä.
Lidlissä on huomisesta alkaen viherkasveja hintaan 2,99 euroa. Muratti näkyy mainoksessa, se on aika vaikea. Olisiko toinen kilpipiilea, senkin tapoin kai liikakastelulla. Täytyy mennä katselemaan mitä siellä on.
Miten on, kaipaako kultaköynnös lannoitetta ja onko hyödyllistä hommata semmoisia lannoitepuikkoja verrattuna nestemäiseen? Aina mennyt jotain pieleen näitten kanssa ja haluisin seuraavaksi onnistua. Onko herkkä liikakastelulle?
Puutarhuri kirjoitti:
Pullojukka, anopinkieli, kultaköynnös ja traakkipuut helppoja. Jos haluat viherkasvin jossa kukkia, flamingonkukka on hyvä. Kun kukinta on ohi, jää helppohoitoiseksi viherkasviksi ja voi kukkia uudelleen jos oikein valoisa paikka. Amppeliin sisälle voin suositella kääpiökissusta, kasvaa ihanan isoksi kesän aikana, ei kuitenkaan kuumalle eteläikkunalle. Korallikaktus on myös kestävä amppelikasvi.
Flamingonkukkahan usein kukkii koko ajan, ei tarvitse edes olla mikään erityisen valoisa paikka. Kukat ovat niin pitkäikäisiä, että uusia on aina jo tulossa siinä vaiheessa kun entiset kuihtuvat. Ostin omani kukkivana kuusi vuotta sitten, ja se on siitä asti kukkinut taukoamatta. Todella helppo ja kaunis kasvi, suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut anopinkieliä useampi kappale vuosien ajan. Viime syksynä ja tämän talven aikana ne kaikki ovat menneet tosi huonoon kuntoon. Vaihdoin mullat pari päivää sitten ja nyt odotan elpyvätkö kasvit, vai pitääkö laittaa kaikki biojätteeseen. Surettaa, koska olen joskus saanut niistä osan jopa kukkimaan.
Mikäs ne tappoi?
Yleensä nuo ovat helppoja.
Alapeukku flamingokukan helppoudelle.
Kukkii mulla vaan ne kukat jotka ostettaessa, uusia ei tuu. Lisäksi lehdet menevät ruskeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Alapeukku flamingokukan helppoudelle.
Kukkii mulla vaan ne kukat jotka ostettaessa, uusia ei tuu. Lisäksi lehdet menevät ruskeiksi.
Kastelet todennäköisesti liikaa. Flamingonkukkaa pitää kastella etenkin talvisin todella vähän. Monissa muissakin kasveissa tuo lehtien ruskeiksi meneminen kertoo liiasta kastelusta.
Seuraa jotain paikallista fb-palstaa tai laita vaikka kysymys oisko jollain lahjoittaa pistokkaita. Ainakin rönsyliljat on kovia lisääntymään, minullakin olisi taas lahjoittaa nippu uusia alkuja. Tietty siinä sitten menee hetki ennen kuin pistokas kasvaa isoksi, mutta sillä tavoin saa halvalla. Myös Tokmanni ja marketit myy viherkasveja.