Palstalääkärit: Mikä mun unessa on vikana?
Nukun arkisin 8-tuntia, viikonloppuisin 10, mutta olen silti väsynyt. Herään usein aamulla niin, että tuntuu kuin en olisi nukkunut ollenkaan, tai nukkunut koiran unta. Aktiivisuusranneke myös raportoi, että uneni ei ole palauttavaa, vaikka nukunkin riittävästi. Uniapnea on testattu pari vuotta sitten toisesta syystä, eikä siihen löytynyt viitteitä.
Eli mikä mulla on? Kuinka saisin unesta palauttavaa?
Kommentit (40)
Minä nukuin viimevuoden ihan mielettömiä määriä, 10-13h yössä. Mietin että onko rauta-arvot ihan missä sattuu, mutta verikokeesta kävikin ilmi että d-vitamiini oli liian matalalla, muut arvot ok.
Vierailija kirjoitti:
Minä nukuin viimevuoden ihan mielettömiä määriä, 10-13h yössä. Mietin että onko rauta-arvot ihan missä sattuu, mutta verikokeesta kävikin ilmi että d-vitamiini oli liian matalalla, muut arvot ok.
Aika yllättävää! Kiitos kun kommentoit! En ota mitään d-vitamiinia purkista, enkä kyllä varmasti saa ravinnostakaan saati auringosta tarpeeksi sitä. Helpottiko olosi, kun arvoja alettiin korjaamaan, ja kauanko siinä kesti että tuloksia alkoi näkyä? Ja mitkä oli hoito-ohjeet? Mietin, että voisin testata tuota kyllä heti, eli alkaisin syömään d-vitamiinia ja katson tekeekö se mitään pitkällä välillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika yllättävää! Kiitos kun kommentoit! En ota mitään d-vitamiinia purkista, enkä kyllä varmasti saa ravinnostakaan saati auringosta tarpeeksi sitä. Helpottiko olosi, kun arvoja alettiin korjaamaan, ja kauanko siinä kesti että tuloksia alkoi näkyä? Ja mitkä oli hoito-ohjeet? Mietin, että voisin testata tuota kyllä heti, eli alkaisin syömään d-vitamiinia ja katson tekeekö se mitään pitkällä välillä.
Ap
Olen ottanut purkista vahvaa d-vitamiinia (lääkäri suositteli, että saan arvot mahd nopeasti nostettua) nyt useamman kuukauden. Nyt alkaa hieman tuntua siltä, että energiaakin on ja unenmäärä on vähän alkanut palautumaan normaalimmaksi. Vielä tulee heittoja, mutta en ole nukkunut noin hurjia määriä enää joka yö.
Jossain vaiheessa tätä vuotta nähtävästi on uudet verikokeet, missä nähdään että onko arvot nousseet miten hyvin. Ylipäätään täällä Suomessa d-vitamiinin saanti on tärkeää, etenkin talvikuukausina kun aurinkoa ei pahemmin näy ja tämä tuli koettua nyt kantapään kautta myös.
Sinulta uupuu jokin unen vaiheista. Vastausta ongelmaasi et täältä saa, varaa aika lääkäriltä.
Onko stressiä? Stressi voi vaikuttaa unen laatuun. Kannattaa myös tutkituttaa uniapnea ja levottomat jalat uudestaan.
Keinoja unen parantamiseksi:
- Päivän rytmit, erityisesti ruokailut, säännöllisiksi. Vältä syömistä myöhään.
- Ei kofeiinia enää klo 14 jälkeen. Siirry illalla yrttiteehen. mm. kamomillateen sanotaan rauhoittavan.
- Älä käytä alkoholia.
- Liikunta parantaa unen laatua. Vältä kuitenkin raskasta liikuntaa myöhään.
- Unihygienia kuntoon: Iltapala n. 2 h ennen nukkumaanmenoa, nukkumaan säännöllisesti samaan aikaan, ei surffailua tms. ruutuaikaa tuntiin ennen nukkumaan menoa. Pidä makuuhuoneen lämpötila vähän viileämpänä. Nuku sukat jalassa (lämpimät jalat viilentää aivoja ja keskivartaloa, joka taas helpottaa nukkumista). Käytä tarvittaessa korvatulppia yöllä. Ota tarvittaessa melatoniinia, se voi auttaa syventämään unta.
Olen kroonisesti huonouninen, mutta ylläolevat keinot ovat auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOlen ottanut purkista vahvaa d-vitamiinia (lääkäri suositteli, että saan arvot mahd nopeasti nostettua) nyt useamman kuukauden. Nyt alkaa hieman tuntua siltä, että energiaakin on ja unenmäärä on vähän alkanut palautumaan normaalimmaksi. Vielä tulee heittoja, mutta en ole nukkunut noin hurjia määriä enää joka yö.
Jossain vaiheessa tätä vuotta nähtävästi on uudet verikokeet, missä nähdään että onko arvot nousseet miten hyvin. Ylipäätään täällä Suomessa d-vitamiinin saanti on tärkeää, etenkin talvikuukausina kun aurinkoa ei pahemmin näy ja tämä tuli koettua nyt kantapään kautta myös.
Oho. Kokeilen itse marketin tavanomaisilla d-vitamiineilla nyt useamman kuukauden, ja katsotaan vaikuttaako. Vahvempaa en nyt uskalla, kun ei ole lääkärin tutkimusta taustalla. On kyllä todella yllättävää, että nuin hurja vaikutus on pelkällä d-vitamiinilla! Tsemppiä myös sulle, toivottavasti sullakin uni palaa lopulta normaaliksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sinulta uupuu jokin unen vaiheista. Vastausta ongelmaasi et täältä saa, varaa aika lääkäriltä.
Luultavasti en saa vastausta täältä, mutta hyviä vinkkejä kuitenkin. Lääkäriin on tympeä mennä, kun jo palstalla saa vähättelyä, niin sitä on tarjolla myös lääkkärissä. Sain sitä osakseni jo uniapneakokeiden aikaan. Jos olisi varaa, maksaisin itseni yksityiselle, mutta en usko, että ottavat tutkimuksiin kun tilanteeni ei ole niin paha, eikä "kunnon oireita" ole.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko stressiä? Stressi voi vaikuttaa unen laatuun. Kannattaa myös tutkituttaa uniapnea ja levottomat jalat uudestaan.
Keinoja unen parantamiseksi:
- Päivän rytmit, erityisesti ruokailut, säännöllisiksi. Vältä syömistä myöhään.
- Ei kofeiinia enää klo 14 jälkeen. Siirry illalla yrttiteehen. mm. kamomillateen sanotaan rauhoittavan.
- Älä käytä alkoholia.
- Liikunta parantaa unen laatua. Vältä kuitenkin raskasta liikuntaa myöhään.
- Unihygienia kuntoon: Iltapala n. 2 h ennen nukkumaanmenoa, nukkumaan säännöllisesti samaan aikaan, ei surffailua tms. ruutuaikaa tuntiin ennen nukkumaan menoa. Pidä makuuhuoneen lämpötila vähän viileämpänä. Nuku sukat jalassa (lämpimät jalat viilentää aivoja ja keskivartaloa, joka taas helpottaa nukkumista). Käytä tarvittaessa korvatulppia yöllä. Ota tarvittaessa melatoniinia, se voi auttaa syventämään unta.Olen kroonisesti huonouninen, mutta ylläolevat keinot ovat auttaneet.
Kiitos vinkeistä! Olen osaa listasta jo säännöllisen-epäsäännöllisesti noudattanut, ja olen huomannut niillä pieniä parantavia vaikutuksia. Rutiinit minulla on melko tarkat, ja huomaan että iltarauhoittuminen, näyttölaitteiden välttäminen, kirjan luku ym. auttaa saamaan unesta hieman paremman. Mutta tämä vaatii joka yö orjallista noudattamista.
Liikuntaa pitäisi lisätä, mutta tässä on ongelmana ajoitus, ettei mene liian myöhään. Ehkä jotain lempeämpää jumppaa, jos menee liian myöhään.
Iltapala 2h ennen on hankala, illalla minulla ei yleensä maistu ruoka. Mutta kokeilen kyllä tuotakin, jos muut konstit ei ala purra. Tosiaan, tuolla en ole huomannut vaikutusta silloin kun olen poikkeuksellisesti syönyt illalla iltapalan, mutta en tiedä sitten pitkällä aikavälillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kofeiini pois ja alkoholi pois. Näistä on hyvä aloittaa. Kumpikin nostaa sykettä ja haittaa palautumista.
En käytä kumpaakaan. Teetä kyllä juon, ja siinä voi olla kofeiinia. Mutta olen herkkä kofeiinille, jopa kolajuomien kofeiini tekee minulle fyysisiä oireita jos juon liikaa (pari lasillista). Teestä ei ole vielä tullut oireita, enkä kovin myöhään sitä juo. Klo17 viimeisin tee-annos.
ApTeessä on enemmän kofeiinia kuin kahvissa, jos juot oikeaa teetä eikä mitään marja haudukkeita.
Oikeaa teetä, näitä kaupan valmiita pusseja. Oli yllättävää. Kahvista yleensä tulee minulle oireita, teestä en niinkään ole huomannut. Toisaalta juon melko laimeaa teetä. Otan tämän myös seuraamisen alle. Klo17 ei mielestäni tunnu myöhältä ajankohdasta, mutta voiko se silti vaikuttaa?
Ap
Sanoisin, että tuo on liian myöhäinen aika juoda kofeiinia, jos sille on herkkä. Itse juon viimeisen kahvikupin klo 14, koska myöhempi vaikuttaa selvästi uniin.
Minulla on Oura ja sen avulla olen pystynyt säätämään elämästäni hyvin optimaalista. Vaikka näitä laitteita kritisoidaan, niin väitän, että niin tarkkoja tietoja, mitä nuo laitteet tarjoaa, ei kukaan pysty itse tuntemaan vaikka kuinka omaa oloaan seuraa. Joskus aikoinaan join yhden saunaoluen aina saunassa, mutta koska tämänkin vaikutus yöuniin ja palautumiseen sormuksen mukaan oli huomattava, niin jätin senkin pois. Liian myöhä syöminen vaikuttaa sykkeeseen monta tuntia, joten unet voivat olla heikot vaikka olisit nukkunut 8 tuntia. Nämä olot eivät välttämättä tunnu seuraavana päivänä, vaan ne kumuloituvat, jolloin vointi saattaa olla huono vasta viikkojen jälkeen jos huonoja tapoja tekee päivittäin.
Teetkö minkäänlaisia meditointeja tai muuta rentoutumista tarkoituksella? Jopa 15 minuutin rentoutusharjoitus voi auttaa palautumiseen ja sitä myötä unesi on laadukkaammat. Entä liikutko riittävästi ja itselle sopivaa liikuntaa?
Hyvä vointi on kokonaisuus, johon vaikuttaa monta asiaa. Palanen kerrallaan vointi voi parantua jos vaan jaksaa sinnikkäästi etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kofeiini pois ja alkoholi pois. Näistä on hyvä aloittaa. Kumpikin nostaa sykettä ja haittaa palautumista.
En käytä kumpaakaan. Teetä kyllä juon, ja siinä voi olla kofeiinia. Mutta olen herkkä kofeiinille, jopa kolajuomien kofeiini tekee minulle fyysisiä oireita jos juon liikaa (pari lasillista). Teestä ei ole vielä tullut oireita, enkä kovin myöhään sitä juo. Klo17 viimeisin tee-annos.
ApTeessä on enemmän kofeiinia kuin kahvissa, jos juot oikeaa teetä eikä mitään marja haudukkeita.
Oikeaa teetä, näitä kaupan valmiita pusseja. Oli yllättävää. Kahvista yleensä tulee minulle oireita, teestä en niinkään ole huomannut. Toisaalta juon melko laimeaa teetä. Otan tämän myös seuraamisen alle. Klo17 ei mielestäni tunnu myöhältä ajankohdasta, mutta voiko se silti vaikuttaa?
