Ottavatko opiskelijat nykyään opintolainan?
Kommentit (10)
vasemmistolaiset ainakin ottaa. eihän sitä tarvitse maksaa takaisin. ulosotto ei saa mitään irti sossun maksamasta vuokrakämpästä, jossa ainoa rahanarvoinen on tyhjät siideritlkit.
Sen verran kannattaa nostaa, että saa maksimi opintolainahyvityksen.
Vierailija kirjoitti:
Summa taitaa useimmiten olla 650€ kuukaudessa. En kyllä kellekään suosittele lainaa tällä korkotasolla.
Höpsis. Kyllä kannattaa nostaa ja sijoittaa. Hyvitys on edelleen paljon suurempi kuin korot siltä ajalta, puhumattakaan sijoitusten tuotoista.
Moni kuulemma ottaa opintolainan hyvityksen vuoksi. Omana opiskeluaikana teknillisessä yliopistossa juuri kukaan ei ottanut. Eipä olisi hyvityksen puolesta ollut järkeäkään kun harva yksittäinen teekkari valmistui viidessä vuodessa.
Tottakai. Kela maksaa 40 % hyvityksen + 2500 € takaisin kun valmistuu ajallaan. Kyllä mulle ainakin ilmainen raha kelpaa. Sijoitin sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Summa taitaa useimmiten olla 650€ kuukaudessa. En kyllä kellekään suosittele lainaa tällä korkotasolla.
Höpsis. Kyllä kannattaa nostaa ja sijoittaa. Hyvitys on edelleen paljon suurempi kuin korot siltä ajalta, puhumattakaan sijoitusten tuotoista.
Toisella asteella ei saa hyvitystä.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai. Kela maksaa 40 % hyvityksen + 2500 € takaisin kun valmistuu ajallaan. Kyllä mulle ainakin ilmainen raha kelpaa. Sijoitin sen.
Höpsis.
Opintolainahyvitys on 40 % siitä opintolainan määrästä, joka ylittää 2 500 euroa. Sinun tulee siis nostaa opintolainaa yli 2 500 euroa, jotta voit saada hyvityksen.
Minä otin. Kun en jaksanut kituuttaa kuin yhden päivän viikossa töissä ja olin tottunut liian hyvään elintasoon ennen opiskeluja:D