Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sairaus mulla on? Joo, olen menossa lääkäriin

Vierailija
18.02.2023 |

Oon ollu useamman vuoden ihan todella väsynyt. Oon aatellu että johtuu siitä kun olen ollut yksin kahden pienen lapsen kanssa ja käynyt töissä. Muitakin haasteita ollut. Nyt kuitenkin lapset ko isompia ja moni asia helpottanut. Väsymys silti vaan jatkuu vaikka nukkuisin kuinka.

Menkat on tosi runsaat kylläkin, vuodan viitisen päivää ja joudun käyttämään aikuisten housuvaippoja. Mitkään supertamponit ei riitä kun tulee alle tunnin sisällä läpi. Verikokeessa olin kolmisen vuotta sitten viimeksi eikä silloin ollut mitään hälyttävää. Vuorotöissä oon ollu 20 vuotta, enimmäkseen yövuoroissa, nyt tosin vuosi päivätöissä. Öisin olen virkeä ja jaksaisin touhuta. Olen siis luontaisesti yökukkuja ollut aina. Lasten ja töiden takia on kuitenkin oltava hereillä päivät.

Iltaisin en saa unta kuin lääkkeillä, ja aamulla menee kolmisen tuntia että olen jotenkin tajuissani sen kahvipannullisen jälkeen. Mitään sosiaalista elämää mulla ei ole tän väsymyksen takia. Hikoilu on aivan infernaalisen kauheaa ja pienenkin liikkumisen, suihkun, kaupassakäynnin jne jälkeen joudun jäähdyttelemään itseäni pari tuntia. Talvisin kuljen takki auki ilman hattua. Turvottaa, sydän tykyttää, uuvuttaa.. joudun miettimään että jos huomenna imuroin, niin sen jälkeen olen niin uupunut etten pääse enää sängystä.

Olen ollut nyt kuukauden lomalla, ja pääasiassa olen ollut vuodelevossa. Ruoat olen tilannut kotiin. Haluaisin tehdä kaikkea mukavaa mutta en jaksa. En ole lihava, liikun paljon koska autoa ei ole. Tupakkaa on mennyt 20 vuotta epäsäännöllisesti. Joskus mennyt stressissä aski päivässä parin päivän ajan, joskus pari vuotta ilman. Eli epäsäännöllistä ja kausittaista. Alkoholinkäytön lopetin vuosi sitten ihan huomaamatta, ei vaan tehnyt enää mieli.

Menen lääkäriin ensi viikolla. Tosin en tiedä voiko tälle mitään tehdä. Elämä on aivan helvetin uuvuttavaa tämän ainaisen väsymyksen kanssa, ja voin vain haaveilla kaikesta mukavasta tekemisestä.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kilpirauhasen vajaatoiminnalta ja raudat on varmaan ihan finaalissa tuolla vuodolla. Etkö käytä rautalisää?

Vierailija
22/34 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kilpirauhasen vajaatoiminnalta. Minäkin olin umpiväsynyt, uneton, turvonnut ja kuukautiset oli kunnon monsuunit ennen lääkityksen aloittamista

Minusta kuulostaa kilpirauhasen liikatoiminnalta. Kovasti tutuilta kuulostivat nuo oireet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerit päin p..settä.

Vierailija
24/34 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormoneissa häikkää ja raudan puutosta lisäksi? Tuo väsymys voi olla mitä vain, mutta esim. hikoilu voi viitata lisämunuaisongelmaan ja korkeaan kortisoliin tai kohonneeseen verenpaineeseen, verensokeritkin voivat olla pahasti koholla sinun olematta diabeetikko, miksei kilpirauhasen liikatoiminnastakin voisi olla kyse tai vaikka kilpirauhasen toimintahäiriöstä sen olematta lääkitystä vaativa sairaus, moni sisäelin kun toiminnallaan heijastuu muuallekin kehossa, etenkin endokriiniset sellaiset.  Lääkäriin vain tutkituttamaan itsesi. 

Vierailija
25/34 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet yöeläjä. Nyt väkisin yrität nukkua yöt ja valvoa päivät. Ei siitä mitään tule.

Vierailija
26/34 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanat kun olette jaksaneet vastata.

Ap

Vierailija
27/34 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolloloo, kirjoitustyylisi tunnistaa.

Vierailija
28/34 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa kilpirauhasen vajaatoiminnalta. Minäkin olin umpiväsynyt, uneton, turvonnut ja kuukautiset oli kunnon monsuunit ennen lääkityksen aloittamista

Minusta kuulostaa kilpirauhasen liikatoiminnalta. Kovasti tutuilta kuulostivat nuo oireet.

Täsmälleen noita oireita olen kuunnellut ihmiseltä jolla on vajaatoiminta. Kyllähän ap laihtuisi tuolla menolla näkymättömäksi. Sitäkin nähty liikatoiminta ihmisillä kun lähtee jo hoikasta varresta parikymmentä kiloa nopeassa ajassa.

Vierailija
29/34 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan jälkitauti?

Vierailija
30/34 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniapnea.

Vierailija
31/34 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kunto?

Aloita sali tai spinning ja mieti sitten, jos ne ei auta.

Vierailija
32/34 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin olet menossa lääkäriin?

Vierailija
33/34 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisoli-arvoissa häikkää, näin veikkaan.

Vierailija
34/34 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vajaatoiminnassa ja liikatoiminnassa voi olla samoja oireita, voivat mennä limittäin.

Itse tunnistan tuon päivällä väsynyt, illalla pirteämpi- kohdan. Olen samanlainen ja vajaalla.

Hormoneista nyt tsh, T4V samoin T3V. Raudoista ferritiini, transferriini, transferriinin saturaatio ja Fe, näillä pystyy poissulkemaan jos ei ole raudasta puutetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä