Lapseni on kielipainotteisella luokalla, jotta opetuksessa olisi haastetta, eikä hän häiriköisi opetusta
Lahjakas lapseni turhautuu, jos opetus on liian helppoa ja alkaa häiritä luokkaa. Siksi on parempi, että opetus on kyllin vaativaa ja motivoivaa, niin tarmon voi suunnata opiskeluun.
Kommentit (20)
Meidä Mehmet ei jaksa isyua aina paljo samasa tuolissa.
Lapsellani on Adhd ja hän kyllästyy, jossei saa kyllin vaativia tehtiä ja häiriköi sitten muita.
Entisaikaan koivuniemen herra varmisti sen, että häiriköintihalut pysyivät minimissä.
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan koivuniemen herra varmisti sen, että häiriköintihalut pysyivät minimissä.
Nykyisin mainitun herran vierailut on kielletty. Olisiko jo vuodesta 1984.
Vierailija kirjoitti:
Meidä Mehmet ei jaksa isyua aina paljo samasa tuolissa.
Minu Abdullah tulla iso roadman.
Eli siis lapsesi saa häiriköidä, jos opetus ei häntä miellytä? Tiesitkö, että on monenlaisia oppijoita ja erilaiset opetusmetodit auttavat heitä eri tavalla. Ei kaikkea voi räätälöidä juuri yhden lapsen tarpeisiin. Lasten on hyvä oppia käsittelemään myös tylsyyttä ja olla oman mukavuusalueensa ulkopuolella. Toisin sanoen lapsesi tarvitsee harjoittelua siihen, ettei häiriköi, vaikka tunnin kulku ei häntä miellyttäisikään. Hänen on opittava empatiaa ja ymmärrystä siitä, että myös muiden oppiminen on tärkeää, ei vain hänen.
On järkyttävää, miten nykyään vanhemmat antavat lastensa käyttäytyä miten tahansa minkä tekosyyn varjolla tahansa. Adhd-lapsille tärkeää on rutiinit, säännöt ja oikea lääkitys. Sen sijaan opetusta ei tarvitse muokata heidän tarpeisiinsa sen enempää kuin kenenkään muunkaan tarpeisiin vaan heidän on opittava yhteiskunnan säännöt samalla tavalla kuin muidenkin. Maailma ei pyöri heidän ympärillään. Joskus tunnit ovat mielenkiintoisia, joskus eivät ja silti pitää antaa muille opiskelurauha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan koivuniemen herra varmisti sen, että häiriköintihalut pysyivät minimissä.
Nykyisin mainitun herran vierailut on kielletty. Olisiko jo vuodesta 1984.
Silloin maahan alkoi valumaan somaleja. Taisi herra pelästyä niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan koivuniemen herra varmisti sen, että häiriköintihalut pysyivät minimissä.
Nykyisin mainitun herran vierailut on kielletty. Olisiko jo vuodesta 1984.
Ja siitä sitten maksetaan kallista hintaa. Erityisopetus ei ole halpaa lystiä.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis lapsesi saa häiriköidä, jos opetus ei häntä miellytä? Tiesitkö, että on monenlaisia oppijoita ja erilaiset opetusmetodit auttavat heitä eri tavalla. Ei kaikkea voi räätälöidä juuri yhden lapsen tarpeisiin. Lasten on hyvä oppia käsittelemään myös tylsyyttä ja olla oman mukavuusalueensa ulkopuolella. Toisin sanoen lapsesi tarvitsee harjoittelua siihen, ettei häiriköi, vaikka tunnin kulku ei häntä miellyttäisikään. Hänen on opittava empatiaa ja ymmärrystä siitä, että myös muiden oppiminen on tärkeää, ei vain hänen.
On järkyttävää, miten nykyään vanhemmat antavat lastensa käyttäytyä miten tahansa minkä tekosyyn varjolla tahansa. Adhd-lapsille tärkeää on rutiinit, säännöt ja oikea lääkitys. Sen sijaan opetusta ei tarvitse muokata heidän tarpeisiinsa sen enempää kuin kenenkään muunkaan tarpeisiin vaan heidän on opittava yhteiskunnan säännöt samalla tavalla kuin muidenkin. Maailma ei pyöri heidän ympärillään. Joskus tunnit ovat mielenkiintoisia, joskus eivät ja silti pitää antaa muille opiskelurauha.
Lahjakkaana adhd-naisena voin sanoa, että ei se vaan toimi noin. Vaikka miten yrittää muistaa olla hiljaa, vastasin aina supattavalle kaverilleni. Käytännössä meidät laitettiin tiettyjen opettajien toimesta istumaan erillämme sen takia. No se toimi häiriköintiin, mutta sitten vain piirtelin vihkoon enkä keskittynyt tuntiin kuten opettaja halusi. Etenkin yhden opettajan opetustyyli oli niin laahaava ja samaan aikaan sekava, että meinasin nukahtaa, jos en saanut jotain tekemistä.
Onneksi jotkut opettajat huomasivat, että heidän hidas opetustyyli ei sovi minulle. Tarvitsen tehtäviä, faktoja, keskustelua, jotain. Niinpä minut laitettiin tarkistamaan muiden oppilaiden kokeita (osasin matematiikkaa ja englantia sen verran hyvin, että nuo opettajat luottivat minuun). :D
Aloitin keskustelun, sillä erikoisluokat halutaan lakkauttaa helsingissä, ja vähän kuin keskustelun avauksena, että onko se nyt niin hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis lapsesi saa häiriköidä, jos opetus ei häntä miellytä? Tiesitkö, että on monenlaisia oppijoita ja erilaiset opetusmetodit auttavat heitä eri tavalla. Ei kaikkea voi räätälöidä juuri yhden lapsen tarpeisiin. Lasten on hyvä oppia käsittelemään myös tylsyyttä ja olla oman mukavuusalueensa ulkopuolella. Toisin sanoen lapsesi tarvitsee harjoittelua siihen, ettei häiriköi, vaikka tunnin kulku ei häntä miellyttäisikään. Hänen on opittava empatiaa ja ymmärrystä siitä, että myös muiden oppiminen on tärkeää, ei vain hänen.
On järkyttävää, miten nykyään vanhemmat antavat lastensa käyttäytyä miten tahansa minkä tekosyyn varjolla tahansa. Adhd-lapsille tärkeää on rutiinit, säännöt ja oikea lääkitys. Sen sijaan opetusta ei tarvitse muokata heidän tarpeisiinsa sen enempää kuin kenenkään muunkaan tarpeisiin vaan heidän on opittava yhteiskunnan säännöt samalla tavalla kuin muidenkin. Maailma ei pyöri heidän ympärillään. Joskus tunnit ovat mielenkiintoisia, joskus eivät ja silti pitää antaa muille opiskelurauha.
Lahjakkaana adhd-naisena voin sanoa, että ei se vaan toimi noin. Vaikka miten yrittää muistaa olla hiljaa, vastasin aina supattavalle kaverilleni. Käytännössä meidät laitettiin tiettyjen opettajien toimesta istumaan erillämme sen takia. No se toimi häiriköintiin, mutta sitten vain piirtelin vihkoon enkä keskittynyt tuntiin kuten opettaja halusi. Etenkin yhden opettajan opetustyyli oli niin laahaava ja samaan aikaan sekava, että meinasin nukahtaa, jos en saanut jotain tekemistä.
Onneksi jotkut opettajat huomasivat, että heidän hidas opetustyyli ei sovi minulle. Tarvitsen tehtäviä, faktoja, keskustelua, jotain. Niinpä minut laitettiin tarkistamaan muiden oppilaiden kokeita (osasin matematiikkaa ja englantia sen verran hyvin, että nuo opettajat luottivat minuun). :D
Lahjakkaana ADD-naisena pakko todeta, että kyllä, kaikkien opetustyyli ei todellakaan sopinut minulle. Vajosin omaan maailmaan useimmilla tunneilla ja opettelin asiat itse kotona. Mutta mieleenkään ei tullut, että voisin vesittää muiden opiskelua häiriköimällä, jos opettajan opetustyyli ei minulle sovi. Opettajat vaihtelivat opetustyyliään jo tuolloin, nykyään varmaan enemmänkin, joten itsekkyyteen ei ole tarvetta. Joillakin tunneilla on vauhtia ja tekemistä, toisilla sitten taas hitaampaa menoa, jotta ne heikommatkin oppilaat pysyvät mukana. Silti kenelläkään ei ole oikeus häiriköidä minkään diagnoosin varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin keskustelun, sillä erikoisluokat halutaan lakkauttaa helsingissä, ja vähän kuin keskustelun avauksena, että onko se nyt niin hyvä asia.
Lähetä kaupunginjohdolle viestiä ja kerro lapsesi tilanteesta. Varmasti on paljon muitakin samanlaisia tapauksia. Ystäväni ylivilkas lapsi myös pääsi painotusluokalle yläasteelle, ja nyt ensimmäistä kertaa elämässään nauttii koulunkäynnistä. Ja saa onnistumisen tunteita, eikä pelkkää kritiikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis lapsesi saa häiriköidä, jos opetus ei häntä miellytä? Tiesitkö, että on monenlaisia oppijoita ja erilaiset opetusmetodit auttavat heitä eri tavalla. Ei kaikkea voi räätälöidä juuri yhden lapsen tarpeisiin. Lasten on hyvä oppia käsittelemään myös tylsyyttä ja olla oman mukavuusalueensa ulkopuolella. Toisin sanoen lapsesi tarvitsee harjoittelua siihen, ettei häiriköi, vaikka tunnin kulku ei häntä miellyttäisikään. Hänen on opittava empatiaa ja ymmärrystä siitä, että myös muiden oppiminen on tärkeää, ei vain hänen.
