Voiko aikuisena alkaa harrastaa pianonsoittoa?
Jos ei ole koskaan ennen soittanut oikeasti, nuotit sujuu mutta siinä kaikki?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä13128 kirjoitti:
Kyllä voi. Olen työskennellyt kansalaisopistossa pianonsoiton opettajana useamman vuoden ajan ja minulla on ollut paljon aikuisia opiskelijoita. Osalla on jonkin verran soittotaustaa kun tunnit aloittavat ja osalla ei yhtään, eli ihan nollasta on lähdetty. Parhaiten "menestyvät" ne, jotka jaksavat kotonakin harjoitella säännöllisesti, vaikka toisaalta en mitään suorituspaineita ole halunnut opiskelijoilleni asettaa. Tärkeintä, että tunneilla on mukavaa ja opetus hyvää.
Voiko oppia soittamaan, jos ei ole musikaalinen eli ei osaa yhtään laulaa eikä kuule mitään virheitä toisten laulussa tai soitannassa? Ehkä kuulostaa oudolta kysymykseltä, mutta tosissani kysyn.
-ei ap
Jos sinulla ei ole yhtään nuotti- tai rytmikorvaa niin aika vaikeaa se varmasti olisi. Mutta harrastusten pointtihan on se että haastaa itseään ja että on mukavaa. Niin siitä vain kokeilemaan!
Kukaan ei kiellä. Toivottavasti sulla on kuitenkin nuottikorvaa. Jos ei niin toivottavasti ei ole lähinaapureita.
Minä aloitin sellon soittamisen pari vuotta sitten! (40v) Osaankin jo jotain. En ehkä edisty yhtä nopeasti kuin nuoremmat mutta aivan hyvin kuitenkin. Suosittelen lämpimästi. Etsit vain opettajan, asun isossa kaupungissa ja ihan Googlen avulla löytyi minulle. Paikallisen musiikkiopiston ilmoitustaulu varmaankin on kurkkaamisen arvoinen.