ApSanoisin, että tuo on liian myöhäinen aika juoda kofeiinia, jos sille on herkkä. Itse juon viimeisen kahvikupin klo 14, koska myöhempi vaikuttaa selvästi uniin.
Minulla on Oura ja sen avulla olen pystynyt säätämään elämästäni hyvin optimaalista. Vaikka näitä laitteita kritisoidaan, niin väitän, että niin tarkkoja tietoja, mitä nuo laitteet tarjoaa, ei kukaan pysty itse tuntemaan vaikka kuinka omaa oloaan seuraa. Joskus aikoinaan join yhden saunaoluen aina saunassa, mutta koska tämänkin vaikutus yöuniin ja palautumiseen sormuksen mukaan oli huomattava, niin jätin senkin pois. Liian myöhä syöminen vaikuttaa sykkeeseen monta tuntia, joten unet voivat olla heikot vaikka olisit nukkunut 8 tuntia. Nämä olot eivät välttämättä tunnu seuraavana päivänä, vaan ne kumuloituvat, jolloin vointi saattaa olla huono vasta viikkojen jälkeen jos huonoja tapoja tekee päivittäin.
Teetkö minkäänlaisia meditointeja tai muuta rentoutumista tarkoituksella? Jopa 15 minuutin rentoutusharjoitus voi auttaa palautumiseen ja sitä myötä unesi on laadukkaammat. Entä liikutko riittävästi ja itselle sopivaa liikuntaa?
Hyvä vointi on kokonaisuus, johon vaikuttaa monta asiaa. Palanen kerrallaan vointi voi parantua jos vaan jaksaa sinnikkäästi etsiä.
Kiitos kommentistasi, siinä tuli paljon hyvää ajateltavaa!
Otan tuon teenkin tarkasteluun. Olen kofeiinille herkkä, joten tuo voi kyllä vaikuttaa.
Tuon kumuloituvan vaikutuksen seuraaminen on kyllä hankalaa, mutta minä myös väitän, että nämä eri laitteet auttaa tässä. Olen myös kuullut kritiikkiä, että ei saisi liikaa seurata näiden tilastoja, ymmärrän sen. Mutta olen monesti nähnyt rannekkeen piirtävät oikeita tuloksia, sellaisia joita jo tunsin omassa olossa. Varsinkin tuon nukkumisen suhteen, olen olossani tuntenut jo pitkään, että olen väsynyt, vaikka nukun tarpeeksi. Nyt minulla on lisäksi siitä dataa, mutta koen silti saavani väheksyntää aiheesta. Minun tulee huolehdittua itsestäni paljon paremmin tämän rannekkeen ansiosta. Kiinnitän huomiota liikuntaan, stressitasoihin ja uneen paljon tarkemmin, kuin mitä ilman tätä. Mutta en kuitenkaan koe sitä rasitteeksi, tai elämää rajoittavaksi, päin vastoin. En siis hulluna kyttää jatkuvasti mitkä on sykkeet, ym. vaan tuo on hyvinvoinnin tukena.
Teen meditointiharjoitteita, mutta varmasti liian vähän. Pyrin joka päivä tekemään 5min, mutta sekään ei aina onnistu. Olen kyllä huomannut niiden hyvä vaikutuksen, joten pitäisi saada siitä kunnon rutiini, ja pidentää meditointiaikaa. Sängyssä ennen nukkumaanmenoa tehty meditointi on auttanut nukahtamaan ja joskus parantanut hieman unen laatua.
Liikuntaa harrastan liian vähän. Tässä on vähän noidankehä; väsyttää, joten ei tule liikuttua, mutta se vähäinen liikkuminen saattaa vaikuttaa siihen, että väsyttää. Hyötyliikuntaa harrastan, pyöräilen ja kävelen minne pystyn ja valitsen portaat hissin sijaan. Silti tuo ei ole riittävää missään määrin liikunnaksi, vaan määräni jäävät alle suositusten.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Juo iltateeksi kamomillateetä.