On järkyttävää, miten nykyään vanhemmat antavat lastensa käyttäytyä miten tahansa minkä tekosyyn varjolla tahansa. Adhd-lapsille tärkeää on rutiinit, säännöt ja oikea lääkitys. Sen sijaan opetusta ei tarvitse muokata heidän tarpeisiinsa sen enempää kuin kenenkään muunkaan tarpeisiin vaan heidän on opittava yhteiskunnan säännöt samalla tavalla kuin muidenkin. Maailma ei pyöri heidän ympärillään. Joskus tunnit ovat mielenkiintoisia, joskus eivät ja silti pitää antaa muille opiskelurauha.
Lahjakkaana adhd-naisena voin sanoa, että ei se vaan toimi noin. Vaikka miten yrittää muistaa olla hiljaa, vastasin aina supattavalle kaverilleni. Käytännössä meidät laitettiin tiettyjen opettajien toimesta istumaan erillämme sen takia. No se toimi häiriköintiin, mutta sitten vain piirtelin vihkoon enkä keskittynyt tuntiin kuten opettaja halusi. Etenkin yhden opettajan opetustyyli oli niin laahaava ja samaan aikaan sekava, että meinasin nukahtaa, jos en saanut jotain tekemistä.
Onneksi jotkut opettajat huomasivat, että heidän hidas opetustyyli ei sovi minulle. Tarvitsen tehtäviä, faktoja, keskustelua, jotain. Niinpä minut laitettiin tarkistamaan muiden oppilaiden kokeita (osasin matematiikkaa ja englantia sen verran hyvin, että nuo opettajat luottivat minuun). :D
Lahjakkaana ADD-naisena pakko todeta, että kyllä, kaikkien opetustyyli ei todellakaan sopinut minulle. Vajosin omaan maailmaan useimmilla tunneilla ja opettelin asiat itse kotona. Mutta mieleenkään ei tullut, että voisin vesittää muiden opiskelua häiriköimällä, jos opettajan opetustyyli ei minulle sovi. Opettajat vaihtelivat opetustyyliään jo tuolloin, nykyään varmaan enemmänkin, joten itsekkyyteen ei ole tarvetta. Joillakin tunneilla on vauhtia ja tekemistä, toisilla sitten taas hitaampaa menoa, jotta ne heikommatkin oppilaat pysyvät mukana. Silti kenelläkään ei ole oikeus häiriköidä minkään diagnoosin varjolla.
Hyvä ihminen, ihmisille ei anneta diagnoosia, jos he eivät jollain tapaa vaikuta poikkeavilta. Usein sen poikkeavuuden huomaa koulumaailmassa. Ylivilkkaus on ihan oikea juttu, eikä voida olettaa lapsen osaavan hankkiutua siitä eroon koska "ei ole oikeus häiriköidä". Opettaja huomioi ne, joilla on oppimisvaikeuksia, niin ihan yhtä lailla pitää huomioida nopeat oppijat. Antaa vaikka vaikeampia lisätehtäviä tai jotain. Ethän sinä menisi sanomaan oppimisvaikeuksista kärsivällekään, että hänellä ei ole oikeus hidastaa muiden oppimista?
Kun lapseni siirtyi painotusopetukseen, moninkertaistui luokan levottomuustaso aiempaan verrattuna. Itse asiassa kyseinen painotusluokka oli opettajien mukaan erittäin vaikea hallita.
Rajattomia lapsia, joilla korostetun hyvä itsetunto. Voin kuvitella, että vanhemmat olivat aivan oma lukunsa.
Sekin on törkeää häiriköintiä kun jollain on Tourette? Hänelläkään ei ole oikeutta käyttäytyä niin, koska kyllähän se neurologinen vaiva menee ohi hyvällä kotikasvatuksella ja kielloilla?
Vierailija kirjoitti:
Sekin on törkeää häiriköintiä kun jollain on Tourette? Hänelläkään ei ole oikeutta käyttäytyä niin, koska kyllähän se neurologinen vaiva menee ohi hyvällä kotikasvatuksella ja kielloilla?
Nykyään varmaan puolella lapsista on olevinaan joku neurovaiva joka muka estää heitä käyttäytymästä kunnolla.
Lapsesi voi pyytää lisätehtäviä ja niitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Ja teit tästä aloituksen, koska?
Koska aloittaja tylsistyi, hän päätti alkaa häiriköidä muita.
Lapsen voi myös kasvattaa niin, ettei hän ala häiriköidä, vaikka välillä joku asia turhauttaisikin.