Joo, tää ois kyllä parempi vaihto perusteen tilalle. 👍
Ap
Onko sokerit mitattu milloin? Et vaikuta kovin iäkkäältä, enkä tiedä oletko mies vai nainen, mutta jos olisit vaihdevuosi-ikäinen nainen, niin kehottaisin käymään gynellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota se ranneke pois. Luotatko vain sen juttuihin? Sehän manipuloi sun päätä, että mikään ei muka riitä.
Tämä. Ranneke pois. Ranneke vaikuttaa varmasti manipuloivasti. Tietoisesti tai tiedostamatta. Terveen ihmisen unen ja itsensä jatkuva tarkkailu laitteilla ei ole terveellistä eikä edes tarpeellista. Miten kukaan näihin edes niihin uskoo?
Mulla on vuosia ollut aktiivisuusranneke, ja yhtä lailla olen ollut väsynyt ennen ja jälkeen. Käytin sitä aluksi lähinnä askelten mittaukseen, jotta saisin motivoitua itseäni liikkumaan tarpeeksi. Aloin seuraamaan nuita unitilastoja myhöemmin, kun ajattelin että sillä korjaan väsymyksen. Siis aluksi katsoin, että sain tarpeeksi monta tuntia unta. Yllätyin, kun tuo ei ollutkaan ratkaisu väsymyksen poistoon, ja silloin aloin tarkkailemaan tuota palauttavuutta.
Tässä rannekkeessa on firstbeat teknologiaa, samaa jolla yksityiselläkin mittaavat palautumista. Varmasti siellä on paremman vehkeet, mutta uskon että tuo antaa hyvää osviitta silti palautumisesta.
Ap
Miksi joku ranneke saisi liikkumaan enemmän? Tietää sitä ihan ilman rannekettakin, onko tänään kävellyt vain postilaatikolle ja takas. Mulla ainakin joku ranneke masentais muistuttamassa: että etpä ole seksiä saanut sitten 5 kuukauteen.
Eilen kävelit tosi vähän. Nukuit huonosti. Pulssisi on aika korkea, vaikka et tee mitään. Oletko stressaantunut? No ehkä, kun muistuttelet asioista.
Tsemppaako se vai nalkuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Onko sokerit mitattu milloin? Et vaikuta kovin iäkkäältä, enkä tiedä oletko mies vai nainen, mutta jos olisit vaihdevuosi-ikäinen nainen, niin kehottaisin käymään gynellä.
Sokerit mitattu n.vuosi sitten ja oli ok. Olen nuori nainen.
Ap
Onko aloittaja nainen?
En sano, että sinulla olisi välttämättä uniapneaa, mutta ihan ohiksena, naisten uniapnea on todella alidiagnosoitu vaiva. Mittauslaitteisto on kehitetty miehille, joten sen takia naisten uniapnea jää usein huomaamatta, koska laitteisto on lähtiä päälle vääränlainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota se ranneke pois. Luotatko vain sen juttuihin? Sehän manipuloi sun päätä, että mikään ei muka riitä.
Tämä. Ranneke pois. Ranneke vaikuttaa varmasti manipuloivasti. Tietoisesti tai tiedostamatta. Terveen ihmisen unen ja itsensä jatkuva tarkkailu laitteilla ei ole terveellistä eikä edes tarpeellista. Miten kukaan näihin edes niihin uskoo?
Mulla on vuosia ollut aktiivisuusranneke, ja yhtä lailla olen ollut väsynyt ennen ja jälkeen. Käytin sitä aluksi lähinnä askelten mittaukseen, jotta saisin motivoitua itseäni liikkumaan tarpeeksi. Aloin seuraamaan nuita unitilastoja myhöemmin, kun ajattelin että sillä korjaan väsymyksen. Siis aluksi katsoin, että sain tarpeeksi monta tuntia unta. Yllätyin, kun tuo ei ollutkaan ratkaisu väsymyksen poistoon, ja silloin aloin tarkkailemaan tuota palauttavuutta.
Tässä rannekkeessa on firstbeat teknologiaa, samaa jolla yksityiselläkin mittaavat palautumista. Varmasti siellä on paremman vehkeet, mutta uskon että tuo antaa hyvää osviitta silti palautumisesta.
ApMiksi joku ranneke saisi liikkumaan enemmän? Tietää sitä ihan ilman rannekettakin, onko tänään kävellyt vain postilaatikolle ja takas. Mulla ainakin joku ranneke masentais muistuttamassa: että etpä ole seksiä saanut sitten 5 kuukauteen.
Eilen kävelit tosi vähän. Nukuit huonosti. Pulssisi on aika korkea, vaikka et tee mitään. Oletko stressaantunut? No ehkä, kun muistuttelet asioista.
Tsemppaako se vai nalkuttaa?
Näin me ihmiset ollaan erilaisia. Minua motivoi, kun näen tulokseni. Siis se että askeleita on tilastoja, on kilometrit, kuinka usein olen urheillut jne. En ota valtavaa stressiä siitä, jos ei tule tehtyä tai jos en saavuta tavoitteitani. Ne ovat minun hyvinvointiani varten.
Joku muu saattaisi kokea tuon enemmän siltä kantilta, että ranneke näyttää ne "viat" ja tarttuu niihin, jolloin tuo ei motivoi yhtään. Olen saanut hitaasti nostettua päivittäisiä askeleitani 3000 -> 6000. Se ei ole paljoa silti, mutta olen tulokseen tyytyväinen, siihen että olen saanut aikaan tuloksia ja aktiivisuutta arkeeni, ja olen pystynyt (enimmäkseen) ylläpitämän näitä saavutuksia. Silti, tulee päiviä jolloin ei askelmäärä täyty, ja se on ihan ok. Kuuntelen itseäni ja jaksamistani.
Moni näyttää kokevan nämä aktiivisuusrannekeet jotenkin tosi negatiivisesti? En tuputa muille rannekkeen käyttöä (tuleeko negatiivisempia kommentteja sen takia, että kuvitellaan tuputusta?), mutta itselleni olen kokenut nämä positiiviseksi ja elämänlaatua parantaviksi, joten itse jatkan käyttöä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittaja nainen?
En sano, että sinulla olisi välttämättä uniapneaa, mutta ihan ohiksena, naisten uniapnea on todella alidiagnosoitu vaiva. Mittauslaitteisto on kehitetty miehille, joten sen takia naisten uniapnea jää usein huomaamatta, koska laitteisto on lähtiä päälle vääränlainen.
Joo, nainen olen, ja normaalipainoinen. Yllätys, että taas terveydenhuollossa on standardina mies, jolloin naisten vaivat jää alidiagnosoiduksi. Tätä en tässä osannut ottaa huomioon, vaan tosiaan kun minulta on tutkittu jo uniapnean mahdollisuus, ja todettu ettei ole, joten uskoin sen. Jos ei ala muut keinot tepsiä ja vaiva pahenee, niin yritän päästä uudelleen tutkimuksiin.
Ap
Tulin päivittämään, jos jollakin muulla on samaa ongelmaa ja etsii ratkaisua. Kävin yksityisellä mittauttamassa itseni, ja selvisi että d-vitamiini ja ferritiini on molemmat alle viitearvojen. Eli ratkaisu taisi olla siinä. Nyt olen vasta niin lyhyen hetken popsinut pillereitä, etten osaa sanoa onko niistä ollut apua. Yritän muistaa tulla päivittämään joskus myöhemmin tuloksista!
Ap
??
En vähättele niitä joilla on todellista unettomuutta. Mutta tarkoittaako se silloin sitä, että jos jollain toisella on asiat huonommin, en saa "valittaa" ja etsiä ratkaisua omaan ongelmaani? Todella outo logiikka.
Luojan kiitos tämä ei ole vielä unettomuuden tasolla. Mutta silti minulla on arjessa jatkuvasti väsynyt olo. Vetämätön. Tuntuu että ei ole virtaa tehdä asioita. Lykkään monia tekemisiä, kun millään vaan ei jaksa tehdä. Joudun pitämään usein taukoja, ajatus ei kulje, väsyttää. Joten tottakai yritän ratkaista tätä ongelmaa, varsinkin nyt ettei mene vielä pahemmaksi ja haluan pystyä elämään elämääni normaalisti. Vissiin liikaa vaadittu mielestäsi?
Ap